آمادگی مجلس برای تقویت جمعیت هلال احمر در تراز جهانی

    کد خبر :257102

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، از آمادگی مجلس برای همکاری با هلال احمر در جهت تقویت تراز جهانی این ارگان خبر داد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، در تشریح نشست اعضای فراکسیون متبوعش با رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشور ما از نظر فراوانی، وسعت و تنوع حوادث و سوانح یکی از حادثه خیزترین کشورها بوده است، گفت: هم اکنون شاهدیم که طیف وسیعی از حوادث و سوانح از سیل و زلزله، برف و کولاک و رانش زمین تا تصادفات وسایل نقلیه هوایی و زمینی هر ساله در کشور رخ می دهد.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران طبق قانون مدیریت بحران، قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر و قانون برنامه ششم توسعه، وظایف و تکالیفی در امر امدادرسانی و حوادث و سوانح برعهده دارد.

به گزارش مهر، جعفرزاده با یادآوری اینکه در سال گذشته شاهد وقوع حوادث غم انگیزی در کشور بودیم تصریح کرد: متاسفانه در سال ۹۶ شاهد وقوع زلزله، سیل و سوانح هواپیما و… بودیم که کام جامعه را تلخ کرد. جمعیت هلال احمر در چنین شرایطی به خوبی ورود پیدا کرده و در بدترین شرایط توانست وظایف خود را انجام دهد.

نمره قابل قبول جمعیت هلال احمر طی سالیان گذشته

وی با تاکید بر اینکه امدادرسانی به حوادث و سوانح، امری هزینه بر بوده و ضرورت دارد که جمعیت تحت تاثیر حتما به شرایط عادی برگردانده شود، یادآور شد: جمعیت هلال احمر طی سالیان گذشته در موضوعاتی که برای کشور حادث شده حضور به موقع، جدی و تاثیرگذار داشته و توانسته است در این زمینه نمره قابل قبولی را کسب کند. همچنین این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم در سال های اخیر این نهاد از نظر بودجه و امکانات از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نبوده، چرا که عمده بودجه هایی که برای آن مصوب شده بدان تخصیص پیدا نکرده است.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: اگر از یک دستگاه توقع داشته باشیم که به موقع و به طور مناسب اقدام کند، لازم است از نظر امکانات و تجهیزات و بودجه نیز توجه خاصی بدان داشته باشیم، بنابراین در این شرایط ضروری است که جمعیت هلال احمر از نظر تجهیز انبارها و امکانات به روز، دست پر داشته باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که باید بدان توجه ویژه داشته باشیم این است که در سال گذشته همزمان با وقوع حوادث، بسیاری از توان عملیاتی و لجستیکی جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی هزینه شده و در شرایط کنونی ضروری است که به سرعت امکانات مصرف شده جایگزین شود.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به آمادگی مجلس برای همکاری با جمعیت هلال احمر کشور در جهت ارتقای وضعیت منابع آن بیان کرد: هم اکنون مجلس توجه ویژه ای به موضوع مدیریت بحران در کشور داشته و روند آن را از نزدیک رصد می کند، همچنین در این راستا در سال های اخیر توجه خاصی به جمعیت هلال احمر داشته، ضمن اینکه در شرایط کنونی از این آمادگی برخوردار است تا در جهت حفظ و تقویت تراز جهانی این نهاد مساعدت لازم را انجام دهد.

افزایش ۱۱ درصدی اعتبارات جمعیت هلال احمر در بودجه ۹۷

در ادامه جعفرزاده ایمن آبادی در بیان مواردی که علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در این نشست بدان اشاره کرده افزود: کاهش زمان حضور در صحنه حوادث و افزایش سرعت امدادرسانی در سوانح مختلف، کاهش آسیب های جانی از حوادث ترافیکی در محورهای برون شهری، بالا بردن سطح آگاهی و ارتقاء نشاط و سلامت هموطنان در حین سفرهای نوروزی، افزایش توانمندی مسافرران نوروزی در مواجه با سوانح مختلف از طریق توصیه های ایمنی و کوشش در جهت برقراری ارتباط موثر، بهینه و پویا با دستگاه های مربوطه همچون پلیس راهور، اورژانس کشور و ستاد هماهنگی خدمات سفر به منظور کاهش زمان پاسخگویی در حوادث مختلف از مهم ترین اهداف جمعیت هلال احمر بوده که در طرح نوروزی سال ۹۷ دنبال شد.

افزایش ۱۰ درصدی توان عملیاتی همزمان با بازگشت مسافرین نوروزی و روز طبیعت

وی با یادآوری افزایش ۱۰ درصد توان عملیاتی همزمان با بازگشت مسافران نوروزی و روز طبیعت تصریح کرد: جمعیت هلال احمر در طرح امداد و نجات نوروزی سال ۹۷ ۱۳۷۸ پایگاه ایجاد کرده که از این تعداد ۵۵۷ پایگاه ثابت و ۸۲۱ پایگاه موقت و سیار بوده است، همچنین در این ایام تعداد ۵۴۴۲ نفر به صورت روزانه با این نهاد همکاری کرده اند.

انجام ۴۱ هزار مأموریت از سوی جمعیت هلال احمر در سال گذشته

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در سال ۹۶ جمعیت هلال احمر ۴۱ هزار ماموریت امداد و نجات انجام داده که از این تعداد ۲هزار عملیات هوایی و بالغ بر ۲۰ هزار عملیات امدادرسانی در حوادث ترافیکی بوده است، ۵۰۰ عملیات امداد و نجات در حادثه سیل و آبگرفتگی، نجات بیش از ۱۱۱ هزار نفر در راه مانده در زمان وقوع برف و کولاک و انجام ۳.۵ درصد ماموریت ها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات از جمله اقدامات جمعیت هلال احمر بوده است.

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه اسکان اضطراری مسافران در طرح نوروزی سال ۹۷ توسط جمعیت هلال احمر ۷ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: بیشترین ماموریت امداد و نجات در استان های مازندران (۵۲۴ مورد)، فارس (۳۴۶ مورد)، خوزستان (۳۴۵ مورد) و اصفهان (۳۱۶ مورد) بوده است. همچنین عملیات های ترافیکی ۹.۶ درصد رشد داشته که بیشترین آن ها در استان های مازندران (۱۹۸ مورد)، اصفهان (۱۳۱ مورد)، فارس (۱۳۰ مورد) و خراسان شمالی (۱۱۱ مورد) بوده است. از سوی دیگر در زمینه عملیات نجات فنی در ماموریت های ترافیکی محورهای بین شهری با رشد یک درصدی همراه بوده که بیشترین آن ها در استان های کرمان (۵۲ مورد)، فارس (۴۰ مورد)، قزوین (۳۳ مورد) و خراسان رضوی (۲۵ مورد) بوده است.

وی افزود: بیشترین رشد ماموریت های ترافیکی نیز به ترتیب در استان های چهارمحال بختیاری با ۸۱ درصد، آذربایجان غربی با ۷۸ درصد، قم با ۷۷ درصد و آذربایجان شرقی با ۵۰ درصد رشد همراه بوده است. همچنین در زمینه انجام ماموریت های کوهستانی شاهد ۱۵.۵ درصد رشد بوده ایم که بیشترین آن ها در استان های فارس (۱۳ مورد)، کرمانشاه (۱۲ مورد)، تهران (۱۱ مورد) و اصفهان (۱۱ مورد) بوده است که بیشترین علل انجام این نوع عملیات نیز به ۴۴ درصد مربوط به مفقودی، ۳۱ درصد برای سقوط از ارتفاع، ۸ درصد در رابطه با ارتفاع زدگی و ۱۴ درصد نیز برای سایر حوادث انجام شده است.

رشد ۱۰ درصدی انتقال مصدوم به مراکز درمانی توسط نیروهای جمعیت هلال احمر

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه در انجام عملیات جمعیت هلال احمر ۱۰ درصد رشد در انتقال مصدوم به مراکز درمانی وجود داشته است، گفت: بیشترین مصدومان اعزامی مربوط به استان های مازندران (۲۵۴ نفر)، اصفهان (۲۱۶ نفر) و خراسان رضوی (۱۸۵ نفر) گزارش شده است. همچنین در پوشش امدادی کاروان های راهیان نور نیز ۳۱ پایگاه هلال احمر فعالیت داشته که تعداد ۲۸ هزار و ۷۰۴ نفر به این مراکز مراجعه کرده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۶۹۵ نفر به صورت سرپایی درمان شده، ۱۱ نفر به مراکز درمانی منتقل شده، هزار و ۶۹۱ نفر اسکان داده شده و ۱۴ هزار و ۳۰۶ نفر نیز از خدمات پزشکی بهره مند شده اند.

نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر کشور برای افزایش پایگاه های امدادرسانی خود به اجرای طرح آمایش سرزمین با نوع نگاه صعب العبور بودن و جمعیت در ۳ حوزه هوایی، دریایی و زمینی پرداخته است، اظهار کرد: این نهاد بر ضرورت آموزش در زمینه امداد و نجات چه برای داوطلبان فعالیت در جمعیت هلال احمر و چه عموم مردم برای مقابله با حوادثی همچون زلزله تاکید داشته و به شدت در پی جذب داوطلبان علاقمند برای فعالیت در این نهاد است.

جمعیت هلال احمر با محدودیت اعتبارات مواجه است

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با یادآوری اینکه جمعیت هلال احمر با محدودیت اعتبارات مواجه است، افزود: هم اکنون تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد انبارهای این نهاد دارای امکانات لازم برای انجام عملیات های امداد و نجات است که ۲۰ درصد از آن نیز برای ماموریت جمعیت هلال احمر بعد از وقوع زلزله کرمانشاه استفاده شده است که هم اکنون جایگزین کردن این میزان اعتبارات امری ضروری است.

افزایش ۲۴ فروندی هلیکوپتر امداد و نجات در هلال احمر

جعفرزاده ایمن آبادی در پایان از افزایش ۲۴ فروند هلیکوپتر امداد و نجات در جمعیت هلال احمر کشور برای انتقال سریع مصدومان به مراکز درمانی در انجام ماموریت های این نهاد خبر داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید