تهیه سمعک بدون تجویز ادیولوژیست فقط دور ریختن پول است

    کد خبر :257090

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: باید تجویز سمعک تنها توسط ادیولوژیست که متخصص ارزیابی سیستم شنوایی و تنها مسئول تجویز و تنظیم سمعک است، انجام شود.

دکتر حمید جلیلوند از سمعک به عنوان یک وسیله پزشکی بسیار حساس و مهم نام برد و تاکید کرد: اگر سمعک اشتباه تجویز و تنظیم گردد، یا باعث آسیب برگشت ناپذیر به سیستم شنوایی فرد برای همیشه می شود و یا اینکه در درمان کم شنوایی فرد اصلا موثر نخواهد بود. به عبارت دیگر، آنچه که سمعک را معنی می بخشد، نحوه تجویز، انتخاب، تنظیم، کنترل، اندازه گیری دقیق صدای آن در نزدیکی پرده گوش فرد، پایش دوره ای طولانی مدت و تنظیمات مجدد زیاد است. به همین علت است که سمعک همچون دارو باید تجویز گردد و افراد نباید سر خود و بدون بررسی های پزشکی و ادیولوژیک به استفاده از سمعک روی بیاورند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در تجویز سمعک باید از گوش فرد قالب گیری شود که این کار بسیار سخت و حساسی است و ریسک آسیب به پرده ی گوش وجود دارد و به همین علت در تعیین تعرفه ی خدمت برای این کار بیشترین هزینه در نظر گرفته می شود , چون ریسک و مسوولیت آن برای ادیولوژیست بسیار زیاد است وجزء پراسترس ترین خدماتی است که ادیولوژیست ارایه می دهد و خود این تعرفه بالاترین هزینه را دارد.

جلیلوند با عنوان این مطلب که روند شروع و پایان تجویز و تنظیم سمعک نسبتا طولانی است چون عوامل و متغیرهای زیادی در این زمینه دخیل هستند، ادامه داد: سمعک یا درون گوش قرار می گیرد و یا در پشت گوش قرار می گیرد و به قالبی وصل می شود که درون گوش قرار می گیرد و صدا از طریق آن به پرده گوش ارائه می گردد. در نوزادان و کودکان که همیشه در حال رشد هستند، مجرای گوش آنان نیز رشد می کند و به همین علت با بزرگتر شدن مجرای گوش، سطح فشار صدای تقویت شده از سوی سمعک در مجرای گوش کودک با رشد او کمتر و کمتر می شود و به همین علت، با وجود سمعک، صداها برای کودک غیر قابل شنیدن می شود و به همین علت، باید به ازای هر دو هفته (در اوایل تولد) تا هر دو تا سه ماه (در سنین ٢ تا ٣ سالگی) سطح فشار صدای سمعک درون گوش کودک اولا اندازه گیری گردد و ثانیا سمعک کودک متناسب با آن تنظیم گردد و این امر در بهترین شرایط نیازمند صرف ٣٠ تا ٤٥ دقیقه از سوی ادیولوژیست برای این امر هست.

وی افزود: به علت تغییراتی که در اثر کم شنوایی در سیستم شنوایی و مغز فرد رخ می دهد، تقویت صدا به وسیله سمعک باید دوره ای و طی پروتکل گام به گامی صورت پذیرد. این روند به طور میانگین در ۶ تا ۱۰ جلسه رخ می دهد و به هیچ وجه نمی توان سمعک را فقط در یک جلسه کوتاه تنظیم کرده و تحویل فرد داد. باید تغییراتی که در سیستم شنوایی رخ داده را بتدریج و با تنظیمات دوره ای منظم رفع و برطرف کرد. نوروپلاستیسیتی یا شکل پذیری مغز نیازمند صرف زمان و افزایش تدریجی میزان تقویت است.

جلیلوند تاکید کرد: تنظیم سمعک و کنترل و اندازه گیری عملکرد آن اولا نیازمند دانش پیچیده شنوایی، اکوستیک و سایکواکوستیک است، ثانیا نیازمند تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری هست که هیچکدام داخل کشور تولید نمی شود و تماما از خارج کشور و با قیمت های بسیار بالایی تهیه می گردد و یک کلینیک ادیولوژی که سمعک تجویز می کند باید مجهز به تمامی این تجهیزات باشد.

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: موارد زیادی از این قبیل در علم ادیولوژی در خصوص سمعک وجود دارد، ولی آنچه باید به آن توجه کرد، خدمات ادیولوژیست برای سمعک است. چون اگر این خدمات ارائه نگردد اولا فرد از سمعک راضی نخواهد بود، ثانیا آن هزینه ارزی که برای تهیه خود سمعک می گردد اسراف و بی تاثیر خواهد بود و فقط جیب شرکت های غربی پر خواهد شد. به همین دلیل است که در رشته ادیولوژی که تنها رشته ای است که متخصصین آن مجاز به تجویز و تنظیم سمعک هستند، فقط ۸۰ نوع خدمت بالینی برای سمعک در کتاب کدهای پزشکی کالیفرنیا تعریف شده است. به همین دلیل است که هزینه تمام شده برای خدمات سمعک در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی به اندازه دو تا سه برابر قیمت خود سمعک است.
وی در ادامه به موضوع گارانتی و خدمات پس از فروش سمعک اشاره کرد و افزود: فرد دریافت کننده سمعک باید و حتما نزد همان ادیولوژیست تجویز کننده مراجعه کند چون بسیاری از مشکلات و معضلات سمعک جنبه بالینی و ادیولوژیک دارد و باید از لحاظ بالینی و فنی بررسی و ارزیابی و عیب یابی گردد و این ادیولوژیست است که باید تصمیم بگیرد برای رفع مشکل چکار کند و آیا سمعک را به شرکت سازنده بفرستد یا خیر.

جلیلوند گفت: متاسفانه سیستم بهداشتی کشور هزینه های احتمالی برای خدمات گارانتی شرکت های سازنده و خدمات دهنده سمعک در نظر گرفته است ولی چنین خدمتی را برای ادیولوژیست که در خط اول این نوع خدمات پس از فروش قرار دارد و بار اصلی بر دوش اوست، در نظر نگرفته است. متاسفانه از آن ۸۰ نوع خدمتی که در کتاب کالیفرنیا هست و در دنیا در حال اجراست، فقط چند خدمت آن تعیین و اجرا می شود که تعداد این خدمات کمتر از انگشتان یک دست است.

وی افزود: برای ارائه خدمات حرفه ای ادیولوژی به افراد مراجعه کننده و برگزاری عدالت برای کاربران سمعک و متخصصین ادیولوژی نیاز است خدمات سمعک در نظر گرفته و اعمال شود. از همین رو، انجمن علمی شنوایی به دنبال رفع چنین معضلاتی از طریق رویکردهای علمی و قانونی است که در حال حاضر در اکثر کشورها اجرا و پیاده می شود. مثلا در ترکیه، خدمات سمعک به طور کامل اجرا می گردد به گونه ای که هزینه تمام شده برای تجویز سمعک حداقل دو برابر قیمت خود سمعک است.

جلیلوند تاکید کرد: اگر فقط خود سمعک تهیه و بدون خدمات بالینی ادیولوژی به افراد ارائه گردد، جز خسران مالی و جسمی چیزی برای فرد به ارمغان نخواهد داشت و ما باید در راستای تعریف و تعیین خدمات کامل ادیولوژی در حیطه تجویز و تنظیم سمعک نهایت تلاش مان را بکنیم که هزینه های صورت گرفته از سوی فرد یا سازمان های بیمه گر به نفع فرد باشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که سمعک در مغازه های خیابان جمهوری و از سوی افرادی ارائه می شود که در زمینه شنوایی نه تنها هیچ تخصصی ندارند بلکه اصلا هیچگونه آگاهی در زمینه سمعک نیز ندارند و متاسفانه دراین خصوص قانون وجود دارد ولی اجرا نمی شود. در حالی که ارائه سمعک در تمامی کشورها فقط توسط متخصصین ادیولوژی صورت می گیرد، حتی در کشورهایی که رشته ادیولوژی را در دانشگاه های خود ندارند. در حالی که رشته ادیولوژی در ١٢ دانشگاه کشور ما دانشجو پذیرفته و متخصص تحویل می دهد و بیش از ۲۵۰۰ ادیولوژیست در کل کشور مشغول به کار هستند و سطح علمی و بالینی ادیولوژی ایران در منطقه رتبه اول را دارد و در سطح جهانی حرف برای گفتن دارد.

به گزارش مهر، جلیلوند تاکید کرد: حمایت از ادیولوژیست ها موجب ارائه خدمات علمی و بالینی به استفاده کنندگان از سمعک می گردد و این امر باعث افزایش سطح رضایتمندی کاربران سمعک در قبال هزینه به عمل آمده برای تهیه سمعک می شود، حتی در کشورهایی که ادیولوژیست ندارند، تعدادی را برای دوره دیدن در رشته ادیولوژی به کشورهایی می فرستند که این رشته را دارند و در آنجا دوره می بینند تا بتواند خدمات ادیولوژی را ارائه دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید