«دیور» را بی‌قضاوت ببینید!

    کد خبر :253151

سرپرست و اجراگردان نمایش «دیور»، کار جدید گروه خود را متفاوت از دیگر نمایش‌های تعاملی و با تکیه بر موضوع «قضاوت» معرفی کرد.

آریان رضایی که از نیمه تعطیلات نوروزی نمایش «دیور» را در سالن سایه تئاتر شهر به صحنه برده است، درباره آن گفت: گروه ما در ادامه دیگر نمایش‌های خود از جمله «برلین» و «خداحافظ» متمرکز بر شیوه‌های تئاتری «آگوستو بوال» برزیلی است و «دیور» را هم به همان شیوه تعاملی میان بازیگران و تماشاگران اجرا می‌کند.

او درباره تفاوت‌های این نمایش با کارهای قبلی بیان کرد: در نمایش «دیور» پیش از آنکه برای مخاطب چالشی ایجاد کنیم، چالش‌های متفاوتی را سر راه خودمان قرار دادیم و کار برایمان سخت‌تر شد. وقتی به خانم مشتاقی‌نیا پیشنهاد نوشتن متن را دادم، براساس شیوه اجرایی ما یک نمایشنامه نوشتند و الان قصه و فضای دراماتیکی داریم که به شیوه تئاتر تعاملی اجرا می‌شود و شرایطی به وجود امده که در عین سختی، جذابیت هم دارد.

وی افزود: «دیور» نسبت به اجراهای قبلی متفاوت است و اگرچه شباهت‌هایی براساس قواعد کار بوال دارد، اما مخاطب در آن فقط با یک موقعیت روبرو نیست بلکه در صحنه‌های مختلفی قرار می‌گیرد و وارد تعامل می‌شود.

رضایی درباره مضمون نمایش تازه خود نیز گفت: فضای کارهای تعاملی باید حتما اجتماعی باشد چون به دغدغه‌های مردم و مسائل اجتماعی می‌پردازد. در نمایش «برلین»، دورغ در محوریت قرار داشت و در «خداحافظ» اعتماد. این بار در «دیور» مسئله قضاوت مدنظر بوده که هم در فضای کلی جامعه را دربرمی‌گیرد و هم دراجرای خاص ما در فضای مجازی مورد تاکید است.

او اضافه کرد: مردم در مواقعی فقط براساس یک خبر و بدون هیچ شناخت دقیقی شروع به قضاوت کردن می‌کنند و این تاثیراتی را در اتفاق واقعی به وجود می آورد، نمونه بارز چنین موردی ماجرای حمید صفت (خواننده) بود که وقتی خبری درباره قتل ناپدری او توسط این خواننده پخش شد آنقدر در فضای مجازی قضاوت ها زیاد شد که او ناچار شد در همان زمان بازداشت ویدیویی منتشر کند و بگوید که این قضاوت‌ها علیه او استفاده می‌شود بنابراین اثرات چنین اتفاقی را در این نوع کارها می‌توان دید.

وی ادامه داد: تفاوت تئاتر ما با دیگر نمایش‌ها در این است که هیچ ماجرا و موضوعی را تفسیر نمی‌کند بلکه مخاطب خودش در یک موقعیتی قرار می‌گیرد و آن را تجربه می‌کند. تاثیرگذاری این اتفاق از تفسیرِ صرف خیلی بیشتر است ضمن اینکه مخاطبان ثابت ما هم می توانند نمونه ‌هایی باشند برای بررسی میزان تاثیرگذاری این نمایش‌ها، چرا که در آثارم از عناصر یا چهره‌ای خاص برای چذب مخاطب استفاده نکرده‌ام و همیشه همین ماهیت کنش‌گری، مردم را جذب کرده است.

به گزارش ایسنا ،رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به استقبالی که در روزهای ابتدایی اجرای نمایش صورت گرفته است، در صورت ادامه همین روند ممکن است برای اجرای ان در سالن‌ها و نیز شهرهای دیگر برنامه‌ریزی شود.

در «دیور» که تا هفته اول اردیبهشت‌ماه در تئاتر شهر اجرا می‌شود، فرید قبادی، الهام شعبانی و محمد هادی عطایی بازی می‌کنند و بازیگرانی همچون رویا افشار، پریسا مقتدی، شیوا اردویی و رویا دعوتی به عنوان بازیگران بخش (live story) معرفی شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید