امروز شاهد بهترین روابط بین ایران و آذربایجان هستیم

    کد خبر :251806

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز شاهد بهترین روابط بین ایران و آذربایجان هستیم، گفت: دستاوردهای این روابط برای تمام منطقه و جهان سازنده است.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در همایش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان و در جمع بازرگانان دو کشور با بیان اینکه نوروز نماد صمیمیت دو ملت ایران و آذربایجان است، گفت: بهار شکوفایی روابط دو کشور آغاز شده است و امروز بهترین روابط را بین ایران و آذربایجان شاهدیم و روابط تهران – باکو و دستاوردهای آن، برای تمام منطقه و جهان سازنده است.

روحانی با بیان اینکه در این سفر به تصمیمات راهبردی و تاریخی رسیدیم و دستاوردهای بزرگ این سفر در آینده ثمر می دهد، اظهار داشت: در این سفر تصمیم تاریخی در خصوص دریای خزر اتخاذ شد. دریای خزر، دریای همکاری و دوستی است و با مشارکت همدیگر می توانیم از نعمت های خداوند در این دریا به نفع دو ملت استفاده کنیم. روزی که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش انرژی، اکتشاف و تولید به دریای خزر بیایند، ابعاد این تصمیم تاریخی برای آیندگان روشن تر خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت های همکاری دو کشور در گذشته نیز وجود داشت، اما اراده دولت و نقش شخص رئیس جمهور آذربایجان و رهبران جمهوری اسلامی ایران نشان داد که چگونه می توانیم از ظرفیت های دو کشور استفاده کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم گسترش مناسبات همسایگان، اظهار داشت: ایران در صورتی امن است که جمهوری آذربایجان امن باشد. زمانی می توانیم به رشد اقتصادی در دو کشور برسیم که در کنار هم دوست باشیم. همه تلاش دولت ها برای دو ملت و کارآفرینان و سرمایه گذاران است و شما هستید که باید از سرزمین دوستی و محبت بهترین برداشت را داشته باشید.

روحانی با بیان اینکه باید به فکر برد-برد در روابط دو طرفه باشیم، ادامه داد: اگر هر دو کشور به فکر یکدیگر باشیم، هر دو طرف سود خواهند برد. تولید مشترک خودرو یکی از راه های سود دو طرفه است که باید این کار در سلامت، دقت و با پشتیبانی درست انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه انرژی بین دو کشور فرصت های خوبی برای توسعه روابط وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر فعالیت های مشترک کشاورزی نیز بین دو کشور آغاز شده است و زمینه همکاری مشترک در زمینه بهداشت و درمان، فناوری های نو و تولید علم نیز وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه علما، شعرا و فرهیختگان دو کشور در طول تاریخ ما را به برادری و دوستی دعوت کرده اند گفت: از طرح های اقتصادی مهمتر دوستی و برادری است و آنچه برای ما اهمیت دارد این است که روز به روز احساس برادری بین دو کشور بیشتر شود.

وی افزود: ما امنیت و ثبات می خواهیم که با دوستی امکان پذیر است باید احساس کنیم از یک ریشه هستیم، با تمام وجود یک برادری کامل را می خواهیم چرا که اعضای یک خانواده هستیم و در منطقه باید کنار هم قرار بگیریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در حوزه برق بین دو کشور وجود دارد، تاکید کرد: می توانیم برق مورد نیاز یکدیگر را در زمان نیاز تامین کنیم و با توسعه این روابط از دوجانبه به چندجانبه می توان شاهد شبکه بهتر و پایدارتر در منطقه باشیم.

وی افزود: در همه زمینه ها روابط دو کشور را توسعه خواهیم داد. بانک یکی از نواقص ما در روابط دو جانبه است و هنوز نتوانسته ایم به نقطه مطلوب برسانیم و من از شخص آقای الهام علی اف می خواهم که در ملاقات های بعدی بتوانیم بگوییم که این مساله نیز حل شده است.

روحانی با بیان اینکه در زمینه تجارت نیاز به مکانیزم ها و تعرفه های جدیدی داریم خاطرنشان کرد: تجارت آزاد نیاز دو کشور است و کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان باید موانع را برطرف کند. روابط استان های مرزی ما باید بهتر از گذشته شود و ملت

های ما باید بتوانند به راحتی یکدیگر را ببینند و از ظرفیت های هم استفاده کنند.روحانی با بیان اینکه باید از نظر فرهنگی با یکدیگر کار کنیم، تاکید کرد: ما اسلام رحمانی می خواهیم. در اسلام تهدید و ترور وجود ندارد ما همان اسلامی را قبول داریم که پیامبر رحمت ما، علی مرتضی (ع)، ائمه و صحابه پیامبر آن را دنبال کردند.وی افزود: خوشبختانه نظرات دو دولت در مورد مسائل فرهنگی، سیاسی و مسائل منطقه نه تنها به هم نزدیک است بلکه در بسیاری موارد مشابه هم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در پی روابط چند جانبه با کشورهای منطقه هستیم، گفت: خوشبختانه با حکمت و درایت دولت روز به روز شاهد توسعه بیشتر روابط خواهیم بود.

روحانی در پایان تاکید کرد: از سرمایه گذاران و کارآفرینان می خواهم از همه ظرفیت ها در تجارت و سرمایه گذاری در دریای خزر و توریسم دو کشور استفاده کنند و در کنار هم باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید