چشم‌ها به تماشای زندگی خادمین عراقی گشوده می‌شود

    کد خبر :25693

مجتبی حیدری عکاس مستند اجتماعی عکس های اربعین خود را که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ گرفته است در نمایشگاهی با عنوان «چشم ما حیرت» در سه بخش به نمایش می گذارد.

مجتبی حیدری درباره برپایی نمایشگاه عکس‌هایش و بخش های متنوع آن گفت: من از سال ۹۲ تا ۹۵ یک مجموعه عکس تهیه کرده و تصمیم گرفتم در ماه مبارک رمضان در پایتخت فرهنگی جهان اسلام آنها را به نمایش بگذارم که خوشبختانه فضا به گونه ای مهیا شد که بتوانم این عکس ها را حرم ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) و با همکاری آستان قدس رضوی به نمایش بگذارم و تبدیل به یک جشنواره شود.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: این نمایشگاه در قالب یک جشنواره از ۱۵ تا ۲۱ خرداد در دو بخش «داستان زندگی» و «عزاداری های مسیر اربعین» ارائه می شود. در بخش نخست داستان عکس ها حول محور زندگی ۱۰ شخصیتی می گردد که در عراق از خادمین اربعین حسینی هستند و من قصه زندگی آنها را دنبال کردم. این شخصیت ها در طول برگزاری نمایشگاه در تهران حضور دارند و بزرگترین گروه تعزیه عراق مهمانان را همراهی می کند. ضمن اینکه در بخش دوم، راهپیمایی و عزاداری میلیونی زائران اربعین حسینی از بصره تا کربلا به تصویر کشیده شده است که در بخشی از آن من با تمرکز بیشتر بر «چشم‌های زائران» این موضوع را عکاسی کردم.

حیدری گفت: یکی دیگر از کارهایی که انجام شده این است که برای هر کدام از این مهمانان به صورت جداگانه در ایران فردی مشابه به خود او و شرایط شخصی زندگی اش را در نظر گرفته ایم که یک شب میزبان آن عزیز عراقی باشد و بعد به محل اسکان مشخص شده بیایند. مثلا همراه استاد نقاشی که روایت تصویری زندگی اش را در نمایشگاه می بینید یک استاد نقاشی در بدو ورود میزبان او خواهد بود.

به گفته این عکاس، ۱۰ شخصیتی که به عنوان خادمین اربعین حسینی از زندگی آنها روایتی تصویری ارائه می شود یک مادر شهید مدافع حرم، مردی مسیحی، یک قاری قرآن و کارگر ساختمان، یک ماهیگیر، یک والیبالیست، یک پلیس، یک استاد نقاشی، یک شمر گروه تعزیه، یک معلول و یک دانشجوی دکترا تحصیل کرده در ایران است.

حیدری در توضیح بیشتر چرایی پرداختن به این سوژه بیان کرد: این ۱۰ داستان در واقع مربوط به ۱۰ شخصیت است و این مجموعه عکس ها روایتگر زندگی اجتماعی این افراد و نشانی از تاثیر اباعبدالله الحسین بر زندگی آنهاست و به لطف خداوند همه این ۱۰ نفر به همراه خانواده که جمعاً حدود صد نفر هستند در ماه مبارک رمضان به ایران سفر می کنند. از آنجایی که در ایام محرم این افراد همگی خادمین زوار امام حسین(ع) هستند در آن ایام نمی شد آنها را به ایران دعوت کرد و از همین رو این نمایشگاه را در ماه مبارک رمضان برپا می کنیم. ضمن اینکه این پروژه با هزینه شخصی خودم عکاسی شده اما برای برپایی نمایشگاه و حضور این افراد در ایران از حامیان مالی خصوصی برخوردار بودم که همگی جزو افرادی هستند که به عنوان کارآفرین نمونه شناخته شده اند.

وی در انتها بیان کرد: بعد از ایام محرم نیز نمایشگاهی با همین عنوان در تهران خواهیم داشت و پس از آن در شهر عراق این نمایشگاه برپا خواهد شد.

طراحی پوستر این نمایشگاه را حیدر رضایی به عهده دارد و طراحی لوگو را حمید عجمی انجام داده است.

حیدری در توضیح بیشتر این ۱۰ شخصیت متنی را در اختیا قرار داد:

* غنده شایع مادر شهید مدافع حرم و در شهر نجف ساکن است. فرزند آخر او در سال ٢٠١٥ در شهر سامرا به فیض شهادت نائل آمد. این شهید متاهل و صاحب یک فرزند پسر است. داستان  همسر و مادر شهید روایتگر بسیاری از شیر زنان سرزمین عراق است.

* یوسف طوما مرد مسیحی ساکن شهر بصره است. او اگرچه مسلمان نیست اما هر ساله با شروع ایام اربعین خالصانه به ساحت مقدس امام سوم شیعیان ادای احترام می کند و همراه با دوستانش در یکی از موکب های شهر بصره عاشقانه از زائران پذیرایی می کند.

* طارق نوجوانی است اهل شهر «الجبایش». او را امیر قراء عراق لقب داده اند. این نوجوان در ایام اربعین بعد از فراقت از تحصیل در موکب های شهر خود به تلاوت قرآن برای زائران مشغول است.  برادر او حسن سرکارگر ساختمان است که بعد از ساعات کار به همراه پدر به استقبال زائران اربعین حسینی در مسیرحرکت زوار می رود و از آنها در منزل خود پذیرایی می کند.

* ایاد جلاب مرد ماهیگیری اهل شهر الجبایش است. او روزها به همراه فرزند دوست شهیدش که سرپرستی او را به عهده گرفته مشغول ماهیگیری است و از عصر تا شب در موکبی که به همت اقوام و فامیل تأسیس شده به پذیرایی از زائران اربعین حسینی می پردازد.

*عباس عبودی  جوان ٢٩ ساله ای ساکن شهر الجبایش است. او کاپیتان تیم والیبال الجبایش است که در لیگ عراق بازی می کند. او به همراه جمعی از هم تیمی هایش موکبی تأسیس کرده اند و در طول مدتی که شهرشان میزبان زائران اربعین حسینی است از اول صبح تا آخر شب از آنها پذیرایی می کند

* فاضل جوانی است که عضو نیروهای ویژه  پلیس عراق است. او اهل سوق الشیوخ است و در طول ایام اربعین حسینی مشغول محافظت از راه و جان زائران است.

* استاد منذر اهل شهر خضر است. او معلم طراحی و نقاشی در هنرستان است. وی در ایام اربعین همراه با خانواده خود به پذیرایی از زائران اربعین حسینی در منزل خود مشغول است.

* محمود ساکن شهر کفل است، او بر اثر سانحه رانندگی پای چپ را از دست داده است. شغل او سیم پیچی و خدمات الکترونیکی است. استاد محمود به همراه خانواده خود در طول ایام اربعین حسینی از زائران در منزل خود پذیرایی می کند.

* علی جوانی ٣٥ ساله و ساکن شهر سماوه است. او اشقیاخوان بزرگترین گروه تعزیه در عراق است که در طول ایام اربعین به همراه گروه در چندین شهر به اجرای نمایش می پردازند.

* عباس جوانی است اهل حله، او کارشناس ارشد روانشناسی از دانشگاه سراسری اصفهان است. پایان نامه او با موضوع کودکان آسیب دیده جنگ در ایران به عنوان پایان نامه برتر انتخاب شد. عباس همراه با خانواده خود در ایام اربعین به پذیرایی از زائران مشغول است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید