روند تدوین سند ملی تحول علوم انسانی بررسی شد

    کد خبر :24978

روند تدوین سند ملی تحول علوم انسانی در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۳۷ شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی این شورا به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حمید پارسانیا در مورد روند تهیه و تدوین «سند ملی تحول علوم انسانی» گزارشی ارائه کرد.
وی با اشاره به ارتباط شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: کار تدوین پیش‌نویس این سند حدود دو سال طول کشید و همه صاحب‌نظران در این زمینه اعلام نظر کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این سند همه ابعاد تحول مانند اسلامی سازی، بومی‌ سازی، روزآمد سازی و کارآمد سازی در چهار ساحت آموزش، پژوهش، استاد و متن درسی مورد توجه قرار گرفته است.
اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی نیز پس از ارائه این گزارش، ضمن تاکید بر تسریع در تصویب و اجرای سند ملی تحول علوم انسانی، بر لزوم همکاری همه نهادها در این زمینه نیز تاکید کردند.

** کلیات برنامه درسی کارشناسی اقتصاد به تصویب رسید
کلیات برنامه درسی و سرفصل‌ درسی رشته اقتصاد مقطع کارشناسی نیز در ادامه جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
در این جلسه، بررسی سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی که در جلسات قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، در دستور کار قرار گرفت.
در گزارشی که توسط مسعود درخشان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارگروه اقتصاد ارائه شد، با اشاره به انعطاف‌پذیری برنامه درسی تدوین شده برخی از مصادیق این موضوع مورد اشاره قرار گرفت.
پس از ارائه این گزارش، حداد عادل با اشاره به هماهنگی بین شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم تقویت هر چه بیشتر این هماهنگی تاکید کرد.
مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این زمینه گفت: در آیین‌نامه ابلاغ شده به دانشگاه‌ها بر لزوم در نظر گرفتن و اجرای مصوبات شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید شده است.
حداد عادل هم در مورد بحث برنامه درسی رشته اقتصاد گفت: جریان احیاگر اسلامی در قرن اخیر که در تالیفات امثال استاد شهید مطهری نمود پیدا کرده، مبتنی بر تبیین ابعاد مکتب اقتصادی اسلام است.
وی افزود: امروز هم باید مساله اقتصاد بسیار جدی گرفته شود و اگر اقتصاد اسلامی نشود، اسلامی شدن جامعه ممکن نخواهد بود.
در ادامه جلسه، اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در زمینه های مختلف همچون توجه بیشتر به نظرات اقتصادی متفکران مسلمان، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی، در نظر گرفتن اقتصاد روستایی و کشاورزی، گنجاندن سرفصل اقتصاد آموزش در این برنامه درسی، توجه به تاریخ اندیشه‌های اقتصادی در غرب و توجه به قابلیت‌های اقتصاد مجازی و اقتصاد فرهنگ در اشتغال و کارآفرینی و استفاده بیشتر از سرفصل ریاضیات در این رشته پرداختند.
پس از جمع بندی نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، کلیات برنامه درسی و سرفصل‌ درسی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی به تصویب رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید