رویارویی تعرفه‌ای پکن و واشنگتن

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ۱۱:۳۴
    کد خبر :254989

دیروز، رسانه‌های جهان از رویترز و بلومبرگ گرفته تا سی‌ان‌ان امریکایی، پشت سر هم از آخرین تحولات روابط تجاری چین و امریکا گزارش‌هایی منتشر می‌کردند؛ چرا که چین به روی 106 محصول امریکا، که برخی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی هستند، تعرفه 25 درصدی وضع کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، «بازارهای آسیایی سهام سقوط کردند و شاخص MSCI آسیا و اقیانوسیه 0.4 افت کرد و به پائین‌ترین میزان خود طی 6 هفته اخیر رسید، اما در مقابل ارزش ین افزایش یافت. پکن هسته روابط تجاری با امریکا و برخی از سیاسی‌ترین و حساس‌ترین کالاها را نشانه گرفته است. چین بزرگترین وارد کننده سویا و بزرگترین خریدار سویا از امریکاست، سال گذشته چین حدود 14 میلیارد دلار از امریکا سویا خرید و حالا همین کالا نیز مشمول افزایش تعرفه‌ها در جنگ تجاری شده است.»

بلومبرگ، روز گذشته در یکی از گزارش هایش آخرین تحولات جنگی را که ترامپ راه انداخته و حالا چین با سیاست‌های جدید تجاری‌اش ادامه می‌دهد، چنین توصیف کرده بود. دیروز، رسانه‌های جهان از رویترز و بلومبرگ گرفته تا سی‌ان‌ان امریکایی، پشت سر هم از آخرین تحولات روابط تجاری چین و امریکا گزارش‌هایی منتشر می‌کردند؛ چرا که پس از آنکه چین به روی 106 محصول امریکا، که برخی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی هستند، تعرفه 25 درصدی وضع کرد، آمریکا اعلام کرد روی بیش از 1300 محصول چینی تعرفه جدید وضع می‌کند.

سرعت تحولات و موضع گیری‌ها به اندازه‌ای بالا بود که گاردین گزارش‌هایی را به صورت زنده منتشر می‌کرد و هر دقیقه آن‌ها به روز می‌شدند. بر اساس گزارش گاردین، چین اعلام کرده است که جنگ تجاری یک بازی باخت-باخت است. مقامات چینی با وجود روشن کردن منجنیق‌های تعرفه‌ای به سمت واشنگتن باز هم مایل به داغ‌تر کردن آتش این جنگ نیستند. وانگ شون، معاون وزیر بازرگانی چین بعد از معرفی سیاست‌های جدید در مقابل امریکا گفته است:«باید گفت که ما مجبور به این اقدام شده‌ایم و البته که اقدامات ما محدود است.» وزارت خارجه چین نیز همزمان از امریکا خواسته است که برنامه خود برای افزایش تعرفه‌ها بر روی 1300 کالای چینی را لغو کند. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است:«دو کشور باید از طریق گفت‌و‌گو اختلافات تجاری را حل کنند. آن‌هایی که تلاش می‌کنند تا چین را از طریق فشار و ترساندن تسلیم کنند، پیش از این هرگز موفق نبوده‌اند و حالا نیز موفق نخواهند بود.»

آتش جنگ تجاری داغ می‌شود

امریکا دیروز اعلام کرد که بر روی بیش از 1300 محصول تکنولوژیک و ماشین آلات چینی تعرفه‌های جدید اعمال می‌کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، ژو هئو، اقتصاددان سنگاپوری گفته است:«فهرست امریکا نشان می‌دهد که دولت ترامپ

«Made in China 2025» (ساخته شده در چین 2025) را هدف قرار می‌دهد، در حالی که چین قصد دارد امریکایی‌ها را به میز مذاکره برگرداند.» اما گائو کی، استراتژیست اسکوتیا بانک در سنگاپور نیز درباره اقدام تلافی جویانه چینی‌ها گفته است: «واکنش چین شدید‌تر از چیزی بود که بازار انتظارش را داشت. سرمایه گذاران پیش‌بینی نمی‌کردند که این کشور تعرفه‌های اضافه بر محصولات حساس و مهمی نظیر سویا و هواپیما اعلام کند. سرمایه گذاران معتقدند جنگ تجاری در نهایت به هر دو کشور و اقتصادهای آنها لطمه خواهد زد.»

با وجود اقدامات جدید هر دو طرف این جنگ، برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که هنوز اوضاع برای اثربخشی این سیاست‌ها گرگ و میش است. بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان مانی» هنوز مشخص نیست که موج جدید تعرفه‌ها از سوی هر دو طرف، اثرگذار خواهد بود یا آن‌ها از موضع خود کوتاه خواهند آمد. چین اعلام کرده است که زمان بندی سیاست‌های جدید بعداً اعلام خواهد شد. امریکا نیز گفته است که در ماه آینده، برای شرکت‌های امریکایی درباره برنامه‌های جدیدش همایشی برگزار خواهد کرد.

بازارها سقوط می‌کنند

«ترس از یک جنگ تجاری بین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، باعث تغییرات زیادی در بازارهای جهان در روز چهارشنبه شد. سهام آینده امریکا متزلزل شد، سرمایه‌های آسیایی و اروپایی از بین رفت، دلار ثابت بود و طلا جهش داشت.» بلومبرگ اوضاع بازارها را در روز گذشته، چنین توصیف کرد. بر اساس گزارش رویترز، شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج ژاپن، بیشتر جلسه امروز را در منطقه سود و ضرر جابه‌جا شد و در نهایت

۰.۳ درصد پائین‌تر بسته شد. نیکی ‌ژاپن که معاملات اندکی تحت آن صورت گرفت، امروز ۰.۲ درصد رشد کرد. سهام کره‌جنوبی ۱.۴ درصد سقوط کرد. شاخص شرکت‌های تکنولوژی چین، مثل اکثر اوقات سال، راه خود را در پیش گرفت و ۰.۳ درصد رشد کرد. شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ هم ۰.۳ درصد افت کرد و فوتسی هم ۰.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

بر اساس تحلیل بلومبرگ، همه چیز طی هفته‌های اخیر از نوسان و ناپایداری در بازارها و ترس از به وجود آمدن یک جنگ تمام عیار حکایت داشت. اتفاقات روز چهارشنبه نیز نشان می‌داد که ممکن است آشفتگی‌های بیشتری به وجود آید. سرمایه گذاران مجبور به تکرار و سنجش حرف‌هایی در هر دو طرف ماجرا هستند که طرفدار حمایت از تولیدات داخلی‌اند که اثر معنا‌داری بر تصویر جهان در حال رشد دارد. با این حال بررسی صحبت‌های تحلیلگران نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز امیدوارند تا شعله‌های زیر خاکستر جنگ تجاری، زبانه نکشد. چارلز سنت آرنو، استراتژیست سرمایه‌گذاری در لندن می‌گوید: «بی‌ثباتی تجاری باد اصلی مخالفی است که در بازار می‌وزد. در این مرحله ما باید مراقب باشیم. تصویری که مشاهده می‌کنیم، هنوز تغییر نکرده است. رشد پایدار باقی مانده، مگر این‌که داخل یک جنگ تجاری بزرگتر گرفتار شویم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید