باید نگاه به شرق (چین و روسیه) را تقویت کنیم

    کد خبر :249652

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییرات کلیدی در عناصر تصمیم‌گیر حوزه سیاست خارجی آمریکا، گفت که آمریکایی‌ها بنا دارند سیاست‌های تندتری را نسبت به جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کنند و ما باید در مقابل نگاه به شرق به ویژه چین و روسیه را تقویت کنیم.

علاءالدین بروجردی با اشاره به انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت: ترامپ از دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری کمر همت را برای مقابله با برجام بسته بود و تلاش زیادی در این راستا انجام داد. او در همان دوران این تعبیر را به کار برد که ما این برگه را پاره خواهیم کرد. تلاش زیادی هم کرد که این اتفاق بیفتد اما هم اروپایی‌ها مخالف جدی این موضوع بودند و هم تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا، لذا برای تحقق این هدف تغییراتی را انجام داد.

وی افزود: آمریکا سیاست دوشیدن عربستان را در پیش گرفته است؛ بر همین اساس در سفر ترامپ به عربستان قراردادهای هنگفت در عرصه تسلیحات منعقد شد که بخش اولش در همان سفر و بخش دومش در سفر بن سلمان به آمریکا محقق شد. با توجه به نظرات خصمانه عربستان شکست خورده در سیاست‌های منطقه‌ای برای مقابله با جمهوری اسلامی، این موضوع مزید بر علت بود که آمریکایی‌ها سیاست‌های تندتری را نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: حلقه سوم این زنجیره هم رژیم صهیونیستی بود که آنها هم پیوسته بر این آتش می‌دمیدند و در نتیجه ترامپ چون دید نمی‌تواند با تیم قبلی این اهداف را محقق کند اقدام به تغییراتی کلیدی در عناصر تصمیم‌گیر در عرصه سیاست خارجی آمریکا کرد که اولین تغییر مربوط به وزیر خارجه آمریکا و بعد مشاور امنیت ملی بود.

بروجردی تصریح کرد: بهره‌گیری از عناصر تند ضد جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده این است که آمریکایی‌ها به دنبال فشارهای بیشتری بر ایران هستند. علت اساسی‌اش هم باج‌دهی به صهیونیست‌ها و عربستان است و همین‌که از این طریق ترامپ بتواند باج هنگفت‌تری بگیرد و مشکلات اقتصادی آمریکا را حل کند بنابراین قابل پیش‌بینی بود که ما شاهد تندتر شدن سیاست‌های آمریکا در این عرصه و نقطه مقابل ایران باشیم.

به گزارش ایسنا ،رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برای خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تصمیمات آمریکا علاوه بر اصل سیاست فعال ایران در منطقه و استمرار حضور موفق آن باید نگاه به شرق تقویت شود، گفت: ما باید ارتباط با کشورهای مهمی مثل چین و روسیه را که آنها هم مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند و چالش‌های جدی با این کشور دارند، تقویت کنیم بخصوص بعد از تعرفه‌هایی که به دستور ترامپ بر کالاهای صادراتی چین به آمریکا وضع شد و عمل متقابل چین که ما باید این بخش از رابطه را با توجه به مجموعه سیاست‌های اقتصادی و همچنین منافع ملی‌مان تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: چین و روسیه دو عضو مهم و تاثیرگذار دائم شورای امنیت هستند و تقویت این ارتباطات به بی‌اثر و کم اثر کردن فشارهای آمریکا کمک خواهد کرد.

بروجردی در پایان درباره نقش و رویکرد وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی به این موضوع، گفت: اینها در واقع سیاست‌هایی است که در سطح بالاتر از وزارت خارجه در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود و تا جایی که مطلع هستم سمت و سوی سیاستگذاری ما در همین جهت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید