تنش‌های تجاری روی اعصاب بازارهای آسیایی

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۴:۱۴
    کد خبر :254554

با بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، بازارهای آسیایی از تب‌ و تاب افتاد و عملکرد خوب بازارهای وال‌استریت را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، روز چهارشنبه با بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، بازارهای آسیایی از تب‌وتاب افتاد و عملکرد خوب بازارهای وال‌استریت را تحت‌الشعاع خود قرار داد و سرمایه‌گذارارن تمایل خود را برای ریسک کردن بر روی هر چیزی از دست دادند.

بازارهای آمریکا دیشب با این احتمال که انتقادات تویتری ترامپ در مورد آمازون، به معنای سیاست گذاری واقعی نخواهد بود، قوت قلب گرفت.

با این حال نگرانی‌های تجاری هرگز کاهش نیافت. در اواخر روز سه‌شنبه دولت ترامپ وارداتی ۲۵ درصدی را بر۵۰ میلیارد دلار از واردات سالیانه چین وضع کرد که شامل ۱۳۰۰ کالای بخش تکنولوژی صنعتی، حمل‌ونقل و دارویی، است.

وزارت تجارت چین فورا اعلام کرد که در حال آماده‌سازی اقداماتی متقابل با شدتی برابر است که روز چهارشنبه معرفی خواهند شد.

تای هویی، استراتژیست ارشد بازار آسیا اقیانوسیه در شرکت مدیریت سرمایه جی‌پی‌مورگان گفت: بزرگترین نگرانی این است که آیا این تنش تجاری از این هم بزرگتر خواهد شد یا خیر. اما تاریخ نشان داده است که احتمالا به دنبال این رویدادها مذاکرات اتفاق خواهند افتاد.

با اوضاع فعلی، شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج ژاپن، بیشتر جلسه امروز را در منطقه سود و ضرر جابه‌جا شد و در نهایت ۰.۳ درصد پایین‌تر بسته شد.

نیکی ‌ژاپن که معاملات اندکی تحت آن صورت گرفت، امروز ۰.۲ درصد رشد کرد.

سهام کره‌جنوبی ۱.۴ درصد سقوط کرد.

شاخص شرکت‌های تکنولوژی چین، مثل اکثر اوقات سال، راه خود را در پیش گرفت و ۰.۳ درصد رشد رشد کرد.

شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ هم ۰.۳ درصد افت کرد و فوتسی هم ۰.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

همچنین صنایع آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند که چین می‌تواند با تعرفه‌های بیشتری محصولات مهم‌تر آمریکا، نظیر هواپیما، دانه سویا و خودرو را مورد هدف قرار دهد.

وانگ هایلو، محققی از مرکز تحقیقات وزارت تجارت چین، نوشت: چین علاقه‌ای به جنگ‌های تجاری ندارد، اما برای این که عدالت برقرار شود، چین چاره‌ای جز وارد شدن به این جنگ برای پایان دادن به آن را ندارد.

پکن مکررا اعلام کرده است که از جنگ تجاری با ایالات متحده واهمه‌ای ندارد، اما در عین حال از واشنگتن دعوت کرده برای حل‌وفصل کردن اختلافات تجاری به پای میز مذاکره بیاید.

در مقاله چاینا دیلی آمده است: اگر پیشنهاد دوستانه چین مورد قبول واشنگتن قرار بگیرد، به نفع همه خواهد بود. هر چند تا به حال تمام توصیه‌های چین برای رسیدن به توافق دو طرفه، مورد توجه واشنگتن قرار نگرفته است.

روز سه‌شنبه وال‌استریت با نگاه سرمایه‌گذاران به فصل اعلام درآمدها، رشد کرد و اس‌اندپی۵۰۰ از سطح حمایت کلیدی خود بالاتر رفت. داو ۱.۶۵ درصد جهش کرد درحالی‌که اس‌اندپی هم ۱.۲۶ درصد و نزدک ۱.۰۴ درصد به ارزش خود افزودند.
دلار پس از این که از مقدار پایین ۱۰۵.۷۰ ین روز سه‌شنبه خود اندکی بالا آمد، امروز در نرخ ۱۰۶.۵۳ ین تثبیت شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید