وعده ایجاد یک میلیون شغل چقدر واقعی است؟

    کد خبر :257548

سخنگوی دولت وعده داده است در سال ۱۳۹۷ بیش از یک میلیون فرصت شغلی در اقتصاد ایران ایجاد شود اما آیا اقتصاد ایران چنین ظرفیتی را دارد؟

مهکامه علیقلی: ابتدای امسال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، از وعده ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی سخن گفت. به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه کشور به دستور رئیس‌ جمهور خود را متعهد می‌داند تا با نظارت و از طریق دستگاه‌های مختلف در سال جدید این تعداد فرصت شغلی را ایجاد کند.

به گزارش بازتاب، آمار منتشر شده از تعداد شاغلان در دوران فعالیت دولت‌های نهم‌، دهم و یازدهم توسط مرکز آمار ایران نشان می‎‌دهد، متوسط سالانه شغل‌های ایجاد شده در دولت نهم ۱۲۰ هزار نفر، در دولت دهم نزدیک به ۳۲ هزار نفر و در دولت یازدهم ۴۹۰ هزار نفر بوده است.

در مجموع متوسط سالانه ایجاد شغل در سه دوره ریاست جمهوری اخیر(از سال ۸۴ تا ۹۶) سالانه ۵۳ هزار نفر بوده است.

سوال این است با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و آمارهای موجود از تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده با وجود تنش‌های داخلی و بین‌المللی آیا امکان ایجاد یک میلیون شغل در سال ۹۷ وجود دارد؟

زهرا کریمی، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این پرسش به تجارت‌نیوز گفت: آمار دو سال گذشته نشان می‌دهد هر سال نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه می‌شود. اما این میزان اضافه شدن نیز با اما و اگرهایی همراه است.

وی افزود: این آمار بیشتر مربوط به فعالیت‌های خدماتی و گروه زنان است که بیشتر در مشاغل با رده‌ ‏ها و پست‎‌های پایین شغلی مشغول فعالیت هستند. بنابراین افزایش فرصت‌های شغلی موضوعی انکارناپذیر است، مردم نمی‌توانند برای مدت زیادی بیکار باشند؛ ایجاد یک میلیون شغل برای یکسال به نظر می‌رسد خوشبینانه است.

کریمی تصریح کرد: سوال این است وقتی پیش‌بینی می‌‌کنیم یک میلیون شغل ایجاد کنیم، آیا منظور ایجاد این تعداد از فرصت‌های شغلی با درآمدهای بسیار پایین است که شاغلان را زیر خط فقر نگه ‌دارد؟ آیا قرار است مشاغل پایدار ایجاد شود؟ آیا مشاغل ایجاد شده با تحصیلات یا مزدی که دریافت می‌شود تناسب دارد؟

وی با بیان اینکه شغل ایجاد می‌شود اما مشاغل بیشتر ناپایدار هستند، تاکید کرد: ایجاد یک میلیون شغل خیلی خوشبینانه است.

کریمی در پاسخ به اینکه چه راهکاری می‌توان ارائه داد که دست‌کم ۱۰ درصد از این یک میلیون فرصت ایجاد شود، افزود: ۱۰ درصد یعنی ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی، البته این تعداد فرصت شغلی در امسال ایجاد می‌شود اما اینکه این مشاغل پایدار هستند یا نه جای بحث دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایطی که اقتصاد ایران در آن گیر افتاده و وضعیت ارزی، نگرانی‌ها و تنش‌های داخلی و بین‌المللی، به هیج وجه شغل‎‌‌های پایدار ایجاد نمی‌شود و این وضعیت باید تغییر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید