افزایش خطر ابتلا به سرطان معده با مصرف داروهای درمان ریفلاکس

    کد خبر :253191

مطالعه محققان نشان می دهد، مصرف طولانی مدت داروهای مهارکننده اسید معده که برای درمان ریفلاکس و سوزش سردل استفاده می شود، خطر ابتلا به سرطان معده را تا 2 برابر افزایش می دهد.

به گزارش بازتاب از پایگاه خبری مدیکال ساینس، داروهای مهارکننده اسید معده برای کاهش تولید اسید مورد استفاده قرار می‌گیرند و از پرمصرف‌ترین داروهای جهان محسوب می‌شوند.
باکتری هلیکو باکتر پیلوری ( Helicobacter pylori) که در بدن نیمی از جمعیت جهان زندگی می‌کند و معمولا به عنوان یک باکتری بی‌ضرر شناخته می‌شود، در بدن برخی از افراد سبب بروز سرطان معده می‌شود.
داروهای مهارکننده اسید معده یکی از روش های درمانی مهم عفونت باکتریایی هستند و در کوتاه‌مدت کاملا ایمن محسوب می‌شوند. اما مصرف بلندمدت این داروها خطرناک است.
محققان سوابق 63 هزار و 397 بیمار آلوده به باکتری هلیکو باکتری پیلوری را که 3هزار و 271 نفر از آن‌ها با استفاده از داروهای مهارکننده اسید معده و 21 هزار و 729 نفر با استفاده از دو نوع آنتی بیوتیک درمان شده‌اند، مورد بررسی قرار دادند.
با مطالعه سوابق افرادی که در این بین به سرطان معده دچار شدند مشخص شد احتمال ابتلای گروهی که از داروهای مهارکننده اسید معده استفاده کردند به سرطان معده 2.44 برابر گروه دیگر است.
بر اساس این تحقیقات، درصورتی که این داروها برای مدتی بیش از 3 سال مصرف شوند، خطر ابتلا به سرطان را تا 8 برابر بالا می‌ برند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Gut منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید