تعادل قیمت میوه در تعطیلات نوروز

    کد خبر :249756

بررسی‌ها از بازار میوه و تره‌بار در تعطیلات نوروز نشان می‌دهد که قیمت‌ها با تغییر چندانی نسبت به اسفندماه روبرو نشده و حتی قیمت موز که به بیش از ۸۰۰۰ تومان رسیده بود، ارزان شده است.

بازار میوه و تره بار در اسفندماه سال گذشته با تغییر و تحولاتی همراه و قیمت برخی اقلام مثل موز و لیموشیرین افزایش پیدا کرده بود اما در حال حاضر در مجموع اقلام مختلف با ثبات نسبی قیمت همراه شده‌اند و با وجود افزایش تقاضا در این بازه زمانی افزایش قیمت محسوسی در بازار دیده نمی‌شود.

حسن صابری هرندی – رئیس اتحادیه بار فروشان- درباره وضعیت بازار میوه و تره‌بار، عرضه و تقاضا در آن به ایسنا این گونه توضیح داده که به دلیل وفور محصول و بالا بودن سطح عرضه قیمت انواع میوه در سطوح پایینی قرار دارد و غیر از محصولاتی مانند انار، خرمالو، نارنگی و … که فصل برداشت و عرضه آن‌ها به پایان رسیده است، مابقی میوه‌ها آنقدر قیمت‌شان پایین آمده که کفاف هزینه‌ها و مخارج تولیدکنندگان را نمی‌دهد و صدای آن‌ها درآمده است.

قیمت هر کیلوگرم موز که به بیش از ۸۰۰۰ تومان رسیده بود، به کیلویی ۶۵۰۰ تومان رسیده است که البته به نظر می‌رسد هنوز با قیمت منطق موز فاصله دارد چراکه قیمت موز تا پیش از این گرانی حداکثر کیلویی ۴۰۰۰ تومان در بازار بود. برای ایام عید به گفته برخی از فروشندگان میوه، نارنگی، سیب قرمز و خیار از جمله پرتقاضاترین میوه‌ها در بازار هستند و آناناس و نارگیل کمترین تقاضا را دارند.

به طور کلی وضعیت عرضه میوه‌ در بازار برای ایام عید مناسب بوده است و شاید به غیر از موز کمبودی به لحاظ عرضه در سایر اقلام وجود ندارد. البته کیفیت گوجه‌فرنگی در یکی – دو ماه گذشته چندان مطلوب نبوده که در عرضه‌های جدید کیفیت بهتری پیدا کرده است. همچنین باید گفت هندوانه هم تقریبا به قیمت سابق خود برگشته است، هر چند که در برخی مغازه‌ها تا کیلویی ۲۰۰۰ تومان هم دیده می‌شود اما در مغازه‌های مرکز شهر به کیلویی ۱۵۰۰ تومان رسیده است.

همچنین هر کیلوگرم توت‌فرنگی گلخانه‌ای درجه یک ۱۰ هزار تومانی باید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار مصرف فروخته شود و حداکثر قیمت هر کیلوگرم انار ۷۰۰۰ تومانی درجه یک نهایتا ۹۴۵۰ تومان است.

در میان سایر اقلام سیب زرد کیلویی ۵۰۰۰ تومان، سیب قرمز کیلویی ۵۵۰۰ تومان، خیار درختی کیلویی ۲۵۰۰ تومان، خیار بوته‌ای کیلویی ۳۵۰۰ تومان، آناناس کیلویی ۱۶ هزار تومان، نارنگی و پرتقال آب گیری کیلویی ۲۵۰۰ تومان، نارگیل کیلویی ۶۰۰۰ تومان و پرتقال جنوب کیلویی ۶۰۰۰ تومان در مغازه های سطح شهر به طور متوسط عرضه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید