تولید ماهانه یک میلیون دز واکسن تب برفکی درموسسه رازی

    کد خبر :254012

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت:ماهانه یک میلیون دز واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تولید و به بازار عرضه می شود.

‘ قاسم رضائیان زاده’  با بیان این که در حال حاضر موسسه رازی براساس برنامه قبلی خود در حال تولید این واکسن است، افزود: همچنین اقداماتی جهت فعال سازی شرکت های تولیدی بخش خصوصی نیز انجام شده که اکنون یک تا دو شرکت در حال اجرای فرایند تولید واکسن هستند.
وی اظهارداشت: این شرکت ها در ابتدا مجوز واردات و پس از آن مجوز افتتاح خط فیلینگ واکسن های آماده کشورهای خارجی را برعهده دارند که تولید در داخل کشور تحت لیسانس این کشورهای صادرکننده انجام می شود و این فرایند در حال انجام است.
به گفته وی، این تولید بزودی توسط شرکت های بخش خصوصی صورت می گیرد.
وی با بیان این که در یک مرحله حدود پنج میلیون دز واکسن از خارج کشور تامین و وارد شد، گفت: البته واردات به شرط ورود دانش فنی و تولید در داخل کشور انجام شده است.
وی اضافه کرد: این فرایند در حال اجراست و در مرحله عقد قراردادهای لازم با کشور هندوستان هستیم.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: براساس آمار معاونت بهداشتی این سازمان برای واکسیناسیون فراگیر، میزان واکسن مورد نیاز اعلام می شود که بخشی از محل تولید داخلی و بخشی از طریق واردات تامین می شود.
وی درباره ارایه خدمات رایگان واکسیناسیون تب برفکی گفت: واکسیناسیون دام سبک به صورت رایگان انجام می شود اما امسال در فاز اول واکسیناسیون دام سنگین نیز این عملیات رایگان اجرایی شد.
وی تصریح کرد: سیاست سازمان دامپزشکی کشور اجرای واکسیناسیون رایگان برای دام های سبک و سنگین است که در صورت تامین منابع اعتباری این امر محقق خواهد شد.

** 90 درصد مواد اولیه دارویی دام و طیور وارداتی است
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با تاکید براین که مواد اولیه مورد نیاز صنعت دارویی کشور از محل واردات تامین می شود، گفت: در حال حاضر 96 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود اما حدود 90 درصد مواد اولیه این داروها وارداتی است.
وی اظهارداشت: حدود 37 درصد از واکسن های مورد نیاز صنعت طیور از منابع داخلی و حدود 63 درصد از منابع وارداتی است.
وی درباره واکسن بخش دامی کشور افزود: 90 درصد واکسن های مورد نیاز صنعت دامی کشور در داخل تولید می شود که عمده آن توسط موسسه رازی و 10 درصد از منابع وارداتی است که البته برحسب شرایط میزان واردات برخی واکسن ها متغیر است.
وی اظهارداشت: بخش عمده مواد اولیه و واکسن وارداتی دام و طیور ما از کشورهای اروپایی، امریکای لاتین و چین است و براساس تقاضاهای شرکت های واردکننده و تولیدی با ثبت مواد اولیه در داخل کشور مشکل خاصی در این خصوص نداریم.

به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای دامی است که هرساله تولید کنندگان دام سبک و سنگین با آن مواجه هستند و بروز و شیوع آن خسارت های زیان باری برای تولید در پی دارد.
در ابتدای سال 1396 مسعود هاشم زاده رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفته بود نیاز مصرفی سالانه واکسن تب برفکی کشور با توجه به برنامه واکسیناسیون همگانی دام سبک و سنگین بین 25 تا 30 میلیون دز است که طبق برنامه ریزی امسال 28 میلیون دز واکسن تب برفکی در داخل کشور تولید می شود.
از این میزان تولید بین 13 تا 15 میلیون دز توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی و 13 میلیون دز توسط شرکت روناک با نظارت موسسه رازی تولید و عرضه خواهد شد.
قیمت هر دز واکسن تب برفکی گاوی همانند سال گذشته 18 هزار ریال و قیمت دز گوسفندی آن کمتر از یک چهارم قیمت دز گاوی یعنی کمتر از چهار تا چهار هزار و 500 ریال در اختیار سازمان دامپزشکی بوده است.
البته هر دز واکسن گاوی با احتساب واکسیناتور برای دامداران دام سنگین با هزینه بالاتری تمام می شود.
برای هر گاو یک دز واکسن تب برفکی گاوی و برای گوسفند و بز یک چهارم دز واکسن گاوی مصرف می شود یعنی اگر برای گاو پنج سی سی واکسن مصرف می شود این میزان برای گوسفند و بز بین 1.5 تا 2 سی سی است.
سال گذشته موسسه رازی با شرکت خصوصی روناک یک قرار داد 2 ساله منعقد کرده بود که این شرکت به تعهدات پارسال خود عمل کرد که قرار بود در سال 96 نیز طبق تعهدات خود 13 میلیون دز واکسن مورد نیاز را تولید و عرضه کند.
در صورتی که موسسه واکسن و سرم سازی رازی و شرکت روناک به تعهدات خود عمل کنند نیازی به واردات نخواهیم داشت اما در صورت نیاز به طور حتم باید سازمان دامپزشکی مجوزهایی را برای واردات صادر کند.
سال گذشته بخشی از واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور در داخل و بخشی از کشورهای فرانسه، هند و ترکیه تامین و وارد شده بود.
آنچه در بخش تولید و تامین واکسن وارداتی اهمیت دارد محتوا و فنوتیپ های واکسن متناسب با فنوتیپ های در گردش کشور و منطقه است تا با همخوانی با یکدیگر بتواند بیماری ها را کنترل کند.
طی یک تا دو سال اخیر موسسه واکسن و سرم سازی رازی توانست با ارتقای خط تولید واکسن، واکسن تب برفکی 6PD50 را جایگزین واکسن 3PD50 کند.
همچنین طی سالهای گذشته سالانه 300 تن مواد اولیه واکسن به کشور وارد می شد که برجام باعث شد قیمت واردات مواد اولیه واکسن و سرم 15 درصد کاهش یابد.
موسسه واکسن و سرم سازی رازی سالیانه بیش از سه میلیارد دز واکسن انسانی، دامی و طیور تولید می کند که از 9 واکسن اجباری کودکان مصرفی کشور حدود هفت واکسن شامل فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه از تولیدات این موسسه است.
همچنین 90 درصد واکسن های دامی و بین 40 تا 50 درصد واکسن های طیور از تولیدات داخلی این موسسه است و مابقی توسط بخش خصوصی و از طریق واردات تامین می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید