خروج روستاها از مناطق حفاظت شده باعث تشویق روستاییان به حفظ حیات وحش می‌شود

    کد خبر :253394

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تصمیمات جدید شورای عالی محیط زیست و تاثیر آن روی حیات وحش کشور گفت: تصمیمات جدید شورای عالی محیط زیست هم صددرصد به نفع مردم و هم به نفع محیط زیست است.

علی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: ایجاد محدودیت برای روستاییانی که در مجاورت مناطق حفاظت‌شده بودند باعث بدبینی آنها نسبت به محیط زیست می‌شد و روستاییان محیط زیست را در مقابل خود می‌دیدند.

وی ادامه داد: مناطق حفاظت شده رژیم حقوقی خاص خود را دارند و طبیعی است که امکان ساخت و ساز و توسعه در این مناطق وجود ندارد و فعالیت روستاییان این مناطق نیز تحت تاثیر همین رژیم حقوقی است. این موضوع موجب نارضایتی روستاییان این مناطق شده است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شورای عالی محیط زیست محدوده‌هایی را که به شکل روستا بوده از مناطق حفاظت شده خارج و مناطق دیگری را که برخوردار از شاخص‌های لازم است به عنوان مناطق حفاظت شده اعلام کرد.

تیموری در ادامه گفت: خروج مناطق حفاظت شده‌ای که در کنار روستاها قرار دارند باعث دلگرم شدن مردم می‌شود و آنان برای حفاظت از آن منطقه تلاش می‌کنند. ایجاد محدودیت برای روستاهایی که داخل زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده قرار دارند مشکلاتی برای محیط زیست نیز ایجاد می‌کند و مردم را در تقابل با محیط زیست قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: این افراد قطعا برای حفظ حیات وحش منطقه همکاری نخواهند کرد اما خارج کردن این روستاها از قالب مناطق حفاظت شده باعث خوش بین شده این افراد و افزایش مشارکت و همکاری آنان در حفظ حیات وحش منطقه می‌شود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی محیط زیست در حذف مناطق چهارگانه با حساسیت برخورد می‌کنند البته در این بیان باید به نفع مردم نیز عمل کنند.

عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – در آخرین نشست خبری خود در سال گذشته اظهار کرد: همه مصوبات قابلیت تغییر دارند و به هیچ وجه اینطور نیست که یک مصوبه‌ای حالت آیات آسمانی داشته و غیرقابل تغییر باشد. مصوبات مربوط به مناطق حفاظت شده نیز ۴۰ سال دست نخورده باقی مانده بود. این مصوبات زمانی تدوین شده بود که جمعیت ایران ۳۰ میلیون نفر بود اما در حال حاضر ایران بیش از ۸۰ میلیون جمعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه وسعت مناطق کاهش یافته کمتر از ۳ در هزار است، گفت: پیشنهاداتی از سوی معاونت محیط زیست طبیعی برای افزایش مناطق حفاظت شده داریم اما با توجه به کمبود نیروی انسانی مناطقی را در زمره مناطق حفاظت شده قرار دادیم که در اولویت بودند. به‌طور کلی در مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست در دو مورد افزایش و ۲۴ مورد کاهش مساحت مناطق حفاظت شده داشتیم.

کلانتری با تاکید بر اینکه حفاظت از مناطق حفاظت شده نباید با رفاه حال مردم منافات داشته باشد، گفت: ۲۵ درصد خلخال داخل زیستگاه‌ها است و همین موضوع مشکلاتی را برای معیشت و رفاه مردم ایجاد می‌کند. برای مثال سرمایه گذاران در این مناطق نمی‌توانند سند بگیرند و حتی توسعه و بهبود وضعیت ممکن نیست. قطعا با تصمیمات جدید شورای عالی محیط زیست ده‌ها هزار واحد مسکونی و تولیدی از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: صرفا به دلیل اینکه برخی روستاها داخل زیستگاه‌ها قرار دارند نمی‌توانیم مردم این مناطق را قلع و قمع کنیم بلکه باید تکلیف آنها را مشخص کنیم و باعث بهبود رفاه و در عین حال بهبود وضعیت محیط زیست شویم بنابراین بی‌توجهی به رفاه حال مردم سیاست ما نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید