انتقاد شدید واشنگتن از تصمیم مسکو برای اخراج 60 دیپلمات آمریکایی

    کد خبر :252115

وزارت‌ خارجه آمریکا به تصمیم روسیه درباره اخراج شصت دیپلمات و تعطیلی کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ واکنش نشان داد.
به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، مبنی بر تصمیم مسکو درباره اخراج شصت دیپلمات آمریکایی و تعطیلی کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ به تلافی تلاش‌های کشورهای غربی در منزوی ساختن مسکو، وزارت امور خارجه آمریکا به این اقدام واکنش نشان داد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این اقدام روسیه هیچ توجیهی ندارد و آمریکا حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می داند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفت: «بر اساس فهرستی که به ما تحویل داده شده روشن است روسیه به مذاکره در خصوص مسائل مورد نظر دو کشور هیچ علاقه ای ندارد و من می خواهم یاد آور شوم برای واکنش مسکو هیچ توجیهی وجود ندارد ولی اقدامات ما کاملا بر اساس حمله ای بود که در خاک انگلیس و بر علیه یک شهروند انگلیسی و دخترش انجام شد. »

نائورت افزود: باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این نخستین باری است که از عامل اعصاب موسوم به نوویچوک Novichok در دوره ای خارج از جنگ در خاک یک کشور متحد استفاده می شود.

سارا ساندرز سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد اقدام روسیه مبنی بر اخراج دیپلمات های آمریکایی موجب وخامت هر چه بیشتر روابط میان دو کشور می شود ولی وی مانند نائورت از اقدام مشابه واشنگتن و متحدانش علیه مسکو دفاع کرد.

ساندرز افزود: «واکنش روسیه غیر منتظره نبود و آمریکا پاسخ مناسب و مقتضی را نشان خواهد داد.»

سرگئی لاوروف شب گذشته اعلام کرد به جان هانتسمن، سفیر آمریکا در روسیه موضوع واکنش متقابل مسکو و اخراج تعداد مساوی از دیپلمات های آمریکایی و نیز تعطیلی سرکنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ اطلاع داده شده است.

پیشتر نیز آمریکا دستور اخراج شصت دیپلمات روسی از آمریکا و تعطیلی سرکنسولگری روسیه در سیاتل را صادر کرده بود.

مسکو همچنین هشدار داده است اظهارات هانتسمن مبنی بر اقدام احتمالی آمریکا در توقیف دارایی روسیه در آمریکا موجب وخامت هر چه بیشتر مناسبات دو کشور خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید