پروژه ریلی «آستارا – آستارا» فردا افتتاح می شود

    کد خبر :250709

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: فاز نخست پروژه ریلی اتصال شهر آستارای ایران به شهر آستارا در جمهوری آذربایجان فردا (هفتم فروردین) در آستانه سفر رییس جمهوری ایران به باکو افتتاح می شود.

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نوراله بیرانوند روز دوشنبه گفت: پروژه آستارا – آستارا با هدف تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب طراحی شد و پیرو آن 8.5 کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و 1.5 کیلومتر خط ریلی در خاک ایران احداث شد.
وی افزود: برای این پروژه، یک سایت 35 هکتاری در شهر آستارا پیش بینی شد که اکنون 3 خط از 7 خط آن آماده بهره برداری است و این پروژه که با سرمایه گذاری مستقیم خارجی توسط طرف جمهوری آذربایجانی در حال اجراست.
به گفته بیرانوند، این پروژه شامل احداث پل مرزی خط ریلی ایستگاه و همچنین ترمینال های تجاری است و در مجموع 60 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام خواهد شد.
معاون راه آهن ایران با اشاره به اینکه این کریدور موقعیت ارتباطی ایران را ارتقا خواهد داد، گفت: این مسیر ریلی، ایران را سمت جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل می کند.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با بیان اینکه پیش بینی می شود سالیانه حداقل 2 میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت شود، گفت: با افتتاح این پروژه، حلقه ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب عملیاتی می شود و این اتفاق تحول عمده ای را در حمل و نقل بین المللی و منطقه ای به وجود می آورد.
بیرانوند تصریح کرد: اکنون مسیر دریایی در این محور به طول 16 هزار کیلومتر در حال فعالیت است و با افتتاح این پروژه، جابه جایی بار از مسیر 10 هزار کیلومتری امکان پذیر می شود.
به گفته وی، با راه اندازی این طرح ریلی، جابه جایی بار در مسیر دریایی که 45 روزه زمان می برد با بهره گیری از مسیر ریلی به 25 روز کاهش خواهد یافت و این مهم کاهش 30 درصدی هزینه در حمل و نقل کالا را به همراه خواهد داشت.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با بیان اینکه برای تکمیل کریدور ریلی مذکور احداث خط ریلی رشت – آستارا به طول 164 کیلومتر در اولویت قرار گرفته است، گفت: تامین مالی بلند مدت (فاینانس) این پروژه توسط جمهوری آذربایجان انجام می گیرد و قرار داد تامین مالی آن در آینده نزدیک بین دو کشور امضا خواهد شد و عملیات ساخت این محور ریلی در سال جاری آغاز می شود.
بیرانوند تصریح کرد: تا زمان تکمیل پروژه رشت – آستارا ترانزیت کالا از مسیر آستارا به بنادر جنوبی ایران از طریق حمل و نقل ترکیبی انجام خواهد شد که توافقات لازم بین کشورهای ذی نفع در این کریدور به عمل آمده است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان فردا به دعوت همتای ترکمنستانی خود برای انجام سفری دو روزه عازم عشق آباد می شود و پس از آن در روز چهارشنبه (هشتم فروردین) در پاسخ به دعوت رسمی الهام علی اف به باکو سفر می کند.
نشست مشترک تجار بخش خصوصی ایران و ترکمنستان و امضای اسناد همکاری با جمهوری آذربایجان از جمله برنامه های سفر روحانی به شمار می رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید