مقاله وال استریت ژورنال در باره تغییر و تحولات اخیر کاخ سفید

    کد خبر :249438

تارنمای وال استریت ژورنال روز جمعه در باره برکناری ژنرال هربرت مک مستر از مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا و انتصاب جان بولتون به این سمت، نوشت که وی تمایل خود را به برعهده گرفتن این مقام در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری، آشکارا بیان کرده بود.

این روزنامه ادامه داد: بولتون که برای بر عهده گرفتن این شغل نیازی به تائید سنای آمریکا ندارد، شخصیتی جنجالی بوده و در مقاله ها، اظهارنظرهای تلویزیونی و دیگر سخنانش، برای در پیش گرفتن مواضع شدیدتری علیه ایران و کره شمالی، بر کاخ سفید فشار وارد می آورده است.
حتی به نظر می رسید خود بولتون نیز در گفتگوی پنجشنبه شب با شبکه فاکس نیوز در باره انتصابش شگفت زده شده است. وی گفت: من واقعا انتظار نداشتم که امروز بعدازظهر این خبر اعلام شود و هنوز هم تصور می کنم که فقط میهمان شبکه فاکس نیوز هستم و تا هنگام بر عهده گرفتن این مقام در ماه آینده (آوریل) در برزخ خواهم بود.
به گفته مقام های دولت آمریکا، ترامپ هفته گذشته تصمیم خود را برای برکناری مک مستر به جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید اطلاع داده و قصد داشت برای مشاور امنیت ملی خود، خروج دلپذیرتر و برازنده تری نسبت به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه خود ترتیب دهد که او را هفته گذشته از طریق انتشار پیام توئیتری، اخراج کرد.
به گفته مقام های پیشین دولت ترامپ، وی در هفته های اخیر مذاکره در باره جانشینان بالقوه مک مستر را آغاز کرده بود. ترامپ در هفته گذشته و همچنین روز پنجشنبه، با بولتون ملاقات کرده بود. ترامپ در بیانیه ای با سپاسگزاری از خدمات مک مستر، نوشت که وی به ایجاد راهبرد امنیتی ملی بر اساس در اولویت قرار دادن کشور آمریکا، احیای اتحاد با هم پیمانان مان در خاورمیانه، نابود کردن داعش، وادار کردن کره شمالی به مذاکره و افزایش کامیابی ملت مان، کمک کرده است.
مک مستر نیز روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که درخواست بازنشستگی از ارتش آمریکا را از تابستان کرده است و پس از آن، خدمات دولتی را ترک خواهد کرد. یک مقام کاخ سفید نیز گفت: رئیس جمهوری و مک مستر از مدتی پیش کناره گیری مشاور امنیت ملی را بررسی می کرده اند و از آنجا این امر تسریع شد که هر دو چنین احساس کردند که روی کار آمدن گروه جدیدی برای این مقام به جای حدس وگمانه زنی مداوم، از اهمیت برخوردار است.
اعلام این خبر در پنجشنبه شب، با فاصله اندکی از اخراج تیلرسون از مقام وزارت امور خارجه و دیگر مقام های بلندپایه در حالی صورت گرفت که دستیاران ترامپ در باره شمار اخراجی های کاخ سفید و مشاغل و پست های خالی که باید برای آنها متصدی تعیین شود، طنزپردازی و شوخی می کردند.
بولتون 69 ساله در نوشتاری که در اوت 2017 در وال استریت ژورنال منتشر شد، از دولت ترامپ خواستار حمله پیشدستانه به کره شمالی و خروج از توافق هسته ای ایران را کرده بود. وی در این مقاله نوشته بود: شلیک آزمایشی نخستین موشک بالستیک کره شمالی در روز جمعه با قابلیت اصابت به سواحل شرقی آمریکا، شکست سیاست 25 ساله منع گسترش تسلیحات غیرمتعارف (موشکی و هسته ای) را اثبات کرد. حتی اکنون نیز زمان برای واشنگتن که رویکرد بی فایده و غیرموثر هویج و چماق را به کلی کنار بگذارد، دیر شده است. وی در نوشتار ماه گذشته (فوریه) برای وال استریت ژورنال با عنوان دلایل حقوقی حمله پیشدستانه به کره شمالی، با فوری و قریب الوقوع خواندن تهدید پیونگ یانگ، به نفع حمله پیشدستانه ایالات متحده به کره شمالی استدلال کرده بود.
وی توافقنامه هسته ای ایران را واترلوی دیپلماتیکی دانسته بود که اوباما در باره آن مذاکره کرده است.
اعضای دمکرات و برخی از اعضای جمهوریخواه کنگره قبلا گفته بودند: در صورت نامزدی بولتون برای برعهده گرفتن مقام هایی در وزارت امور خارجه، با توجه به دیدگاه وی در باره سیاست خارجی، مخالفت خواهند کرد. ترامپ، وی را برای تصدی چند مقام مانند وزیر امور خارجه، در نظر داشت. به گفته سناتور جمهوریخواه رند پاول، مشکل بولتون موافق نبودن وی با سیاست خارجی ترامپ است. بولتون هنوز بر این باور است که جنگ عراق، تغییر حکومت و ایجاد هویت ملی با قدرت دولت، فکر و کار خوبی است.
هری کازیانیس مدیر بخش مطالعات دفاعی اندیشکده مرکز منافع ملی تاسیس شده توسط ریچارد نیکسون رئیس جمهوری پیشین آمریکا، گفت که به نظر وی، ترامپ و بولتون در طول سال گذشته از طریق مذاکره به تفاهم رسیده اند و پیش بینی کرد که بولتون حضور نیرومندی در کاخ سفید داشته باشد. کازیانس افزود: ترامپ فردی را که مستقیم و رک و راست با او سخن بگوید، دوست دارد. اگر ترامپ تصور نمی کرد که انتصاب وی به این مقام موثر ومفید باشد، هیچگاه وی را به عنوان مشاور امنیت ملی به کار نمی گرفت. این همکاری می تواند بسیار نیرومند باشد که در تمامی دوره دولت ترامپ، ادامه خواهد داشت.
به گفته مارک دوبوویتز مدیرعامل بنیاد دفاع از دمکراسی ها، انتصاب بولتون احتمالا آخرین میخ بر تابوت توافق هسته ای ایران خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت ملی تندروتر، احتمال آغاز جنگی توسط آمریکا را کاهش دهد. وی افزود: بولتون به استفاده نیرومند از همه ابزارهای قدرت آمریکا باور دارد، اما این تصور که ترامپ، بولتون و مایک پمپئو مایل به کاربرد این ابزارها هستند، احتمال کاربرد آنها را کاهش می دهد. ایران،کره شمالی و روسیه و دیگران، هنگامی که آمریکا را ضعیف تصور کنند، موضع تهاجمی تری خواهند گرفت.
اما دمکرات ها، برخی از دیپلمات های پیشین آمریکا و دیگران، با ابراز این نظر که افزوده شدن بولتون به دستیاران سیاست خارجی ترامپ، خطر درگیری نظامی را در آینده افزایش خواهد داد، از این انتصاب انتقاد کردند. به گفته سناتور دمکرات ادوارد مارکی، رئیس جمهوری سرگرم تشکیل کابینه ای از افرادی است که حتی بدترین انگیزه های وی را تائید خواهند کرد.
یک عضو بلندپایه موسسه محافظه کار امریکن اینترپرایز و تحلیلگر فاکس نیوز گفت: بولتون به عنوان محافظه کاری تندرو با سبک و حالت تهاجمی، شهرتی به هم زده است.
بولتون برای محدود کردن مشارکت ایالات متحده درنهادها و پیمان های چندجانبه شامل دادگاه بین المللی کیفری، پیمان ضد موشک بالستیک و پروتکل کیوتو فشار می آورده است. وی افزون بر مقام نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در دولت بوش، از سال 2001 تا 2005 نیز به عنوان معاون وزیر امور خارجه در کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی فعالیت می کرده است.
به گزارش ایرنا، مک مستر باائتلاف های ضعیفی چه در داخل و چه در خارج کاخ سفید کار می کرده و با گمانه زنی های مداوم روبه رو بوده است مبنی بر اینکه به محض توافق کاخ سفید بر سر شخص دیگری که جای وی را بگیرد، از این مقام برکنار خواهد شد. به گفته افراد آگاه از مذاکرات کاخ سفید، مک مستر جاذبه و کشش اندکی با رئیس جمهوری داشته و اغلب ترامپ را با اظهارنظرهای طولانی سیاسی در اتاقش در کاخ سفید، ناراحت می کرده است. مک مستر نوعا چند گزینه را در برابر رئیس جمهوری قرار می داده و هر یک را به مدت طولانی، توضیح می داده است، به گونه ای که حوصله ترامپ سرمی رفت و ترجیح میاد که مذاکراتشان دقیقا بر سر اصل موضوع باشد.
مک مستر هفته گذشته به همکارانش گفته بودکه تصور می کند جایگاهش امن است و رئیس جمهوری از وی خواسته است تا پس از میانه دوره ریاست جمهوری در ماه نوامبر در این مقام باقی بماند. وی در ملاقات روز سه شنبه رئیس جمهوری و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی ازمعدود مقام های ایالات متحده بود که در دفتر رئیس جمهوری حضور داشت.
وال استریت ژورنال در پایان این مقاله می نویسد: علت دیگر تسریع ترامپ در گماردن مشاور امنیت ملی تازه، خواست وی برای داشتن تیمی پیشاپیش مذاکرات احتمالی با کره شمالی در اواخر بهار بود. مک مستر هفته گذشته برای ملاقات سه جانبه با نمایندگان کره جنوبی و ژاپن در باره طرح های آماده شده برای این اجلاس، به سان فرانسیسکو سفر کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید