سه چالش سياست داخلي ترامپ/ رئيس جمهور آمريکا ديگر مهلت چنداني ندارد

    کد خبر :25211

دونالد ترامپ اکنون اولين سفر خارجي خود را انجام داده است. او ديگر مهلت چنداني ندارد. تيم وي خود را براي مبارزات سياست داخلي آماده کرده و حتي يک “اتاق جنگ” در کاخ سفيد ايجاد مي شود.
به گزارش بازتاب سيمون ريش، در گزارشي در فرانکفورتر آلگماينه سايتونگ (آلمان) نوشت:
همانند بسياري از ديگر نقاط جهان، در آمريکا اولين سفر خارجي دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور با علاقه و دقت زيادي نظاره و ارزيابي مي شود. مواردي چون تملق و دلجويي رئيس جمهور از خانواده سلطنتي عربستان، تهديد کردن رژيم ايران، توهين نمودن به متحدان ناتو و موافقت فقط بر سر چند موضوع با ساير سران دولت ها و کشورها در جلسه سران کشورهاي گروه هفت، به همان اندازه بسياري موضوعات کوچک حاشيه اي که گاهي چندان هم مرتبط نبودند، مورد توجه دقيق قرار گرفت.
چه امتناع بانوي اول ملانيا از گرفتن دست همسر خود، چه رفتار بي ادبانه با نخست وزير مونته نگرو و چه عکس خانوادگي مشهور و فاجعه بار ترامپ با پاپ فرانسيس: رهبر آمريکا بهانه هاي بسياري را براي گفتگو درباره خود فراهم آورده است.
در حالي که ترامپ به مدت هشت روز در خارج از کشور به سر مي برد، مشکلات وي در داخل کشور تشديد شده اند. به احتمال زياد سه صحنه سياست داخلي رئيس جمهور را در هفته هاي آينده بسيار مشغول نگه خواهند داشت:
صحنه اول: اصلاحات نظام بهداشتي
پس از آن که مجلس نمايندگان ايالات متحده در اوايل ماه جاري با ٢١٧ راي موافق در مقابل ٢١٣ رأي مخالف، “قانون مراقبت هاي بهداشتي آمريکا” را که مورد حمايت و ترويج ويژه دونالد ترامپ قرار داشت، تصويب کردند، رئيس جمهور به اندازه اي شادمان و مسرور بود که تعدادي از نمايندگان جمهوري خواه را به کاخ سفيد دعوت کرد تا در کنفرانس مطبوعاتي که در باغ گل رز اين مکان برگزار شده، شرکت کنند. اما اکنون روز به روز به طور فزاينده اي روشن مي شود که شادي ترامپ بسيار زودهنگام بوده است.
زيرا پس از پيروزي در اين مرحله در مجلس، هم اکنون بخش ديگري در کنگره به بررسي آن پرداخته است – و اين طور به نظر مي رسد که در مجلس سنا، کسب رأي اکثريت براي تصويب آن به هيچ وجه قطعي و حتمي نيست. بر عکس، در مسائل مهم و حساس مانند اين پرسش که استقلال ايالت هاي مختلف در طرح هاي بيمه درماني در آينده تا چه اندازه خواهد بود، اختلاف نظر زيادي در ميان ٥٢ سناتور جمهوري خواه وجود دارد.
طبق برآوردهاي اخير از حسابرسان غير حزبي کنگره (CBO)، اگر اين اصلاحات در شکل فعلي آن به تصويب برسد، بيش از بيست ميليون آمريکايي پوشش بيمه خود را در سال هاي آينده از دست خواهند داد. از آنجا که در ميان جمهوري خواهان نيز شک و ترديد زيادي وجود دارد، کاملاً محتمل است که مجلس سنا اين مجموعه لوايح و قوانين را در نهايت براي بار ديگر رد کند. براي ترامپ که بار ديگر از تمام وزن سياسي خود براي پيشبرد اين قانون استفاده کرده، چنين نتيجه اي يک شکست تلخ خواهد بود.
صحنه دوم: ممنوعيت ورود
در مورد ممنوعيت ورود موقت شهروندان شش (قبلاً هفت) کشور اسلامي که تاکنون چندين بار توسط دادگاه هاي مختلف از اعمال آن ممانعت شده، ترامپ اکنون به ديوان عالي آمريکا چشم اميد دوخته است. به تازگي يک دادگاه تجديد نظر در ويرجينيا يک حکم بدوي صادر کرد و پس از آن جف سشنز، وزير دادگستري آمريکا اعلام کرد اين پرونده به ديوان عالي کشور ارجاغ شده است. تاريخ قطعي و نهايي براي برگزاري جلسه دادگاه هنوز اعلام نشده است، اما انتظار مي رود ترامپ در هفته هاي آينده هر چه بيشتر بر ضرورت اين موضوع از ديد وي تأکيد کند. او علت اصلي صدور اين حکم خود را حفاظت از امنيت ملي مي خواند.
نکته بسيار قابل توجه، استدلال منتشر شده از سوي دادگاه ويرجينيا در ارتباط با تصميم اخير آن مي باشد. در اين بيانيه ذکر شده که فرمان ترامپ به طور کامل “آکنده” از “تعصب مذهبي، خصومت و تبعيض” مي باشد. رئيس جمهور آمريکا در سخنراني خود در مقابل بيش از پنجاه رهبر مسلمان در عربستان سعودي، بسيار تلاش کرد تا اين تصور را که همه مسلمانان مظنون به ترور هستند، به وجود نياورد. به نظر نمي رسد دادگاه هاي آمريکا قائل شدن اين تمايز از ديدگاه رئيس جمهور را بپذيرند – حداقل در ارتباط با قانوني که در مناظره ها و بحث هاي علني به عنوان “ممنوعيت (ورود) مسلمانان” شناخته مي شود.
اگر ديوان عالي کشور نيز اين حکم را تأييد کند، رئيس جمهور مجبور خواهد شد در يک موضوع اصلي ذکر شده در دستور کار سياسي و وعده هاي مبارزات انتخاباتي خود، دوباره از ابتدا آغاز کند.
صحنه سوم: “پرونده روسيه”
تقريباً هر روز جزئيات جديدي در رسانه هاي آمريکايي منتشر مي شود که به اتهامات مبني بر تباني بين تيم مبارزات انتخاباتي ترامپ و روسيه بيش از پيش دامن مي زنند. تاکنون مدارک ملموس و غير قابل انکاري علني نشده اند، اما اطلاعات به اندازه کافي تحريک برانگيز هستند تا اين موضوع همچنان در صدر اخبار باقي بماند. نه تنها کميته هاي مختلف کنگره اين اتهامات را بررسي مي کنند، اف بي آي و رابرت مولر که به تازگي به سمت دادستان ويژه منصوب شده، پرسش هاي زيادي در اين باره دارند.
پس از آن که بخش عمده توجه ناظران و بازرسان در هفته هاي اخير به سمت مايکل فلين معطوف گرديد، مشاور امنيت ملي ترامپ که در فوريه کنار گذاشته شده بود، در حال حاضر جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ بيش از پيش در مرکز توجه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش اف بي آي، کوشنر “فردي تحت نظر” مي باشد هر چند لزوماً در حال حاضر مظنون به انجام کاري در نظر گرفته نمي شود. به خصوص جلسه کوشنر با يک بانکدار روسي و سرگئي کيسلياک، سفير روسيه در واشنگتن بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرد.
در عصر روز جمعه، “واشنگتن پست” گزارش داد که کوشنر حتي به کيسلياک راه اندازي يک کانال مکالمه محرمانه و به اصطلاح “کانال تماس” به کرملين را پيشنهاد کرده بود. اين ادعا بر اساس گزارش هايي مي باشد که کيسلياک، ظاهراً بسيار متعجب از پيشنهاد کوشنر، به دولت خود فرستاده است. در عين حال خبرگزاري رويترز نيز پيش از اين از برگزاري مذاکرات مخفي بين کوشنر و کيسلياک گزارش داده بود.
به منظور مقابله بهتر با اين مدعا و ديگر اتهامات، کاخ سفيد هم اکنون در حال بررسي ايجاد يک به اصطلاح “اتاق جنگ” مي باشد. در اين مرکز عمليات، تعداد انگشت شماري از کارکنان ارشد آشنا به “پرونده روسيه” بايد در آينده قادر باشند به طور سريع و موثر واکنش نشان دهند تا نبرد بر سر چگونگي تفسير مسايل را به نفع ترامپ به پيش ببرند.
يکي از کارکنان کاخ سفيد گزارش داده که هم اکنون يک تيم عملياتي در اطراف دو چهره برجسته کوشنر و استفان بانون، استراتژيست ارشد به همين منظور به خدمت گرفته شده اند. حتي کارکنان سابق ترامپ نيز دوباره فراخوانده مي شوند: کوري لواندوفسکي، فردي بسيار جسور و بي پروا که در ماه ژوئن سال گذشته پس از چند اقدام سوال برانگيز از سمت خود به عنوان مدير مبارزات انتخاباتي اخراج شده بود، اکنون دوباره باز گشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید