جزئیات ناآرامی‌های فروردین خوزستان

    کد خبر :254765

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه اعتماد دومین روز از آغاز سال ٩٧ یک برنامه تلویزیونی باعث شد تا جنوب غربی ایران چند روز ملتهب را پشت سر بگذارد. ماجرا از آنجا آغاز شد که در یکی از میان‌‌برنامه‌های برنامه نوروزی «کلاه قرمزی» کودکی، عروسک‌هایی که لباس اقوام مختلف ایرانی را بر تن دارند روی نقشه ایران نصب می‌کند اما وقتی نوبت به خوزستان می‌رسد یک عروسک با لباس بختیاری روی تابلو قرار داده می‌شود و خبری از پوشش عربی نیست.

روز چهارم فروردین عباس کعبی، ‌نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با ارسال نامه‌ای به علی عسگری، رییس سازمان صدا و سیما خواستار عذرخواهی از قوم عرب شد.

کعبی در این نامه توضیح داد که «شبکه دو سیما، در به نمایش گذاشتن میان برنامه‌ای از پراکندگی قومیت‌ها در نقشه ایران و حذف نشان‌گذاری مردم ولایتمدار و انقلابی عرب ‌خوزستان در نقشه ایران اسلامی، قلب این مردم شریف را جریحه‌دار نمود و همچنین در مسابقه‌ای پاسخ صحیح را این گزینه قرار داده‌اند که: اکثریت آبادانی‌ها بوشهری هستند! انتظار آن است که جنابعالی و عوامل ساخت آن میان برنامه و آن مسابقه از این مردم حداقل عذرخواهی رسمی نمایید و در عمل جبران گذشته شود و این میان‌برنامه با نشانه و هویت مردم عرب اصلاح شود.»

او همچنین در این نامه کوتاه تحریک قومیت‌ها را بسیار خطرناک و یک حرکت ضد انقلابی دانست که مخاطرات امنیتی و آثار مخرب اجتماعی فراوانی به دنبال خواهد داشت. او همچنین در خطبه‌های نمازجمعه این شهر نیز به ماجرای رخ داده اشاره کرد و گفت «هر چند مردم عرب خوزستان حق داشتند در این زمینه ناراحت شوند اما مردم نسبت به فتنه و توطئه‌های دشمن مراقب باشند.»

این نامه البته به فروکش ناراحتی مردم خوزستان به دلیل آنچه «عرب‌ستیزی» تعبیر و توصیف کردند، کمکی نکرد. آنها در روز هشتم فروردین در خیابان گلستان اهواز، مقابل مرکز صداوسیما تجمعی اعتراضی به راه انداختند. تجمعی که تا دو روز بعد از آن ادامه داشت. خواست آنها تنها به رسمیت شناختن قومیت‌شان از سوی رسانه ملی بود.

علی ساری، نماینده اهواز همچنین در گفت‌وگویی با برنا از پیگیری قضایی این موضوع خبر داد و گفت نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در حال گفت‌وگو با علی عسگری، رییس سازمان صدا وسیما هستند تا این مساله را حل‌وفصل کنند.

البته تنها صدا و سیما نبود که اعتراض مردم عرب جنوب غربی ایران را برانگیخت. چندی پیش در دی ماه، روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در راستای معرفی آثار شرکت‌کننده در این رقابت سینمایی، برای نخستین‌بار تیزر ۳ دقیقه از فیلم «لاتاری» ساخته محمد حسین مهدویان با موضوع «ترانزیت و قاچاق زنان ایرانی به کشورهای عربی» را پخش کرد که این پیش نمایش هم حواشی زیادی در فضای مجازی به دنبال و تفسیر و تصویری از ستیز قومیتی به همراه داشت. تبعیضی که اغلب در رسانه ملی نه تنها از سوی قوم عرب بلکه از سوی باقی اقوام در برهه‌های زمانی مختلف باعث بروز مشکلات امینتی شده است.

به هر روی این اولین‌بار نیست که یک برنامه تلویزیونی حوادثی امنیتی را در پی دارد. دی ماه ٩٥ هم پخش سریال سرزمین کهن ساخته کمال تبریزی اعتراضاتی را به دنبال داشت.

دیالوگ‌هایی در این فیلم پس از پخش چند قسمت کوتاه به توهین و تحریف تاریخ ایل بختیاری توصیف و تعبیر شد و به اعتراضاتی در استان‌های اصفهان، خوزستان، ‌چهارمحال و بختیاری و لرستان انجامید. سپس با گسترده شدن این اعتراضات ادامه پخش آن متوقف شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید