نتانیاهو و همسرش بار دیگر مورد بازجویی قرار گرفتند

    کد خبر :250647

نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همسرش امروز دوشنبه بار دیگر به دلیل درگیر بودن در پرونده فساد مالی، مورد بازجویی قرار گرفتند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، همسر و یکی از پسران آنها امروز دوشنبه ششم فروردین از سوی بازجویان ستاد مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل مورد بازجویی قرار گرفتند.

تیم بازجویان پلیس برای تحقیق از نتانیاهو به دفتر نخست‌وزیری در اورشلیم رفتند اما همسر و فرزند او به ستاد مبارزه با پلیس فرا خوانده شدند.

بازجویی از آنها به صورت جداگانه انجام می‌شود ولی به گفته رسانه‌های اسرائیل، بازجویان در طول بازجویی با یکدیگر در ارتباط هستند تا از روی پاسخ‌های «مظنونین» تناقض‌های احتمالی را بیابند.

این نهمین جلسه بازجویی پلیس از نخست وزیر به عنوان «مظنون» در سه پرونده فساد است ولی دومین دور تحقیقات پلیس از او در پرونده موسوم به «چهار هزار» است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، در این پرونده که از آن با نام «والا- بِزِک» نیز یاد می‌شود، نتانیاهو «مظنون» است که زمانی که با حفظ سمت نخست‌وزیری وزیر ارتباطات نیز بود، امتیازاتی را به شرکت مخابراتی «بِزِک» در روند خصوصی‌سازی داد تا آنها در پورتال اصلی خود به نام «والانیوز» پوشش خبری مثبت از نخست وزیر و خانواده اش داشته باشند.

پلیس اسرائیل از چند هفته پیش شماری از مقامات ارشد و از جمله رییس پیشین ستاد انتخاباتی و دو تن از مشاوران نتانیاهو را در ارتباط با پرونده «چهار هزار» بازداشت موقت کرد.

سه نفر از این بلندپایگان بازداشت‌شده، از جمله نیر حفتز، با امضای توافق با پلیس، ابراز آمادگی کردند علیه نخست وزیر و همسرش شهادت بدهند تا خودشان از مجازات احتمالی در امان بمانند.

تحقیقات روز دوشنبه اولین بازجویی بعد از آمادگی مقامات پیشین برای ادای شهادت علیه نخست وزیر و همسرش نیز محسوب می‌شود؛ به گزارش رسانه‌ها، مطالبی که این افراد به پلیس گفته‌اند، در پرسش های روز دوشنبه از نخست وزیر و خانواده‌اش مطرح می‌شود.

پلیس مشکوک است که سارا نتانیاهو، همسر نخست وزیر، که دوست شائول آلوویچ مدیرکل شرکت مخابراتی بوده، نقش اصلی را در معامله خصوصی کردن این شرکت و دادن پیشنهاد پوشش مثبت خبری از اقدامات نخست وزیر و خانواده‌اش داشته است.

بر اساس ظن پلیس، یائیر نتانیاهو، یکی از پسران نتانیاهو نیز از امتیازاتی از دوستان میلیاردر پدرش بهره‌مند شده است. اما او تنها باید «شهادت» بدهد و بر خلاف والدینش در حال حاضر «مظنون» نیست.

پلیس به تازگی نیز در پایان بررسی هایی که بیش از یک سال طول کشید، به دادستانی «توصیه» کرد که علیه نتانیاهو در دو پرونده موسوم به «یک هزار» و «دو هزار» به اتهام «رشوه خواری» و «خیانت در امانت» کیفرخواست صادر کند.

رسانه‌های اسرائیل ارزیابی می‌کنند که تصمیم مناخم مندلبلیت، دادستان اسرائیل، در خصوص «توصیه» پلیس برای ارائه کیفرخواست علیه آقای نتانیاهو یا رد آن، دست‌کم چند ماه دیگر طول بکشد.

نتانیاهو گرفتن «هدایا» برای خود و خانواده از دوستانش را در پرونده «یک هزار» تایید، اما گمانه زنی‌ها در سایر پرونده‌ها را قاطعانه رد می‌کند.

نخست وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه بار دیگر گفت در حالی که «در تلاش برای دفاع از منافع مهم کشور در صحنه‌های جهانی است»، رقیبان سیاسی‌اش «در صدد ساقط کردن دولت از راه‌هایی غیر از انتخابات» هستند.

اشاره نتانیاهو به نظرسنجی‌هایی است که با وجود همه تحقیقات پلیس از او و همسرش، نشان می‌دهد که اگر انتخابات در مقطع کنونی برگزار شود، حزب حاکم لیکود به رهبری وی، کرسی‌ های پارلمانی بیشتری به دست می‌آورد.

ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل نیز به اتهام رشوه‌خواری به مبلغ حدود پانزده هزار دلار به ۱۹ ماه حبس محکوم شد که دو سوم آن را در زندان گذراند و تابستان گذشته آزاد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید