تقویت روحیه تعاون از کارکردهای ماه مبارک رمضان است

    کد خبر :24943

یک نویسنده با انتقاد از تاثیرپذیری آداب دینی رمضان از تضاد سنت و مدرنیته در جوامع شهری گفت: تقویت روحیه همکاری، تعاون و ایجاد زمینه وحدت از کارکردهای ماه مبارک رمضان است.

 برنامه فرهنگی ماهِ ماه با حضور مصطفی خلعتبری نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ مردم با موضوع تشریح آداب و فرهنگ مردم ایران در ماه مبارک رمضان از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

خلعتبری در ابتدای این برنامه گفت: ماه رمضان با ریشه‌ای دینی مورد توجه عموم مردم ایران است که در جهت به جا آوردن این وظیفه مراسم ماه مبارک رمضان را برگزار می‌کنند.

وی غنای ویژه ماه مبارک رمضان در گذشته را یادآور شد و گفت: آداب و رسوم دستخوش دگرگونی شده است و مدرنیته شرایطی را پدید آورده که همه کارها به صورت فشرده انجام می‌شود؛ در نتیجه تضاد میان فرهنگ و مدرنیته شامل حال آداب ماه رمضان نیز شده است.

خلعتبری با اشاره به کمرنگ شدن یا از بین رفتن بسیاری آداب و رسوم ماه مبارک رمضان، گفت: رگه‌هایی از این آئین در گوشه و کنار ایران دیده می شود و جای خوشحالی است که در نقاط روستایی و برخی شهرها این آئین رنگ و لعاب زیبای خود را حفظ کرده است.

این کارشناس حوزه فرهنگی قداست ماه مبارک رمضان را از جمله مباحث با اهمیت فرهنگ مردم برشمرد و افزود: این آداب و رسوم دارای کارکردهای اجتماعی است و نظم بخشی به رفتار فردی از جمله کارکردهای مهم این ماه در فرهنگ مردم ایران است.

خلعتبری تقویت روحیه همکاری، تعاون و ایجاد زمینه ی وحدت را از کارکردهای ماه مبارک رمضان برشمرد و در ادامه رفع کدورت از طریق مراسمی چون آشتی کنان در فرهنگ مردم را مثال زد و گفت: تحکیم و همبستگی مردم در ماه مبارک رمضان بیش از پیش نمود پیدا می کند!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید