بعد از خروج آمریکا از سوریه رهبران عربستان و امارات باید بی‌خیال جت‌های شخصی خود شوند/ بدون آمریکا عربستان دو هفته هم دوام نمی‌آورد

    کد خبر :255148

درحالی‌که دونالد ترامپ چندی پیش آمادگی آمریکا برای خروج سریع نیروهای نظامی این کشور از سوریه را اعلام کرده بود، اما سلسله‌ای از اتفاقات منجر به آن شده که درنهایت وی از این تصمیم فعلاً صرف‌نظر کرده است و بیان کرده که نیروهای آمریکایی می‌توانند برای چند صباحی دیگر در سوریه باقی بمانند. اکنون خبرگزاری سی ان ان جزئیاتی از چرایی و چگونگی این تصمیم جدید را بیان کرده است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه چالشی جدی و همراه با عصبانیت با مقامات ارشد امنیتی و مشاوران خود در خصوص خروج نیروهای نظامی از سوریه داشته است زیرا این افراد به وی هشدار داده‌اند که خروج سریع نیروها از سوریه خطراتی جدی در پی دارد. این مطلب را خبرگزاری سی ان ان به نقل از مقامات آگاه بیان کرده است.

به گزارش تابناک ،این خبرگزاری بیان کرده که در یک جلسه ملتهب در روز سه‌شنبه، دونالد ترامپ برای چندین دقیقه با عصبانیت از حضور طولانی‌مدت نیروهای آمریکایی در سوریه و هزینه‌هایی که به لحاظ نظامی در این کشور شده است انتقاد کرده و اشاره‌کرده که این هزینه‌ها برای آمریکا منفعتی در بر نداشته است.

وی در این جلسه بیان کرده که چرا دیگر کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای ثروتمند هیچ کمکی به هزینه‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه ندارند؟

اما برخلاف گفته‌ها و انتقادات خود در این زمینه، وی درنهایت از تصمیم به خروج سریع نیروهای آمریکایی از سوریه کوتاه آمد و گفته‌شده که این مسئله علیرغم عصبانیت وی و چالش جدی با مقامات ارشد امنیتی آمریکا بوده است. کاخ سفید در مورد این گزارش هیچ توضیحی ارائه نکرده است.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا همواره یکی از سناریوهای جدی بوده است. وی صرف‌نظر از این موضوع، چالش‌های جدی دیگری با مشاوران خود در خصوص توافق هسته‌ای ایران، استراتژی آمریکا در افغانستان و تعرفه‌های گمرکی در تجارت داشته است و به‌ویژه بر این اعتقاد است که مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی وی عملی نشده. در این شرایط تغییرات جدید در تیم امنیتی وی بیان‌کننده آن است که ترامپ خواهان افرادی است که با هسته اصلی خواسته‌های وی موافقت داشته باشند.

اما به گفته سی ان ان حتی مشاوران و مقامات جدید نیز – همچون پامپئو که قرار است در سمت وزیر خارجه فعالیت کند – به وی بیان کرده‌اند که خروج سریع نیروها از سوریه اشتباهی بزرگ است.

مشاور امنیت ملی جدید ترامپ یعنی جان بولتون البته در جلسه سه‌شنبه حضور نداشته است اما ترامپ با اطمینان در این جلسه بیان کرده که جان بولتون از تصمیم وی برای خروج نیروها از سوریه حمایت می‌کند. هنوز مشخص نیست که موضع بولتون در این خصوص چه خواهد بود هرچند وی شدیداً طرفدار تصمیماتی است که ضریب نفوذ ایران در منطقه را به‌شدت کاهش دهد. وی از زمانی که پست مشاور امنیت ملی ترامپ را قبول کرده است هیچ اظهارنظر رسمی در خصوص سوریه نداشته است.

بر اساس گزارش سی ان ان تقریباً همه مقامات ارشد نظامی آمریکا در این جلسه به شکلی متفق‌القول بیان کرده‌اند که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در حال حاضر اشتباه است و این مسئله را به شکلی عمومی مطرح کرده‌اند.

در این جلسه مقامات ارشد ازجمله جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به وی گفته‌اند که خروج نیروها از سوریه در شرایط فعلی فضای مناسبی در اختیار روسیه، ایران و ترکیه قرار خواهد داد تا اقدام به گسترش تسلط و کنترل خود بر سوریه کنند و منافع خود را که مخالف منافع آمریکا در سوریه است به‌پیش برند.

یکی از مقامات آگاه بیان کرده که دان فورد در این جلسه از ترامپ خواسته است تا آنچه در سوریه می‌خواهد را به شکلی واضح بیان کند. ترامپ بیان کرده که نیروهای آمریکایی باید ظرف شش ماه عملیات خود علیه داعش را در سوریه تمام کنند که مقامات نظامی ازجمله جیم ماتیس این مدت‌زمان را بسیار کوتاه ارزیابی کرده‌اند. اما ترامپ پاسخ داده که این اقدام باید در ظرف شش ماه صورت بگیرد.

ترامپ در این جلسه پرسیده چرا علیرغم پیشرفت‌های سریع نیروهای آمریکایی در مناطق تحت نفوذ داعش، اکنون تسلط بر داعش در سوریه این‌قدر به طول انجامیده است؟ ماتیس در پاسخ بیان کرده است که چالش‌های پیش‌بینی‌نشده ازجمله حملات ترکیه علیه نیروهای متحد آمریکا منجر به آن شده که توان این نیروها صرف مقابله با این حملات شده و درنتیجه داعش فرصت بازپروری خود در شرق رود فرات را به دست آورد.

روز گذشته (چهارشنبه) سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید بیان کرد که ترامپ قصد دارد تا کنترل اوضاع در سوریه را به نیروهای محلی واگذار کند تا احتمال قدرت گیری مجدد داعش در سوریه از میان برود.

یکی از مقامات آگاه در مورد جلسه سه‌شنبه بیان کرده است که حاضران در این جلسه به‌شدت هشدار داده‌اند که چگونه خروج عجولانه از سوریه و قطع کمک‌های مالی برای پروژه‌های بازسازی در این کشور می‌تواند آینده سوریه را متأثر کرده و احتمال بازگشت داعش به این کشور را افزایش دهد. اما ترامپ تأکید کرده است که بقایای داعش در سوریه باید به‌سرعت نابود شوند تا نیروهای آمریکایی بتوانند سریع‌تر از این کشور خارج شوند. در همین جلسه ترامپ موضوع شراکت متحدان منطقه‌ای آمریکا در هزینه‌های سوریه را به‌پیش کشیده است.

به گفته مقامات آگاه ترامپ به شکل خصوصی به یکی از مقامات این کشورها بیان کرده است که عربستان و امارات باید به خاطر عدم قبول خطرات داعش در سوریه و عدم‌حمایت کافی از آمریکا بازخواست شوند. وی بیان کرده که این پادشاهی‌های ثروتمند بعد از خروج آمریکا از سوریه باید بی‌خیال جت‌های شخصی و ولخرجی‌های خود شوند.

وی در تماس تلفنی خود با رهبران این کشورها به وی گفته: بدون ما شما دو هفته هم دوام نمی‌آورید و کشور شما اشغال خواهد شد. بعدازاین جلسه در روز سه‌شنبه بود که خبر از کمک 4 میلیاردی عربستان به آمریکا برای مقابله با داعش در سوریه منتشر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید