آب، برق و گاز برای تمامی مدارس در سال 97 رایگان است

    کد خبر :255859

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مدیران واحدهای آموزشی درگذشته با پرداخت هزینه آب، برق و گاز مدارس خیلی مشکل داشتند اما از سال 97 آب، برق و گاز برای تمامی مدارس کشور رایگان است.

به گزارش فارس، جبار کوچکی‌نژاد شامگاه پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حوزه آموزش‌وپرورش اقدامات اساسی‌ انجام‌ شده است اظهار کرد: مدیران واحدهای آموزشی درگذشته با پرداخت هزینه آب، برق و گاز مدارس مشکلات بسیاری داشتند و سرانه مدارس را نیز پرداخت نمی‌کردند، اما از سال 97 آب، برق و گاز برای تمامی مدارس کشور رایگان است.

وی با اشاره به اینکه آب، برق و گاز رایگان برای تمامی مدارس کشور فقط یک تبصره دارد، افزود: الگوی مصرفی را وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر نفت و وزیر نیرو تعیین می‌کنند و مدارس با آن الگوی مصرف از هزینه‌ها معاف می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرکت‌های دولتی مانند بانک‌ها و شرکت‌های دولتی سودده باید یک درصد هزینه‌های خودشان را به آموزش‌وپرورش بدهند که حدود 5 هزار و 250 میلیارد تومان می‌شود.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه حدود 3 هزار میلیارد تومان از هزینه‌های شرکت‌های دولتی برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: یک هزار میلیارد تومان نیز به وزارت علوم که افزایش بودجه‌اش محدود ‌بود، پرداخت می‌شود و بقیه نیز وزارتخانه در بخش‌های دیگری توزیع می‌کند.

وی با اشاره به بحث‌ هوشمندسازی مدارس بیان کرد: تنظیم کتب درسی با ابزار و امکانات جدید آموزشی است، به دلیل عدم هوشمندسازی در مدارس در برنامه ششم وزارت ارتباطات را موظف کردیم که مدارس کشور را با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش هوشمند کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید حدود یک‌ صد هزار واحد آموزشی کشور را هوشمند کند، یادآور شد: در بخش ساخت‌وساز فضاهای آمورشی نیز افت شدیدی وجود دارد و خیلی از مدارس نیمه ساخت هستند که چنین تصویب شد که هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه را به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس بدهند و بتوانند این مدارس نیمه ساخت را تکمیل کنند.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه باید تجهیزات دانشگاه‌ها به‌روز شود، افزود: بانک‌ها را از صندوق توسعه ملی موظف کردیم با اعتبار بیش از 10 هزار میلیارد تومان و از طریق وام‌های کم‌بهره تجهیزات، دانشگاه‌ها را به‌روز کنند.

وی با بیان اینکه باید 3 درصد بودجه کشور به تحقیقات‌ اختصاص پیدا می‌کرد، تصریح کرد: این بودجه زیر نیم درصد است و خیلی تلاش‌ کردیم، اما منابع کشور محدود بود و نتوانستیم در بودجه به بخش تحقیقات توجه کنیم و باید دولت کمک کند تا بخش تحقیقات زمین نماند، چراکه تحقیقات برای وزارت علوم‌، بخش تحقیقاتی و بخش‌های دیگر کشور بسیار مهم است، البته دستگاه‌ها می‌توانند منابع خود را‌ بخشی به تحقیقات اختصاص دهند و این در قانون بودجه در تبصره‌ها نیز وجود دارد‌.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید