فناوری فضایی برای ارائه خدمت به شهروندان توسعه می یابد

    کد خبر :253100

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برنامه توسعه فناوری فضایی کشور برای توسعه خدمات به شهروندان در دستور کار جدی این سازمان قرار دارد و از امسال اجرایی می شود.

مرتضی براری با بیان اینکه اکنون فناوری فضایی در خدمت مردم ایران قرار دارد، افزود: برنامه ساخت و تامین ماهواره های سنجش از دوری و نیز ساخت و تامین ماهواره مخابراتی در این برنامه دیده شده است تا هم کمیت و هم کیفیت خدمات فضاپایه به مردم افزایش یابد.
وی با بیان اینکه امروزه فناوری فضایی در زندگی مردم ورود کرده است، ادامه داد: شاید یکی از بارزترین آنها، گوشی های هوشمند تلفن همراه است که همگی مجهز به گیرنده های ناوبری ماهواره ای (چی پی اس) هستند و به مردم در مکان یابی و مسیریابی کمک می کنند.
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان ساخت: نرم افزارهای کاربردی بسیاری که اکنون از این ظرفیت فناوری استفاده می کنند نیز روی گوشی های تلفن همراه همگی ما یافت می شود.
براری گفت: یکی از خدماتی که امروز مردم ایران از آن بهره مند هستند، اما شاید اطلاع دقیق از خدمات بخش فضایی کشور ندارند، موضوع مخابرات ماهواره ای است؛ اکنون کشور با در اختیار داشتن ماهواره مخابراتی «ایرانست-21» خدمات متعددی به عموم مردم ارائه می دهد.
وی افزود: بخش عمده ای از شبکه VSAT کشور بر بستر این ماهواره فعالیت می کند؛ خدمات ارتباطی مورد نیاز شبکه بانکی از طریق شبکه شتاب، پمپ بنزین هایی که به شبکه سوخت وصل هستند و ارتباط بین سکوهای نفتی خلیج فارس با کشور، از طریق این ماهواره مخابراتی و البته دیگر ماهواره های مخابراتی از طریق بخش خصوصی در حال ارائه به بانک ها و وزارت نفت است.
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: در عرصه جهانی هدف سازمان ملل و بسیاری از سازمان های فضایی موضوع بهره مندی عموم مردم از فناوری ماهواره است هفته جهانی فضا که هر ساله بین تاریخ های 4 تا 10 اکتبر (12 تا 18مهر 97) در سراسر جهان برگزار می شود نیز برای آشنایی مردم با این فناوری و ترویج آن است بنابراین در حال حاضر نیز فناوری فضایی در خدمت مردم ایران هست.
معاون وزیر ارتباطات یکی از برنامه های مهم در امسال را توسعه زیر ساخت ارتباطی در مناطق روستائی و صعب العبور برشمرد و گفت که برنامه آن با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.
به گزارش ایرنا ،براری ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و برنامه چشم انداز 1404 نگاه ویژه ای به موضوع توسعه زیرساخت فناوری فضایی کشور از طریق ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تخصصی و ساخت و تامین ماهواره های سنجشی و مخابراتی شده است و از این طریق قادر خواهیم بود از طریق فناوری و زیرساخت های بومی به عموم مردم خدمات متعدد ارائه داده شود.
رئیس سازمان فضایی ایران چهاردهم دیماه 1396 به رشد بیش از 100درصدی اقتصاد فضا در جهان و در چندسال اخیر اشاره کرد و خواستار آن شد تا فعالیت اپراتورهای ماهواره ای مخابراتی و سنجشی در کشور ساماندهی و آغاز شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید