آفت جدید در راه ایران

    کد خبر :251005

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: آفت خطرناک سن قهوه ای از مناطق جنوب شرقی آسیا به کشورهای حوزه آمریکا شمالی و اروپا وارد شده و هم اکنون در راه ایران است.

احمد چراغیان با بیان اینکه این افت بسیار به ایران نزدیک شده است، افزود: این آفت در کشور گرجستان دیده شده و این کشور یک ماه پیش از ایران کمک خواست و سازمان حفظ نباتات کشور نیز آمادگی خود را برای هر نوع کمک رسانی اعلام کرد.

وی ادامه داد: بیشترین تهدید متوجه استان های مرزی به ویژه استان های گیلان و مازندران، اردبیل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و کرمانشاه است.

چراغیان با تاکید بر اینکه سن قهوه ای بالغ توان پرواز دارد، اظهار کرد: این آفت در هر پرواز توانایی طی مسیر 2 کیلومتری را دارد اما، مهمترین راه انتقال این آفت از طریق ورود اندام های گیاهی، نهال و میوه ها از کشورهای آلوده است.

به گفته وی، میزبانان این آفت طیف وسیعی از گیاهان را شامل می شود و تمام درختان میوه، درختان جنگلی، زراعی، صیفی و جالیزی توسط این آفت تهدید می شود.

چراغیان بیشترین فعالیت سن قهوه ای را از ماه خرداد تا شهریور عنوان کرد و افزود: حشره بالغ قدرت زمستان گذرانی در زیر بوته ها گیاهان را دارد و مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

وی بیان کرد: سن قهوه ای در امریکا یک نسل و در چین تا پنج نسل در سال تولید مثل دارد و هر حشره ماده تا 400 عدد تخم می گذارد.

چراغیان خسارات اقتصادی آفت سن قهوه ای را بسیار بالا دانست و گفت: بر اساس گزارش فائو این آفت پس از ورود به امریکا در سال 2013 بیش از 40 میلیارد دلار به محصولات کشاورزی این کشور خسارت وارد کرد.

وی تاکید کرد: آفت سن قهوه ای در شرایط طغیان بالای 50 درصد به محصولات میزبان خسارت وارد می کند و می تواند منجرب به ورشکستگی اقتصادی کشاورزان و باغداران شود.

چراغیان درباره علائم خسارت این آفت، اظهار کرد: سن قهوه ای از میوه، ساقه و برگ گیاه میزبان تغذیه و لک های قهوه ای پراکنده از خود به جای می گذارد.

وی تشدید اقدامات قرنطینه ای را تنها راه ممکن برای مبارزه با این افت دانست.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور همچنین اظهار کرد: اطلاعیه های مربوط به تهدیدات این آفت به استان های مورد بحث ارسال شده و تا کنون سه بار پیرو زده شده است.

چراغیان در پایان تاکید کرد: در نهایت ورود این آفت به کشور اجتناب ناپذیر است و باید برای مواجه با آن آماده باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید