معاون وزیر صنعت: فقط ۶۵ درصد واحدهای صنعتی کوچک فعال هستند

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ۸:۳۴
    کد خبر :254052

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور داریم، گفت: ۹۰ درصد این واحدها را صنایع کوچک تشکیل می دهند و از این میزان فقط حدود ۶۵ درصد فعالند.

صادق نجفی با بیان اینکه شعار امسال باید در اولویت کاری قرار گیرد، افزود: به علت اینکه بخش بزرگی از صنایع ما کوچک است باید نوسازی، بازسازی، استارت آپ ها و صنایع کوچک روستایی و شهرک های صنعتی و ایجاد مشوق هایی در حوزه صادرات صنایع کوچک را در برنامه کاری خود قرار دهیم.

صادق نجفی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم مشکل معیشت و اشتغال مردم را حل کنیم، ادامه داد: مسئولان، کارآفرینان و بقیه دست اندرکاران اقتصادی و تولیدی نباید در مقابل هم قرار بگیریم بلکه باید هم افزایی و از توان هم استفاده کنیم.

به گزارش تسنیم،وی با بیان اینکه اگر فناوری ، بازار و بانک های کشورمان درست بود شرایط ما این گونه نمی شد، گفت: کلینیک هایی در راستای حل این مشکل ایجاد شده که از ماه آینده در همه استان های ما مستقر می شوند و مانند طبیب عمل خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور اضافه کرد: اگر بتوانیم زنجیره های تولید و تامین را حل کنیم بسیاری از مشکلات ما در حوزه صادرات، حل خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه اقداماتی را برای نوسازی فناوری آغاز کردیم، گفت: برنامه منسجمی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کردیم تا بتوانیم از تسهیلات صندوق شکوفایی و از امکانات صنایع کوچک استفاده کنیم.

وی افزود: هر کسی در اجرای طرح های فناورانه و استارت آپ ها در شهرک های صنعتی، زمین بخواهد در اقساط 48 ماهه و بیشتر، این کار را انجام خواهیم داد و 30 درصد مشوق می دهیم نه فقط در حوزه تولید بلکه در حوزه خدمات و الکترونیک.

نجفی اضافه کرد: این طرح ها را از ابتدای اردیبهشت، اجرایی خواهیم کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مهارت و کارآموزی، یکی از حلقه های مفقوده ماست، گفت: پول، مشکل اصلی و نخست صنایع ما نیست بلکه موضوع اصلی ما مدیریت، بهره وری، استراتژی و بازار است.

وی با بیان اینکه صنایع بسیار کمی دارای فناوری مناسب هستند، افزود: باید فناوری های مورد نیاز صنایع، شناسایی و تامین شود.

نجفی با اشاره به اینکه 7 درصد از معوقه های بانکی متعلق به صنایع کوچک است، گفت: باید شرایط را آماده کنیم که تولید ما بتواند رقابتی در شان مردم و کشورمان باشد.

وی افزود: وزارتخانه در بوجه سال 97 در این زمینه مشوق های بسیار خوبی را برای پایین آوردن هزینه های تولید و صادرات در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور گفت: برای نخستین بار 1300 میلیارد تومان دربودجه سال 97 برای مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است.

نجفی ادامه داد: صندوق های ضمانتی و حمایتی مانند صندوق ضمانت صادرات و صندوق ضمانت سرمایه گذاری های کوچک را حمایت می کنیم تا ریسک تولیدکنندگان و صادرکنندگان را کاهش دهیم.

وی افزود: پورتال اطلاعاتی خوبی را آماده کردیم که به زودی رونمایی می شود و در این پورتال اطلاعات تولیدکنندگان در اختیار کارآفرینان و بازاریان قرار می گیرد.

نجفی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت هم گفت: از دانشگاهیان دعوت می کنم در طرح کلینیک های اقتصادی که نوعی ارتباط میان دولت، صنعت و دانشگاه است شرکت کنند تا از توانمندی های آن استفاده کنیم.

استادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار به تولید داخلی کمک می کند، گفت: توسعه رقابت، مقررات زدایی و نبود رانت و تسهیل تجارت، تولید در مقیاس مناسب و توسعه صادرات از جمله راهکارهای بهبود فضای کسب و کار است و باید بتوانیم به بازارهای بین المللی دست یابیم.

سید فرشاد فاطمی ادامه داد: باید دیپلماسی اقتصادی به کمک ما بیاید و بازارهای بین المللی را برای ما باز کند.

وی گفت: ارتقای فناوری نیاز به سرمایه گذاری دارد اما باید مراقب بود رانت خواری نباشد و بنگاه ها فقط در پی دریافت تسهیلات ارزان قیمت نباشند و سعی کنند از تسهیلات به درستی استفاده کنند و بهره وری را ارتقا دهند.

فاطمی افزود: باید نرخ ارز به گونه ای باشد که فضای اقتصادی کشور را مرتب دچار شوک نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به فارغ التحصیلان دانشگاهی اعتماد کنیم و به آنها فرصت دهیم تا توانمندی های خود را نشان دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید