توافق آمریکا و انگلیس برای برچیدن شبکه‌های جاسوسی روسیه

    کد خبر :251704

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس درباره لزوم برچیدن شبکه‌های جاسوسی روسیه توافق کردند.
به گزارش مهر، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که دونالدترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در تماسی تلفنی، درباره لزوم برچیدن شبکه‌های جاسوسی روسیه در این دو کشور غربی توافق کردند.

در این بیانیه آمده است که طرفین در این تماس تلفنی درباره ممانعت از حملات با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در خاک آمریکا و انگلیس توافق کردند.

«سرگئی سکریپال» ماه گذشته در انگلستان با موادی که لندن مدعی است مواد شیمیایی نظامی بوده، مسموم شد. کشورهای غربی مسکو را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده و اقدامات تنبیهی دیگری علیه مسکو را در دستور کار قرار داده‌اند.

پس از مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روسیه در سالزبری انگلیس و متهم شدن مسکو به انجام این اقدام، لندن ۲۳ دیپلمات روسیه را از این کشور اخراج کرد.

این اقدام لندن علیه مسکو واکنش دیگر کشورهای غربی را نیز به دنبال داشت و تا کنون ۲۵ کشور اروپایی و آمریکایی در همراهی با لندن حدود ۱۵۰ دیپلمات روس را اخراج کردند.

دولت روسیه دست داشتن در مسمویت سکریپال را رد کرده و از انگلستان خواسته تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرده است.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه این اقدام کشورهای غربی را «غیردوستانه» و «تقابل‌جویانه» خوانده و اعلام کرد ظرف چند روز آینده به نحوی مناسبی به این اقدامات واکنش نشان می‌دهد.

مسکو همچنین هشدار داده است که اقدامات اخیر کشورهای غربی به تشدید تنش در روابط با روسیه منجر می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید