پشت پرده «تور آمریکایی» بن سلمان؛ تنفس مصنوعی ترامپ چه فرجامی خواهد داشت ؟

    کد خبر :252138

در آینده ای نزدیک، اخبار و مستندات زیادی در خصوص دخالتهای وقیحانه و مداخله جویانه کشورهای غربی و رژیم صهیونستی در جنگ یمن خواهیم شنید. شواهدی که هر یک از آنها به مثابه یک سند تاریخی، موجبات محکومیت بانیان جنگ یمن را در نزد افکار عمومی منطقه و جهان را فراهم خواهد کرد.

به گزارش نامه نیوز :طی روزهای اخیر، شاهد هجمه هماهنگ و هدفمند غرب، رژیم صهیونیستی و عبستان سعودی به گروههای مقاومت در یمن و جمهوری اسلامی ایران هستیم. این هجمه ها در حالی صورت می گیرد که بانیان کشتار،بیماری و آوارگی میلیونها کودک یمنی طی سه سال اخیر، از هیچ گونه اقدامی در راستای حمایت از عربستان سعودی و دیگر کشورهای متجاوز منطقه به یمن فروگذار نکرده اند. ارسال محموله های تسلیحاتی پیشرفته برای کشتار زنان و کودکان یمنی و ممانعت از طرح جنایات آل سعود در شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله اقداماتی بوده است که غرب و رژیم صهیونیستی طی 36 ماه سپری شده از جنگ یمن به آن مبادرت کرده اند. با این حال شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که غرب به شدت نسبت به افزایش تصاعدی هزینه های شکست عربستان در یمن نگران است.

ژنرال کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا حدود دو سال قبل اذعان کرد که مطابق محاسبات مقامات آمریکایی، قرار بود جنگ یمن در عرض 14 روز با شکست نیروهای مقاومت و سلطه عربستان بر صنعا و عدن و دیگر شهرهای یمن پایان یابد. با این حال هم اکنون شاهد فرسایشی شدن جنگ یمن به ضرر ریاض و حامیان منطقه ای و غربی آن هستیم. از سوی دیگر، بر همگان محرز است که چشم اندازی جهت پیروزی سعودیها در یمن وجود ندارد. همین مسئله منجر به هجمه های اخیر تبلیغاتی، سیاسی و رسانه ای غرب و رژیم صهیونیستی علیه ایران شده است. انتصاب اخیر جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، اعلام شکایت عربستان سعودی از ایران، لفاظی های گسترده سران سعودی علیه ایران و …جملگی قطعات یک پازل واحد محسوب می شوند. بر این اساس، مثلث عربستان-آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی دارد از نهایت ظرفیتها برای تغییر بازی در یمن استفاده کند. با این حال محرز است که جان بولتون نیز در ماموریت منطقه ای خود در یمن ناموفق خواهد بود. حضور مشاور امنیت ملی جدید ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید نه تنها منتج به تغییر معادله در یمن به سود عربستان نخواهد شد، بلکه هزینه های شکست مشترک واشنگتن، تل آویو و ریاض در یمن را نیز افزابش خواهد داد. بی دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل منطقه و نظام بین الملل حضور بولتون در دولت ترامپ را نشانه ای دال بر وقوع شکستهای منطقه ای بیشتر ایالات متحده و مهره های آن( از جمله عربستان ) قلمداد می کنند.

همان گونه که اشاره شد، در چنین شرایطی شاهد تشدید هجمه های تبلیغاتی و روانی حامیان کشتار ملت یمن علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم. در یکی از این موارد،«خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا و برادر محمد بن سلمان ، اتفاقات تروریستی و انفجارهای مختلف در نقاط متعدد دنیا از جمله 1994 در بوینس‌آیرس و 2003 در عربستان را به ایران نسبت داد.

این اظهارات همزمان با آغاز چهارمین سال تجاوز عربستان به یمن صورت گرفته است. پسر شاه عربستان و برادر ولی‌عهد این کشور در رشته‌ توییت‌هایی «تاریخ ایران را متکی بر کشتار و ویرانگری» دانست و اتفاقات و انفجارهای سالهای 1994، 1996 و 2003 به ترتیب در بوینس‌آیرس (آرژانتین)، شهر الخُبَر (عربستان) و ریاض (پایتخت عربستان) را به ایران نسبت داد.همچنین اخیرا عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز سعی کرد اتهاماتی را علیه ایران در منطقه و یمن به کشورمان وارد سازد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به سخنان الجبیر در موسسه بروکینگز آمریکا گفت که سخنان و اتهامات وزیر خارجه عربستان ساختگی و کاملا بی‌اساس است و عربستان منبع اصلی و مروج تروریسم، آشوب و افراط‌گرایی و بی‌ثباتی در منطقه و دنیاست.

نکته دیگر اینکه از ابتدای سال 2017 میلادی و با حضور دونالد ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده آمریکا، کاخ سفید نهایت تلاش خود را در راستای ممانعت از استمرار شکست عربستان در یمن به کار گرفت. استقبال عربستان سعودی و سران آل سعود از حضور ترامپ در کاخ سفید نیز در همین راستا قابل ارزیابی بود. ملک سلمان و فرزندش محمد بن سلمان تصور می کردند که ترامپ در مدت زمان اندکی می تواند ضمن افزایش حمایتهای سیاسی و تسلیحاتی از ریاض و به واسطه فروش سلاح های پیشرفته به ارتش سعودی،مانع از کشاندن شدن جنگ یمن به سال چهارم شود. با این حال تنفس مصنوعی ترامپ به سران سعودی نیز در یمن نتیجه ای نداشته است. در این معادله، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس نیز با فروش تسلیحات خود به عربستان و حمایت از مهره های ریاض در یمن، در صدد تسریع این روند به سود سعودیها بر آمدند. با این حال جنگ یمن در حالی وارد چهارمین سال خود گردید که مطابق اعتراف صریح کاشناسان نظامی و امنیتی در غرب، نشانه ای مبنی بر پیروزی سعودی ها در یمن ( حتی در دراز مدت ) مشاهده نمی شود.

در این میان، سران کشورهای اروپایی نیز با نگرانی مضاعفی تحولات منطقه را دنبال می کنند. آنها نگران هستند که سیاستها و رفتارهای جان بولتون و دیگر سیاستمداران جنگ طلب آمریکایی، منجر به فرسایشی تر شدن جنگ یمن و افزایش سهم کشورهای غربی در پرداخت هزینه های ناشی از شکست عربستان در یمن شود. یکی از اصلی تین دلایل اصرار کشورهای غربی حامی عربستان مبنی بر لزوم پایان دادن به جنگ یمن همین مسئله است. اینکه مولدین بحران در جنگ در یمن و عوامل کشتار بیرحمانه ملت یمن طی سه سال اخیر، هم اکنون بر لزوم گفت و گو و مصالحه در این کشور تاکید می کنند، نشانه ای دال بر نگرانی دامنه دار آنها در خصوص تحقق شکست نهایی عربستان در یمن می باشد. بدون شک در آینده ای نزدیک، اخبار و مستندات زیادی در خصوص دخالتهای وقیحانه و مداخله جویانه کشورهای غربی و رژیم صهیونستی در جنگ یمن خواهیم شنید. شواهدی که هر یک از آنها به مثابه یک سند تاریخی، موجبات محکومیت بانیان جنگ یمن را در نزد افکار عمومی منطقه و جهان را فراهم خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید