نقشه مشترک آمريکا و عربستان؛ جنگ سعودي ها در داخل خاک ايران!

    کد خبر :25218

يک نشريه چيني نوشت: نقشه هاي آمريکا و عربستان سعودي براي ايران مشکلاتي را براي طرح جديد چين به نام «جاده ابريشم» به همراه دارد.
جيمز ام دورسي، در گزارشي در نشريه ساوت چاينا مورنينگ پست، (چين) به تشريح نقشه مشترک آمريکا و عربستان عليه ايران و احتمال براه انداختن جنگ قومي در داخل خاک ايران پرداخته است.
شايد رياض تا کنون مقدمات جنگي نيابتي را در بلوچستان که بخش مهمي از طرح هاي ابتکاري «يک کمربند يک جاده» پکن به شمار مي رود، فراهم کرده باشد.
برنامه هاي عربستان سعودي با حمايت آمريکا براي بي ثبات کردن ايران خطر وخيم تر کردن امنيت در استان بلوچستان پاکستان را که نقطه اتصال دريايي و زميني مهمي در طرح ابتکاري «يک کمربند يک جاده» چين است و پيش از اين نيز گرفتار مشکلاتي بوده است، به همراه دارد.
عربستان سعودي که سفر اين ماه دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا و استقبال وي از ديدگاه رياض درباره ايران به عنوان مهم ترين تهديد تروريستي براي جهان بر جسارتش افزوده است، اقليت هاي قومي ايران را راهي مي داند که از طريق آن شايد نتواند به هدف خود براي سرنگوني حکومت جمهوري اسلامي دست يابد؛ اما دست کم اين کشور را بي ثبات خواهد کرد.
بلوچستان ناحيه اي وسيع، بي ثبات، با آب و هوايي نا مساعد و دسترسي دشوار که زماني مستقل بوده و در امتداد مرز ايران و پاکستان واقع است، در برنامه هاي عربستان سعودي از جايگاه ويژه اي برخوردار است. بندر گوادر که با حمايت چين در ٦٠٠ کيلومتري شرق بزرگ ترين گلوگاه انرژي جهان، يعني تنگه هرمز، ساخته شده، در اين منطقه قرار دارد و از ديرباز در اثر شورش هاي کوچک ملي گرايان با مشکل رو به رو بوده است. پاکستان براي رويارويي با اين مشکل از شبه نظاميان مذهبي که از حمايت عربستان سعودي نيز برخوردارند، حمايت کرده است.
بندر گوادر، يکي از مهم ترين نقاط «ارتباط اقتصادي چين و پاکستان» و طرحي با بودجه اي ٥٦ ميليارد دلاري از چين است که هدف از اجراي آن کوتاه کردن مسيري است که نفت بايد از خليج [فارس] تا چين طي کند و نيز توسعه اقتصادي بيشتر در استان نا آرام سين کيانگ در شمال غربي چين، است. از ٩ سال پيش که اين بندر براي نخستين بار افتتاح شد، براي آغاز به کار تلاش زيادي صورت گرفته است.
قوم گرايان بلوچ در بلوچستان سوگند ياد کرده اند مانع از ايجاد «راه ارتباط اقتصادي چين و پاکستان» شوند. جيندر بلوچ، سخنگوي «ارتش آزادي بخش بلوچ»، گفت: «اين برنامه توطئه آميز تحت هيچ شرايطي براي خلق بلوچ پذيرفتني نيست. جنبش هاي استقلالي بلوچ چندين بار به روشني نشان داده اند که از آينده مردم خود به نام طرح هاي توسعه اي يا حتي دمکراسي دست بر نخواهند داشت.»
بلوچ پس از دو حمله اين ماه از سوي گروه هاي مختلف سخن مي گفت؛ در يکي از اين حملات کارگراني هدف قرار گرفتند که سرگرم کار در طرح هاي مربوط به «راه ارتباط اقتصادي چين و پاکستان» بودند و در حمله ديگر نيز سناتور عبدالغفور حيدري، نايب رئيس مجلس سناي پاکستان و از اعضاي «جمعيت علماء اسلام»، هدف قرار گرفت؛ «جمعيت علماء اسلام» از احزاب سني راست گرا و عضو دولت ائتلافي نواز شريف، نخست وزير پاکستان، است.
تا کنون مردان مسلحي که خود را به عنوان نيروي پليس جا زده بودند، دو معلم چيني را در کويته، مرکز ايالت بلوچستان [پاکستان] ربوده اند.
به احتمال زياد حملات اين ماه ارتباطي با تلاش هاي احتمالي عربستان سعودي براي دامن زدن به ناآرامي هاي قومي در ميان بلوچ ها در طرف ايراني مرز نداشت؛ اما هشداري است که نشان دهنده احتمال تأثير بر بلوچستان پاکستان و «راه ارتباط اقتصادي چين و پاکستان» در صورتي است که پادشاهي عربستان نقشه هاي خود را پيش ببرد. اين حملات سايه سياه کشيده شدن پاي هند به درگيري عربستان سعودي و ايران را نيز ايجاد مي کنند. اقدام عربستان سعودي به تقويت نا آرامي ها در استان سيستان و بلوچستان ايران به احتمال زياد بندر چابهار ايران را که از حمايت هندي ها برخوردار و در ٧٠ کيلومتري بندر گوادر واقع است، هدف قرار مي دهد.
محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان سعودي، در آستانه سفر ترامپ هشدار داد جنگ با جمهوري اسلامي ايران «در داخل خاک ايران» صورت مي پذيرد «نه عربستان». اين اظهارات بيانيه ژنرال جوزف ولتل، رئيس «ستاد مرکزي فرماندهي آمريکا» را در پي داشت که به نظر مي رسيد حاکي از احتمال بهره برداري از انگيزه هاي اقليت هاي قومي در ايران براي تضعيف حکومت اسلامي اين کشور باشد.
عربستان سعودي در ابتدا زماني حمايت خود را از مخالفان ايران نشان داد که در ژوئيه گذشته شاهزاده ترکي الفيصل، رئيس پيشين اطلاعات عربستان و سفير اين کشور در آمريکا و انگليس، در تجمعي در پاريس که از سوي «سازمان مجاهدين خلق ايران» [منافقين] تشکيل شده بود، شرکت کرد. شاهزاده ترکي در جمع حاضران در اين تجمع گفت: «مبارزه مشروع شما با حکومت [ايران] دير يا زود به اهداف خود دست خواهد يافت. من نيز خواستار سقوط اين حکومت هستم.»
شاهزاده محمد به شرح جزئيات اين که چگونه مي خواهد جنگ عربستان سعودي را به ايران بکشاند، نپرداخت؛ اما يکي از اتاق فکرهاي مورد حمايت دولت سعودي، يعني «مرکز خليج [فارس] در مطالعات ايران» در مطالعه اي که به تازگي انجام داد، اين طور استدلال کرد که چابهار «تهديدي مستقيم براي کشورهاي خليج [فارس] است» که نيازمند «اقدامات تقابلي فوري است».
در اين مطالعه، گفته مي شود چابهار تهديد است؛ زيرا ايران را قادر مي کند به بهاي کاهش سهم عربستان سعودي، سهم خود را در بازار هند براي صادرات نفت افزايش دهد و موجب مي شود سرمايه گذاري خارجي در جمهوري اسلامي و درآمدهاي دولت بيشتر شود و امکان قدرت نمايي را براي ايران در خليج [فارس] و اقيانوس هند فراهم مي کند.
اين مطالعه «با موافقت تلويحي دولت عربستان سعودي» منتشر شده است.
نويسنده در مطالعه خود اين استدلال را مطرح مي کند که «سعودي ها مي توانند پاکستان را متقاعد کنند از مخالفت خود با حمايت احتمالي عربستان سعودي از بلوچ هاي استان سيستان و بلوچستان ايران بکاهد».
مؤسسه اي محافظه کار در واشنگتن به نام «بنياد هودسون» که بسياري بر اين باورند روابط نزديکي با دولت ترامپ دارد، در همايشي در ابتداي همين ماه، به موضوع اقليت هاي قومي در ايران پرداخت و برخي از قوم گرايان بلوچ، عرب، کُرد و آذري ايران در آن سخنراني کردند.
در ادامه اين گزارش آمده است: عربستان سعودي مقدمات جنگي نيابتي را در بلوچستان ايجاد کرده است.
در پايان اين گزارش آمده است؛
سايه سياه جنگ هاي نيابتي قومي خلاء بزرگي را در طرح هاي «راه ارتباط اقتصادي چين و پاکستان» و «يک کمربند يک جنگ» ايجاد مي کند که ممکن است چين را به اين نتيجه برساند که اجراي آنها دشوار است. حمايت پنهان چين از استفاده پاکستان از عوامل شبه نظامي براي مقابله با قوم گرايان بلوچ و تحريک هند از طريق ممانعت از اعلام تروريستي بودن شبه نظاميان پاکستاني از سوي «شوراي امنيت سازمان ملل» اوضاع را بيش از پيش پيچيده مي کند.
تشديد تنش هاي قومي در جمهوري اسلامي خطر پاسخ متقابل ايران را به همراه دارد. عربستان سعودي مدت ها است که ايران را به تحريک خشونت هاي سطح پايين و اعتراضاتي در مناطق شيعه نشين عربستان و نيز دست داشتن در انقلاب مردمي اکثريت شيعه بحرين که به طور وحشيانه سرکوب شد و خشونت هاي گاه و بي گاه پس از آن متهم مي کند. تشديد ناآرامي ها در سيستان و بلوچستان مي تواند کشمکش هاي تقابلي، نه فقط در پاکستان، بلکه در خود پادشاهي عربستان نيز به وجود آورد که تلاش هاي چين را براي تأمين منابع انرژي و باز کردن جاي پايي براي خود در سراسر اوراسيا و خاورميانه به خطر بياندازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید