آغاز تغییرات مدیریتی در آموزش و پرورش /عزم جدی برای ورود بانوان و جوانترها

    کد خبر :253985

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش گفت: انتظارات جامعه از آموزش و پرورش تفاوت معنی داری نسبت به دوره‌های گذشته یافته و بیش از این ادامه مدیریت‌های سنتی پاسخ گو نیست؛ این در حالیست که وزارتخانه اگر از درون خود به انتظارات اجتماعی جدید پاسخ ندهد، قطعاً با بحران گسترده بی‌اعتمادی مواجه خواهد شد.

مرتضی نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نارضایتی ها نسبت به سالخوردگی مدیریتی و کم تحرّکی برخی بخش ها گفت: گلایه های جدّی وجود دارد که وقتی گلایه ها را از نزدیک مورد مطالعه قرار می دهیم، متوجه درستی آن ها می شویم. دولت های متعدد می آیند و می روند اما تغییری در چیدمان و ساختار ذهنی حاکم بر آموزش و پرورش رخ نمی‌دهد. آموزش و پرورش نمی تواند نسبت به نیازهای جدید جامعه بی تفاوت باشد.

نظری افزود: در سال جدید، تصمیم وزارت آموزش وپرورش بر تغییرات مدیریتی به سمت تحرّک و پویایی است و اقبال بیشتری به جوان ترها و بانوان نشان داده می‌شود و این تصمیم پاسخی به کاهش ذخیره مدیریتی در فضای سازمانی آموزش و پرورش است.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی افزود: در سال های گذشته، حوزه ستادی آموزش وپرورش کمتر مورد تغییر و تحول قرار گرفته است و بعضاً شاهدیم که افراد بازنشسته و مسن همچنان در سطوح عالی مدیریتی مشغول به کار بوده و اقبالی هم به جوان ترها ندارند، این رویه موجب تزریق ناامیدی و هدررفت انگیزه نیروهای خوش فکر و تحولگرای ستادی شده است. در حال حاضر معلمان جوان شایسته بسیار داریم اما مدیران جوان خیلی کم داریم و مجالی برای تربیت مدیران راهبردی و توانمند برای جوانان فراهم نساخته‌ایم و روحیه محافظه کارانه شدیدی بر آموزش و پرورش حاکم است.

وی با اظهار نگرانی از کم توجهی نسبت به مشارکت فرهنگیان جوان تحصیلکرده در سطوح مدیریتی مناطق، استانها و ادارات کل ستادی گفت: انتظار این است که مدیران با درک شرایط جدید، در بهره مندی و استفاده از توان مدیریتی نیروهای جوان پیش قدم شده و عرصه را برای خدمت این نیروها مهیا کنند.

نظری با اشاره به ابلاغ رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر منع به کارگیری بازنشستگان افزود: در حال حاضر میانگین سنّ مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش بالاست و این در حالی است که اگر روند پیر سنی مدیریتی در آموزش وپرورش ادامه یابد، به زودی با بحران کمبود مدیران میانی و عالی مواجه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: در برخی بخش ها و سازمان های آموزش و پرورش، نوعی بی اعتمادی نسبت به ورود نیروهای جوان و بانوان در پست های مدیریتی مشهود است.

نظری در پایان با اشاره به ضرورت نوسازی مدیریتی و ساختاری در وزارت آموزش و پرورش، از عزم جدی برای ورود جوان ترها و بانوان توانمند به لایه های میانی و عالی مدیریتی خبر داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید