45 کشور خواستار برگزاری انتخابات و آزادی رهبر مخالفان کامبوج شدند

    کد خبر :249417

45 کشور جهان از کامبوج خواستند تا اجازه فعالیت رسمی حزب منحل شده مخالفان را صادر کند تا با آزادی رهبر آن، مقدمات برگزاری آزاد و عادلانه انتخابات سراسری ماه ژوئیه (تیر 97)، فراهم شود.

نیوزیلند با قرائت بیانیه ‌ای از طرف 45 کشور جهان، امیدواری‌های پیشین برای بهبود وضعیت سیاسی کامبوج را جایگزین شده با «نگرانی‌های عمیق» توصیف کرد.
کشورهای صادر کننده این بیانیه که مفاد آن در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو قرائت شد، از کامبوج خواسته اند تا اجازه دوباره فعالیت رسمی حزب مخالفان دولت موسوم به «نجات ملی» کامبوج (CNRP)، داده شود و اعضای آن به صحنه سیاسی کشور بازگردند.
تعدادی از نمایندگان منتخب مجلس کامبوج که عضو حزب «نجات ملی» بودند، در پی انحلال این حزب، از حضور در مجلس این کشور منع شده اند.
انحلال حزب «نجات ملی» در پی آن صورت گرفت که «کیم سوخا» رهبر حزب، سال گذشته به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت کامبوج و راه اندازی انقلاب مخملی با کمک ایالات متحده آمریکا دستگیر شد؛ اتهامی که «کیم سوخا» و دولت آمریکا آن را رد کرده اند.
در صورت اثبات اتهام «کیم سوخا» در دادگاه، او با محکومیت 30 سال زندان مواجه خواهد شد.
«هون سن» نخست وزیر کامبوج که در ماه ژوئیه (تیر 97) انتخابات سراسری را بدون رقیب اصلی اش در پیش دارد، 33 سال پیش و در سن 33 سالگی به قدرت رسیده و اعلام کرده که قصد دارد 10سال دیگر در قدرت بماند.
به گزارش ایرنا از شبکه ای بی سی ، در بیانیه امضا شده توسط 45 کشور دنیا عنوان شده است: ما از دولت سلطنتی کامبوج می‌خواهیم تا همه اقدامات لازم را انجام دهد، تا پیش از آن که دیر شود، اطمینان یابد که انتخابات سراسری 2018، انتخاباتی آزاد، عادلانه و معتبر خواهد بود.
این کشورها همچنین درباره وضعیت زندانیان سیاسی کامبوج ابراز نگرانی کرده اند و از «هون سن» خواسته‌اند تا همه آن‌ها را از جمله «کیم سوخا»، آزاد کند.
«پای سیپای» سخنگوی دولت کامبوج نیز در واکنش اعلام کرد که دولت این کشور بر اساس درخواست بیگانگان، عمل نخواهد کرد.
وی در اینباره گفت: ما انتخابات را همانطور که کامبوجی‌ها می‌خواهند، بر اساس قوانین کامبوج برگزار خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید