مسکو: سرویس اطلاعاتی انگلیس در پرونده اسکریپال دست داشته است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ ۱۶:۳۲
    کد خبر :251580

وزارت امور خارجه روسیه اظهار کرد که مدیر اجرایی “آزمایشگاه تکنولوژی و علوم دفاعی پورتن داون” اقرار کرده است که انگلیس مواد سمی تولید می‌کند.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته وزارت امور خارجه روسیه، بررسی پرونده مرگ اسکریپال نشان می‌دهد که مسئولان انگلیس علاقه‌مند به یافتن انگیزه‌ها و مسئولان این اقدام نیستند. این وزارتخانه همچنین اظهار کرد که سرویس اطلاعاتی انگلیس در این حمله دست داشته است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: رفتار مسئولان انگلیسی سوالات زیادی را برمی‌انگیزد. به مردم انگلیس نیز اطلاعات کلیدی در خصوص تهدید جدی این اتفاق ارائه نمی‌شود و شمار قربانیان این حمله نامشخص است.

این وزارتخانه همچنین آزمایشگاه پورتن داون را به “سکوت درباره اطلاعات” پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روس متهم کرد؛ “اطلاعاتی درباره این واقعیت که روز پیش از مسمومیت اسکریپال، این آزمایشگاه با همکاری ارتش انگلیس تمرینی را صورت داد که طی آن مبارزه شیمیایی و آلودگی بیولوژیک مورد تمرین قرار گرفت”. علاوه بر آن “انگلیس در سراسر جهان کمپینی را برای ایجاد فرضیه‌ای قطعی درباره گناهکار بودن روسیه” به وجود آورده است.

به گفته مسکو، لندن نمی‌تواند از شهروندان روس در خاک خود محافظت کند. وزارت امور خارجه روسیه در راستای این ادعا، مرگ مشکوک و مبهم چند تن از شهروندان روس در انگلیس از جمله بوریس برزفسکی، نیکولای گلاشکف، بدری پاتارکاتسیشویلی و در آخر پرونده حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش را یادآور شد.

این وزارتخانه تاکید کرد که مسمومیت خانواده اسکریپال را “اقدام به قتل” می‌داند، مگر آنکه خلاف آن از جانب لندن ثابت شود.

این بیانیه در پی بیانیه سفارت روسیه در انگلیس صورت گرفت که پیشتر “گری آیتکنهد”، مدیر اجرایی آزمایشگاه پورتن داون را به اقرار به اقدام انگلیس برای ساخت مواد سمی مبارزه‌ای از جمله موادی که در حمله به اسکریپال و دخترش از آن استفاده شده بود، متهم کرد.

آیتکنهد هفته گذشته اظهار کرد، هیچ ماده شیمیایی خطرناکی به سبب “سطح بالای کنترل و تدابیر امنیتی پیرامون فعالیت‌های این آزمایشگاه”، نمی‌تواند از “چهار دیواری” آزمایشگاه پورتن داون عبور کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که لندن و واشنگتن درخواست مسکو را برای ارسال سندی در ارتباط با پرونده اسکریپال نادیده گرفته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید