اولویت های سال ۹۷ سازمان فضایی ایران اعلام شد

    کد خبر :251198

رئیس سازمان فضایی ایران مدیریت بحران، کشاورزی، خدمات شهری، هواشناسی و محیط زیست را از اولویت های سال ۹۷ این سازمان در توسعه کاربرد و خدمات فضایی اعلام کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ایران، امروز اولین جلسه شورای معاونین سازمان فضایی ایران در سال ۹۷ با حضور دکتر مرتضی براری و معاونین و مدیران سازمان فضایی ایران تشکیل شد.

در این جلسه رئیس سازمان فضایی ایران گفت: با توجه به برنامه ریزی هایی که در ماه های پایانی سال گذشته انجام شد، سال پیش رو را با برنامه ای مشخص و با هدف گذاری ملموس در حوزه فضایی کشور آغاز می کنیم و این سال مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سال کوشش و تلاش برای خانواده فضایی کشور نیز خواهد بود.

براری ضمن تاکید بر اجرای برنامه ها به نحو احسن افزود: از تمام ظرفیت های ملی برای توسعه این حوزه استفاده خواهیم کرد و با تعامل و همکاری حداکثری با دیگر بخش ها و استفاده از تمامی منابع و ظرفیت ها در جهت تحقق برنامه های تدوین شده و بر مبنای برنامه ریزی مشترک تلاش خواهیم کرد.

وی بر اهمیت توسعه فناوری فضایی ایران تاکید کرد و گفت: در حوزه توسعه کاربرد و خدمات فضایی و بر اساس نیاز و دغدغه های اصلی کشور، ۵ حوزه محوری مدیریت بلایا و مخاطرات، کشاورزی، خدمات شهری، هواشناسی و محیط زیست در سال جدید برای توسعه کسب و کارهای نوپا، دارای اولویت برای سازمان فضایی خواهد بود و با هدف گذاری در این بخش ها باید شاهد اثر گذاری شفاف و قابل لمس در سطح جامعه باشیم.

معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت لزوم استفاده از داده های ماهواره ای در مدیریت بلایا و مخاطرات افزود: از جمله کاربردهای مهم فناوری فضایی کمک به مدیریت بحران در تمامی چرخه مدیریتی آن از پیش آگاهی تا بازیابی است و برای ارائه خدمات مطلوب تر باید در این زمینه از مدیریت بحران به مدیریت ریسک گذار کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران، گسترش استفاده از فناوری فضایی در زندگی روزمره از طریق تلفن های همراه را از ویژگی های عصر حاضر دانست و گفت: حجم بازار خدمات مکان مبنا از طریق گوشی های همراه با سرعت بالایی رو به رشد است و باعث توسعه استفاده از تصاویر ماهواره ای به منظور تولید نقشه های پایه خدمات شهری و به تبع آن توسعه بازار سنجش از دور در کشور خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: در ایران با توجه به وجود حدود ۱۶ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و معضل کمبود آب، توسعه کشاورزی دقیق از طریق استفاده از فناوری فضایی یک ضرورت به منظور حصول امنیت غذایی و بهره وری در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: در سازمان فضایی ایران داده های ماهواره ای متنوعی به صورت دائم دریافت می شود، که استفاده از آنها می تواند در دیده بانی شرایط جوی و بهبود داده های ورودی به مدل‌های هواشناسی و در مجموع توسعه هواشناسی کاربردی در کشور کمک کند تا از این طریق هشدارهای لازم برای بخش های مختلف مانند کشاورزی، دریانوردی و هوانوردی اطلاع رسانی شود.

براری گفت: چالش های زیست محیطی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، مانند طوفان های شن و گرد و غبار و خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها ما را ناگزیر می کند از فناوری فضایی به عنوان یک ابزار پایش مستمر در کشور استفاده کنیم.

وی نگاه ویژه به ایجاد کسب و کار، اشتغال و اقتصاد در حوزه فضایی را از اهم اهداف سازمان فضایی برشمرد و افزود: سال پیش رو سال بسیار پر کار برای بخش فضایی است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه های اقتصاد و اشتغال، امیدواریم در سال ۹۷ شاهد رونق اقتصادی، بهبود کیفیت خدمات و اثرگذاری مثبت و در جهت افزایش رفاه اجتماعی در جامعه باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید