زندانیانی که با هنرشان روزگار می‌گذرانند

    کد خبر :249914

یک کارآفرین ملایری که در زمینه مواربافی فعالیت می‌کند گفت: ما برای ۳۰۰ زندانی و خانواده‌های‌شان از طریق مرواربافی که از انواع سبدبافی است، ایجاد شغل کرده‌ایم.

مسعود غفاری از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع دستی،ضمن معرفی هنر مرواربافی گفت: این هنر یکی از رشته‌های صنایع دستی و از انواع سبدبافی است که در سال‌های اخیر در استان همدان (شهر ملایر) و همچنین در گیلان رواج یافته‌ است. مروار یک نوع چوب ترکه است که در منطقه سولقان در اطراف تهران، بهارِ همدان، ملایر و مراغه کاشته می‌شود و با آن انواع و اقسام سبد در اندازه‌های مختلف، جامیوه‌ای، جانانی، جا لیوانی و لوازم دیگر می‌بافند و از نظر شکل و ظاهر به محصولات بامبوبافی بسیار شبیه است.

این کارآفرین به این که ۳۰۰ خانواده زندانی از طریق مرواربافی روزگار می‌گذرانند اشاره و بیان کرد: زمانی که معاونت صنایع دستی همدان پیشنهاد ایجاد اشتغال برای زندانیان یا خانواده آن‌ها را از طریق مرواربافی مطرح کرد، ما دست به کار شدیم و تا کنون توانسته‌ایم ۳۰۰ خانواده در ملایر را تحت پوشش خود قرار دهیم و برایشان کارآفرینی کنیم. این افراد حداقل حقوق مقرر از سوی سازمان تامین اجتماعی را دارا هستند.

در گفتگو با مهر، غفاری که محصولات مرواربافی خود را در بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی (عیدانه) عرضه کرده بود گفت: استادکاران ما مروابافی ملایر را به مدت سه ماه و به صورت رایگان به زندانیان یا خانواده آن‌ها آموزش می دهند. پس از اموزش، مواد اولیه را در اختیارشان می گذاریم تا به تولید سبد و جالباسی و جاکفشی و سبد نان و دیگر محصولات بپردازند.

او ملایر را معدن مرواربافی دانست و افزود: زمینی برای کاشت و برداشت مروار تهیه کرده‌ایم تا مواد اولیه این کار را هم خودمان تولید کنیم. مروار را می توان تا شش بار در یک سال برداشت کرد. زمانی که مروار را می چینیم داخل آب جوش حرارت می دهیم و سپس کار بافتن شروع می شود.

غفاری به این که نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی بر فروش این محصولات تاثیر می گذراند اشاره و بیان کرد: برای این نمایشگاه ها بااید تبلیغات خوب و درستی وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید