نوروزی: آموزش، اولویت اصلی در مبارزه با دوپینگ است

  • ورزشی
  • پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۴۵
    کد خبر :255011

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید مجموعه ستادی و استانی این فدراسیون سال 96 را با موفقیت پشت سر گذاشتند.

دکتر غلامرضا نوروزی ضمن قدردانی از تمام خادمان پزشکی ورزشی، موفقیت های روز افزون این فدراسیون را حاصل نگاه خالصانه تمام اعضای خانواده پزشکی ورزشی دانست و گفت: خوشبختانه این تلاش های صادقانه از چشم جامعه ورزش کشور دور نمانده و قرائن و شواهد گویای این واقعیت است که رضایت جامعه ورزش از مجموعه پزشکی ورزشی سیر صعودی دارد.

*تلاش برای تحقق کامل دولت الکترونیک
وی افزود: هیچ گاه به وضع موجود بسنده نخواهیم کرد و همه تلاش ما این است با ارتقاء کیفی و کمی خدمات متنوع و تخصصی فدراسیون، همچنان به عنوان یک مجموعه پویا، در جهت تحقق سیاست های کلان مجموعه ورزش کشور گام برداریم.

دکتر نوروزی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای صدور آنلاین کارت خدمات درمانی، این مهم را حرکتی ارزشمند در جهت تحقق دولت الکترونیک در مجموعه پزشکی ورزشی دانست و گفت: دیگر برنامه های فدراسیون در ابعاد آموزش، درمان، توانبخشی، اطلاع رسانی، برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و امور بین الملل با قدرت ادامه دارد، ضمن این که با اخذ موافقت های لازم و طی شدن پروسه قانونی، به زودی کلینیک تخصصی پزشکی ورزشی و همچنین مرکز معاینات ورزشکاران حرفه ای را راه اندازی می کنیم، قطعا رضایت بیش از پیش جامعه ورزش را به دنبال خواهد داشت.

*ورزشکار نباید دغدغه درمان داشته باشد
دکتر نوروزی تصریح کرد: ورزشکاران ما در شهرهای مختلف نباید دغدغه داشته باشند و مصدومیت ها هیچ موقع نباید باعث نگرانی شان شود.

وی اشاره به مشکلات موجود در هیات های پزشکی ورزشی شهرستان ها، گفت: در سطح هیات های استانی، ساماندهی امور هیات های پزشکی ورزشی شهرستان ها یکی از اولویت هایی است که باید در راس قرار گیرد و از طرفی تعامل مناسبی با ادارات ورزش و جوانان وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: رئیس هیات پزشکی ورزشی، هم در استان و هم در شهرستان ها حداقل باید پزشک عمومی باشد. این امر را در سطح تمام مراکز استان ها انجام داده ایم و در سطح شهرستان ها نیز به زودی اجرا خواهد شد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: مساله بعدی تمرکز زدایی است که تا حدودی از مرکز به استان ها انجام شده است. مصداق آن برگزاری دوره پزشک تیم در استان فارس با استفاده ازظرفیت های داخلی (اساتید) همان استان بود. به تبع آن همان گونه که بارها تاکید کردیم، جلسات مجمع سالانه استان ها را نیز درشهرستان ها برگزار می کنیم تا هم عملکرد آن شهرستان بررسی شود و هم مشکلات آنها از نزدیک مورد رسیدگی قرار گیرد.

*توجه ویژه به ظرفیت‌های دانشگاهی سراسر کشور
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، برگزاری دوره آموزشی پزشک تیم در شیراز راگامی مهم در راستای سیاست های تمرکززدایی این فدراسیون و بهره مندی از توانمندی های نخبگان آکادمیک سراسر کشور دانست و افزود: با توجه به فلسفه وجودی فدراسیون پزشکی ورزشی مبنی بر ارائه خدمات به روز، علمی و گسترده به آحاد جامعه ورزش در سراسر کشور، همواره تلاش داشته ایم به بهترین شکل ممکن در جهت رضایت جامعه هدف این فدراسیون گام برداریم که طبیعی است تمرکززدایی به عنوان یک ضرورت مد نظر باشد.

دکتر نوروزی ادامه داد: فدراسیون پزشکی ورزشی در سال های اخیر با برنامه ریزی عملیاتی و دقیق به منظور ارائه بهترین خدمات پزشکی ورزشی در نقاط مختلف کشور گام برداشته و خوشبختانه این مهم بازخورد خیلی خوبی به دنبال داشته و ورزشکاران عزیز سراسر کشور از این سیاست منتفع شده اند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان این که در حال حاضر ورزشکاران چند استان برای بهره مندی از خدمات پزشکی ورزشی از هرگونه مراجعه به مرکز بی نیاز شده اند و هیات های استانی پزشکی ورزشی به خوبی خدمات لازم را به آنها ارائه می دهند، خاطرنشان کرد: بدیهی است سیاست تمرکز زدایی علاوه بر جنبه درمان و توانبخشی، بعد آموزش را نیز دربرگیرد به همین دلیل توجه به توانمندی علمی نقاط مختلف کشور و بهره مندی از این توانمندی را یک ضرورت می دانیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: برای اولین بار دوره آموزشی پزشک تیم در شیراز با تدریس اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، اقدامی که در نوع خود می تواند زمینه ارتقاء روز افزون خدمات پزشکی ورزشی آن دیار را با بهره مندی از توانمندی نخبگان بومی استان فارس، فراهم آورد.

*تعامل با همه فدراسیون‌ها
دکتر نوروزی با اشاره به خدمات مختلف فدراسیون پزشکی ورزشی در زمینه های مختلف ، تصریح کرد: این فدراسیون همواره تلاش در چارچوب قوانین و مقررات و تا سرحد توان خدمات متنوع و با کیفیتی را به بخش های مختلف ورزش کشور ارائه کند؛ به طوری که هم در زمینه ورزش قهرمانی و هم ورزش همگانی نقش موثری ایفا کند.

دکتر نوروزی خاطر شان کرد: فدراسیون پزشکی ورزشی خود را در کنار این فدراسیون ها می بیند و آمادگی کامل دارد خدمات لازم را به آنها ارائه کند.

*توجه همزمان به ابعاد همگانی و قهرمانی ورزش
دکتر نوروزی ادامه داد: به اذعان مسئولان در رویدادهای مختلف به ویژه بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم و فدراسیون و هیات‌های پزشکی ورزشی استان‌های سراسر کشور نقش موثری در موفقیت‌های کسب شده ورزشکاران رشته‌های مختلف داشته‌اند.

وی افزود: در بخش آموزش، پیشگیری و درمان در تمام استان‌ها پیشرفت خوبی را شاهد هستیم، ضمن این که سلامت همگانی کشور برای ما مهم است و در این خصوص باید اهمیت ورزش را برای عموم افراد جامعه مشخص کنیم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها کم‌تحرکی و برنامه غذایی نامناسب است. دیابت و فشار خون را که حتی منجر به مرگ می‌شود در مشکل چاقی شاهد هستیم، به دلیل این که مردم کم تحرک شده‌اند و ما باید این مسائل را نیز به مردم یادآوری و آنها را آگاه کنیم.

*شفافیت اداری-مالی
وی بهره مندی از تمام توانمندی های موجود حوزه سلامت و ورزش استان ها برای ارائه مطلوب خدمات به ورزشکاران را ضروری دانست و گفت: این انتظار از رئیس هیات وجود دارد که برای نیل به اهداف کلان از همه این ظرفیت ها بهره ببرد؛ چرا که در مدیریت امروز بهره گیری از خرد جمعی برای اتخاذ و اجرای بهترین تصمیمات، بدیهی است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، شفاف سازی اداری و مالی را اولویت بعدی هیات پزشکی ورزشی تهران برشمرد و گفت: از بدو بر عهده گرفتن مسوولیت فدراسیون شفافیت مالی را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

دکتر نوروزی شایسته سالاری را از دیگر اولویت های فدراسیون پزشکی ورزشی برشمرد و گفت: از تمام هیات های استانی نیز این انتظار وجود دارد که در به کارگیری نیروها جدی ترین فاکتورهای خود را تخصص و تعهد قرار دهند.

*آموزش، اولویت اصلی در مبارزه با دوپینگ
دکتر نوروزی گفت: تمام تلاش ما انجام اطلاع‌رسانی و ارائه آگاهی‌های به موقع است تا بتوانیم از این راه، به پیشگیری دوپینگ بپردازیم.

وی ادامه داد: بهترین راه برای مقابله با دوپینگ، آموزش و دانش‌افزایی ورزشکاران و مربیان آنهاست؛ بر همین اساس چنین رویکردی را برای اجرا در سال ۲۰۱۸ در دستور کار قرار داده‌ایم؛ درواقع مبنای کار ما این است که بیشتر از نمونه‌گیری،به آموزش در زمینه دوپینگ بپردازیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ (نادو) تصریح کرد: نمونه‌گیری و نتیجه آن نشان می‌دهد که به لحاظ دوپینگ و مبارزه با آن در چه مرحله‌ای قرار داریم؛ انجام این فعالیت در پیشگیری از ارتکاب به دوپینگ نقش دارد، اما نه به اندازه آموزش. در نادو بیشتر از نمونه‌گیری، روی بحث آموزش تأکید داریم.

*برنامه‌ریزی ویژه برای بازی‌های آسیایی جاکارتا
وی افزود: طی هماهنگی با کمیته ملی المپیک، ارزیابی وضعیت ورزشکاران به منظور تکمیل پرونده سلامت آنها را آغاز می کنیم.

به گزارش برنا ،دکتر نوروزی با تأکید بر این که برای بازی‌های آسیایی پیش رو، روی روان شناسی و تغذیه ورزشکاران خیلی بیشتر از همیشه تأکید داریم، گفت: قصد داریم این کار را به صورت چهره به چهره (انفرادی) و تیمی برای همه رشته‌ها انجام دهیم. به هر حال به سبب محدودیت‌هایی که برای اعزام کاروان ورزش کشورها به این‌گونه بازی‌ها وجود دارد، امکان اعزام مربی روان شناس و تغذیه در همه رشته‌ها نیست. به همین دلیل ضرورت دارد پیش از اعزام ورزشکاران، این برنامه در رابطه با آنها اجرا شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید