رکوردشکنی‌های جدید ارز و طلا در فردوسی

    کد خبر :256976

درحالی که تحلیل‌های کارشناسی انتظار روزهایی به نسبت آرام برای بازار ارز و طلا در ابتدای سال جدید داشت، ولی عطش تقاضا در بازار باعث شد تا هر دوی این بازارها سال 97 را با قیمت‌هایی به‌مراتب بالاتر از سال گذشته آغاز کنند.
به گزارش بازتاب به نقل از ایران، در روزهای پایانی سال گذشته، دلار آزاد با قیمتی درحدود 4900 تومان در صرافی‌ها به فروش می‌رسید که در اندک روزهای سپری شده از سال جدید این نرخ با رشد 250 تومانی به 5150 تومان رسیده است. سکه تمام بهار آزادی نیز که در واپسین روزهای سال 96 در کانال قیمتی 1.6 میلیون تومان قرار داشت اکنون به یک میلیون و 776 هزار تومان رسیده که نشان دهنده افزایش نزدیک به 180 هزار تومانی آن است.

جهش 140 تومانی یورو و پوند

در بازار ارز دیروز تمام ارزهای عمده با رشد قیمت مواجه بود. درنخستین روز هفته دلار نقدی با رشد 57 تومانی به 5151 تومان رسید. این درحالی است که نرخ این ارز در بازار دلالان به 5300 تومان هم می‌رسد. دلار در صرافی‌های بانکی نیز دراین روز 14 تومان رشد داشت و به 4898 تومان رسید. درهم امارات هم با افزایش 30 تومانی نرخ 1415 تومان را تجربه کرد. هرچند در روز شنبه نرخ تمام ارزها صعودی بود اما برای یورو و پوند انگلیس این روند به یک جهش تبدیل شد. دراین روز هر دوی این ارزهای اروپایی با رشد 140 تومانی همراه بود. یورو در بازار آزاد به 6365 تومان رسید و پوند نیز قیمت 7250 تومان را به ثبت رساند.

رشد دسته جمعی انواع سکه

بواسطه رشد قابل توجه دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش بیش از 6 دلاری اونس جهانی طلا که قیمت آن را به 1333 دلار رساند، بازار سکه و طلای ایران روز صعودی را پشت سرگذاشت. در این روز سکه تمام طرح جدید 27 هزار تومان گران شد و نرخ جدید یک میلیون و 776 هزار تومان را تجربه کرد. سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد 15 هزار تومانی به یک میلیون و 700 هزار تومان رسید. دراین روز نیم سکه که به گفته کارشناسان بیش از سایر سکه‌ها حباب دارد به 864 هزار تومان رسید که 25 هزار تومان بیشتر از روز کاری قبل بود. همچنین ربع سکه با 21 هزار تومان گرانی، 561 هزار تومان قیمت خورد و سکه گرمی نیز با رشد 5 هزار تومانی به 348 هزار تومان رسید. از سوی دیگر در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار با رشد 2 هزار و 932 تومانی رکورد جدید 163 هزار و 568 تومان را در کارنامه خود به ثبت رساند.

عبور سکه آتی از مرز 2 میلیون تومان

درشرایطی که سکه نقدی هنوز در کانال قیمتی 1.7 میلیون تومانی قرار دارد، در بازار آتی که سکه را برای ماه‌های آینده معامله می‌کند، سکه تمام از مرز 2 میلیون تومان عبور کرد. دیروز سکه آتی دی ماه امسال از 2 میلیون تومان گذشت که این نرخ 73 هزار تومان بیش از روز کاری قبل بود. سکه آتی آبان ماه نیز دیروز یک میلیون و 958 هزار تومان قیمت خورد که افزایش 70 هزار تومانی را نشان می‌داد. در شهریور و تیر ماه نیز سکه آتی به ترتیب با نرخ‌های یک میلیون و 918 هزار تومان و یک میلیون و 875 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

سکه فردایی جای دلار فردایی را گرفت

در حالی که در سال‌های گذشته در کنار معاملات نقدی دلالان ارزی گزینه‌ای نیز برای دلار فردایی بازشده بود که به نوعی نرخ فردا را برای این ارز مشخص می‌کرد، ولی با ورود نیروی انتظامی به بازار دلالی و اجرای طرح‌های بانک مرکزی این نرخ حذف شد. اما در ماه‌های اخیر معاملات سکه فردایی جای ویژه‌ای در تابلوی اعلام‌کنندگان نرخ روز بازکرده است.

برهمین اساس دیروز نرخ سکه فردایی یک میلیون و 783 هزار تومان تعیین شده بود که 7 هزار تومان بیشتر از نرخ نقدی روز شنبه بود.

جزئیات طرح دوفوریتی کاهش نرخ ارز

رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به طرح دوفوریتی کاهش نرخ ارز گفت: هفته آینده با بانک مرکزی اتمام حجت می‌کنیم و در صورت عدم مدیریت بازار ارز، این طرح در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌و‌گو با مهر اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین‌المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد.

وی در تشریح طرح مجلس برای اصلاح نظام ارزی کشور گفت: ایجاد حساب‌های سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی از موضوعات مهم طرح مجلس هستند. نماینده مردم کرمان افزود: در دولت‌های نهم و دهم پس از التهابات بازار ارز، افرادی که به بانک‌ها برای دریافت سپرده ارزی خود مراجعه کردند، بانک‌ها اعلام کردند که ارز نداریم. بعد هم گفتند که ریالی تسویه کنید، آن هم ریالی آزاد نه، به صورت ریالی مبادله‌ای قصد تسویه حساب‌های ارزی را داشتند؛ این امر خیانت نظام بانکی کشور در حق مردم بود. بانک مرکزی نیز در این خیانت ناظر بود.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: بانک مرکزی برای کاهش التهابات بازار ارز در ابتدا باید اعتمادسازی نسبت به حساب سپرده ارزی را در دستور کار خود قرار می‌داد. حساب سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی باید مجدداً در بازار اقتصادی ایران فعال شود و سود سپرده نیز به آن اختصاص یابد. این امر موجب می‌شود حجم عظیمی از منابع ارزی به داخل کشور بازگردد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل دو بانک برای باز کردن حساب سپرده‌های ارزی پیش‌بینی شوند و بانک مرکزی نیز حفظ این منابع را ضمانت کند.

نماینده مردم کرمان افزود: بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی خارج از سیستم بانکی در خانه‌ها و گاوصندوق‌ها نگهداری می‌شود، این امر به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

وی اظهار داشت: اگر ۳۰ میلیارد دلار ارزی که به خارج کشور رفته و ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی که در خانه‌های مردم نگهداری می‌شود به سیستم بانکی کشور بازگردد، موجب تقویت منابع ارزی کشور می‌شود.

این اقتصاددان مجلس ،تک نرخی شدن نرخ ارز را از مفاد طرح مجلس خواند و گفت: نرخ ارز در صرافی‌ها، تحویل به مردم برای فعالان اقتصادی متفاوت است که این امر شرایط خاصی را ایجاد کرده است.

این اقتصاددان مجلس با تأکید بر لزوم ساماندهی صرافی‌ها گفت: صرافی‌ها عوامل مبادلات ارزی هستند. در حال حاضر رتبه‌های صرافی‌ها، مأموریت‌ها و سطح معاملات، سامانه اطلاعاتی صرافی‌ها مشخص نیست که این وضعیت غیرقابل قبول است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید