ایران و ویتنام در مسیرتجارت 2 میلیارد دلاری

    کد خبر :253194

ایران و ویتنام در سال گذشته با تاکید بر گسترش مناسبات خود، توانستند برخی از اهداف پیش بینی شده درابعاد مختلف سیاسی- اقتصادی را محقق سازند و اکنون در مسیر دستیابی به سطح مبادلات تجاری 2 میلیارد دلاری پیش می روند.

تهران – هانوی درصددند تا اهداف برنامه ریزی شده به منظور ارتقای روابط دو جانبه را براساس دیدگاه مسئولان ارشد دو کشور به پیش برند.
سال 96هیاتی از ایران به منظور شرکت در اجلاس وزیران اتحادیه بین المللی تعاونی های آسیا و اقیانوسیه به ویتنام سفر و با ‘سوآن فووک’ نخست وزیر این کشور دیدار داشتند.
‘سیدحمید کلانتری’ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه ‘حجت الله مهدیان’ مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون از جمله افرادی بودند که به نمایندگی از ایران در دهمین اجلاس وزرای اتحادیه بین المللی تعاونی های آسیا و اقیانوسیه در ‘هانوی’ ویتنام شرکت کردند.
همزمان با انجام این سفر، رئیس اتاق بازرگانی ایران با رئیس جمهوری ویتنام دیدار کرد که یکی از اصلی ترین نتایج این دیداراعلام تمایل ویتنام برای ایجاد روابط بانکی با ایران بود.
‘غلامحسین شافعی’ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشورمان در دیدار با ‘چان دای گوآنگ’ رئیس جمهوری ویتنام خواستار توسعه همکاری های بازرگانی بین تهران – هانوی شد که مورد استقبال قرار گرفت و رییس جمهوری ویتنام توسعه روابط تجاری میان بازرگانان دو کشور را با همکاری بانک های ویتنامی خواستار شد و تاکید کرد؛ برای برقراری ارتباطات با بانک های ایرانی پیش قدم شوند.
واقعیت اینکه، گام مثبت هانوی برای توسعه روابط با ایران را می توان حاصل سفر ‘ترانگ تان سانگ’ رئیس جمهوری سابق ویتنام به تهران و همچنین سفر حجت الاسلام والمسلمین ‘حسن روحانی’ رئیس جمهوری ایران به ویتنام دانست که سال پیش از آن باعث بهبود مسیر تعاملات دو کشور شد.
براساس گفت وگوهای دوجانبه هیات های تهران و هانوی، این کشور حوزه جنوب شرق آسیا نیز همانند بسیاری از کشورهای منطقه خواستارهمکاری در حوزه هایی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی با ایران است.
براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، تا اسفند ماه سال 96 صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ویتنام حدود 14 میلیون دلار برآورد شده است.
براین اساس عمده صادرات کشورمان به ویتنام نیز شامل ورق پلاستیکی، بیلت، پلاستیک برای تولید محصولات کشاورزی، خانگی، لوله ، پلاستیک مورد استفاده در مصالح ساختمانی، برخی صنایع موتوری و صنایع دستی است.
ایران نیز تاکنون بازار مناسبی برای برخی کالاهای ویتنامی از جمله برنج، چای، قهوه، بادام هندی، فلفل و قطعات موتورسیکلت به حساب می آید.
مسئولان ایران و ویتنام برای ارتقای سطح روابط تجاری تاکید دارند و می توان در سالهای پیش رو تحقق رقم تا 2 میلیارد دلار حجم مبادلات را نیز افزایش داد.
این حجم از روابط تجاری در توافق سال 2015 میان رییسان جمهوری دو کشور اعلام شد و انتظار می رود که این رقم در سال های پیش رو در مناسبات تجاری دو کشورثبت شود.
آمار هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال 96 نشان می دهد که صادرات ایران به ویتنام شامل اقلامی همچون پسته، آجیل و میگو بوده که در طی این مدت به حدود 261 میلیون دلار رسید.
براساس اطلاعات مندرج در تارنمای ‘فاینانشیال تریبون’، ویتنام دراین هشت ماهه توانست بیشترین رشد صادرات را در مقایسه با سایر کشورهای آ.سه.آن به ایران داشته باشد و با رشد 235.7 درصدی سهم خود را از صادرات کالاهای غیرنفتی به ایران به بیش از 64 میلیون دلار برساند.
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در9 ماهه سال 1396 متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشورمان به ویتنام از 2.2 برابر رشد نسبت به مدت مشابه در سال 95 برخوردار شد.
براساس این گزارش ایران با صادرات 130 هزار تن کالا به ارزش 340 میلیون دلارموفق به افزایش متوسط قیمت هر تن کالا در حدود 2.61 دلار به ازای هر تن شد.
طبق این گزارش، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به ویتنام در مدت مشابه سال قبل حدود 1.18 دلار بود ؛ بدین ترتیب در سال96 شاهد رشد بیش از 2 برابری متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران به ویتنام بودیم.
ویتنام که در تلاش برای افزایش تعاملات تجاری با ایران است، از سوی دیگر همچنین تمایل به جذب سرمایه از ایران و همچنین سرمایه گذاری در برخی از حوزه های کشورمان دارد.
سال گذشته همچنین علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به هانوی سفر کرد.
بروجردی در این سفر با ‘فام بین مین’ معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ویتنام دیدار وتحولات منطقه و راه های ارتقای مبالادت دو کشور را مورد بحث و گفت وگو قرار داد.
وزیر امورخارجه ویتنام نیز در این دیدار ضمن تاکید بر آنکه هانوی خواستار تقویت و تحکیم روابط دوستانه با تهران در همه زمینه ها است، گفت: تبادل هیات های بلند پایه متعدد در سالهای گذشته میان دو کشور نشان از اراده رهبران ایران و ویتنام برای گسترش همکاری ها دارد.
به گزارش ایرنا ،اظهارات وزیر امور خارجه ویتنام را می توان در سفر گروههای مختلف علمی، تجاری، سیاسی و فرهنگی ایران به ویتنام، از جمله حضور شرکت های داروسازی ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی دارو که به میزبانی ویتنام در ‘هانوی’ پایتخت این کشور برگزار شد، مشاهده کرد.
اراده هانوی – تهران برای توسعه روابط نشان می دهد که در صورت محقق شدن توافقهای انجام شده، روابط دو کشور وارد فصلی جدیدی می شود که می توانند تامین کننده منافع دو طرف باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید