آرامش نوروزی بازار کالاهای اساسی

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۱:۴۶
    کد خبر :254328

قبل از آنکه نوروز 97 فرا برسد افزایش قیمت کالاها، دغدغه خیلی از مردم بود.سال‌های گذشته با‌وجود اینکه گفته می‌شد ذخایر به اندازه کافی است و عرضه هیچ مشکلی ندارد اما در تعطیلات نوروز، قیمت‌ها تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و برخی از اقلام بخصوص میوه و گوشت گران می‌شد.

ولی در سال‌جاری دولت توانست با کنار هم گذاشتن بخش تأمین، عرضه و بازرسی، طلسم چند ساله رشد قیمت‌ها را باطل کند. طی 13 روز ابتدای سال 97، قیمت میوه‌ها ثابت بود و تنها میوه‌های دستچین بین 300 تا هزار تومان گرانتر بود. میوه‌هایی هم که دستچین نبودند و به قیمت مصوب دولت نزدیک، برای میهمانی‌ها قابل مصرف بود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، در این میان گوشت قرمز، ماهی و مرغ که اسفندماه مسیر گرانی را در پیش گرفته بودند، افزایش قیمت پیش‌بینی شده بود ولی در این مدت واحدهای صنفی قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند و مردم تغییری را ندیدند.

آنگونه که مسئولان می‌گویند قیمت مرغ و گوشت در ایام نوروز قابلیت آن را داشت که بین 7 تا 12 درصد گران شود ولی دولت با عرضه ذخایر استراتژیک خود مانع از تغییر قیمت شد و البته قرار است قیمت‌های فعلی برای ماه‌های آینده هم حفظ شود.امسال خریداران گوشت و مرغ هیچ جهش قیمتی را شاهد نبودند و برخی از واحدهای صنفی اظهار داشتند که عرضه بموقع باعث شد که قیمت‌ها بالا نرود.

در مورد میوه هم چنین اتفاقی رخ داد. سال گذشته به جهت سرمازدگی پرتقال و نارنگی، عرضه میوه در نوروز 96 با چالش مواجه شد و قیمت‌ها به یکباره در تعطیلات گران شد ولی امسال تزریق میوه به بازار از روزهای پایانی اسفند 96 شروع شد و دولت به صورت متناوب به میادین میوه می‌داد تا بازار با آرامش تعطیلات نوروز را سپری کند.

حراجی ها واقعی شد

امسال برخلاف سال‌های گذشته، حراجی‌ها واقعی شده بود.قیمت‌ها در روزهای پایانی سال با کاهش 20 الی 30 درصدی روبه‌رو شد و حتی برخی‌ها به کاهش 50 درصدی قیمت‌ها رضایت داده بودند. هر چند که این گروه، اجناس باب میل مردم عرضه نمی‌کردند اما این کاهش نشان دهنده آن بود که خیلی‌ها از سودهای خود کم کردند.از طرفی برخی‌ها به جهت آنکه فروش کالایشان در طول سال به کمترین حد رسیده بود، می‌خواستند برای جلوگیری از برگشت چک هایشان اجناس خود را با نازل‌ترین قیمت به فروش برسانند.

پوشاک به اذعان خریداران به قیمت معقولی رسیده بود ولی مشکل اصلی در این خصوص قدرت خرید مردم بود.با آنکه واحد‌های صنفی تخفیف‌های خوبی را برای محصولات خود قائل شده بودند اما توان خرید مردم به کالاهای حراجی هم نمی‌رسید.

در مورد کیف و کفش، مردم شاهد تنوع قیمتی بودند.کیف و کفش‌هایی که درجه کیفی آنها کمتر بود یا ساخت کشور چین بودند با قیمت‌های پایینی عرضه می‌شد اما کیف و کفش‌های چرم زیر 250 هزار تومان یافت نمی‌شد.این در حالی است که واحدهای تولیدی کشور، توان بالایی در تولید کیف و کفش چرم دارند اما با‌وجود پتانسیل‌ها کیف و کفش‌هایی از برخی کشورها وارد می‌شود.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران درباره وضعیت بازار نوروز 97 گفت:تنظیم بازار با دقت و حساسیت دنبال شد. حتی در ایام نوروز، ستاد تنظیم بازار روزانه جلسه تشکیل می‌داد تا چالش‌های بازار را شناسایی و در صورت مشکل رفع کند.به‌عنوان مثال در یکی از شهرهای کشور، با کمبود یک قلم کالا مواجه شدیم که طی بررسی، مشخص شد حمل و نقل آن مشکل دارد.

وی با بیان اینکه رعایت سه نکته در تنظیم بازار باعث شد که نوسان قیمت را شاهد نباشیم، تصریح کرد: در ایام نوروز، برای آنکه مردم با افزایش قیمت روبه‌رو نشوند تمهیدات متعددی اندیشیده شد که در نهایت باعث شد سه مجموعه تأمین کننده، عرضه‌کننده و بازرسی در کنار هم قرار گیرند. این مجموعه‌ها به نحوی همکاری کردند که اکنون می‌توان گفت نوروز 97 با بهترین شرایط به پایان رسید.

تنظیم بازار ادامه خواهد یافت

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: ستاد تنظیم بازار با همان روشی که در عید اتخاذ کرد، می‌خواهد سیاست‌های خود را ادامه دهد. اگر تأمین، عرضه و بازرسی کنار همدیگر قرار گیرند، دیگر بازار با چالشی مواجه نمی‌شود. از مدت‌ها پیش عنوان کرده بودم که کشورمان در زمینه تأمین کالا هیچ مشکلی ندارد و ما باید در زمینه عرضه برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم. وی اظهار داشت:واحدهای صنفی در تعطیلات نوروز بیشترین سطح همکاری را با دولت داشتند و اجازه ندادند قیمت دستخوش تغییر شود.در این میان از واحدهای صنفی خواسته بودیم که تا پایان فروردین هزینه دستمزد و خدمات را افزایش ندهند که خوشبختانه تمام واحدها هماهنگ عمل کردند و هیچگونه تغییر قیمتی را شاهد نبودیم.

فاضلی اظهار داشت:پایش‌ها از وضعیت بازار نوروز 97 روزانه انجام شد و با قاطعیت می‌گویم که در زمینه تأمین کالا با هیچ کسری و کمبودی روبه‌رو نشدیم.تنها نکته‌ای که باید در سال‌جاری مورد توجه قرار گیرد، مدیریت در عرضه است.اگر وضعیت عرضه کالا ساماندهی شود قیمت‌ها دیگر گران نخواهد شد و مردم شاهد تورم در حوزه کالایی نخواهند بود.

وی تأکید کرد:تمام مشکلات مربوط به بازار به صورت روزانه پایش شد و هیچ شهری با کمبود کالا مواجه نشد.باید مدیریت سه گانه تأمین، عرضه و بازرسی مانند ایام نوروز ادامه پیدا کند.

وی در مورد قیمت گوشت نیز اظهار داشت:از آنجا که مرغ در برخی از مناطق کشور قبل از سال جدید با بیماری مواجه شد همه با نگرانی افزایش قیمت روبه‌رو بودند ولی ورود دولت و عرضه ذخیره باعث شد قیمت که می‌بایست تا 12 درصد گران می‌شد، ثابت بماند. هدف دولت این است که قیمت‌ها را تا پایان سال‌جاری ثابت نگه دارد لذا می‌توان گفت که قیمت مواد پروتئینی در سال جدید گران نخواهد شد. دولت در این زمینه ذخایر خوبی هم دارد. اگر واردات هم بدرستی و در حد نیاز صورت گیرد نیز کمک قابل توجهی در کنترل بازار خواهد کرد.

وی اذعان داشت:نوروز 97، دولت کارنامه درخشانی دارد و امیدواریم این روند ادامه دار باشد.البته تمام این موارد مستلزم همکاری وزارتخانه‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید