مردم پاکستان سالروز تصویب قطعنامه تاسیس کشورشان را جشن گرفتند

    کد خبر :249414

مردم پاکستان امروز جمعه هفتاد و هشتمین سالگرد تصویب قطعنامه تشکیل این کشور مسلمان در 23 مارس 1940 میلادی را با عنوان ‘روز پاکستان’ جشن گرفتند.

برگزاری آیین گرامیداشت ‘یوم پاکستان’ با شلیک 31گلوله در شهر اسلام آباد (پایتخت فدرال) و شلیک 21 توپ در چهار ایالت این کشور – در مراسمی نمادین برای ادای احترام به شهدای جنبش آزادی پاکستان و افرادی که جان خود را در دوران مبارزه علیه تروریسم در این کشور از دست دادند – آغاز شد.
به همین مناسبت رژه مشترک نیروهای مسلح پاکستان امروز با حضور هزاران نفر مردم این کشور، جمعی از سفیران کشورهای مختلف، دیپلمات ها، وابسته های نظامی دیگر کشورها مستقر در اسلام آباد در منطقه اختصاصی و با تدابیر امنیتی برگزار شد.
‘ممنون حسین’ رئیس جمهوری پاکستان مهمان ویژه این مراسم بود و علاوه بر آن رئیس جمهوری سریلانکا، ‘شاهد خاقان عباسی’ نخست وزیر پاکستان، ژنرال ‘قمر جاوید باجوا’ فرمانده ارتش و دیگر فرماندهان نیروهای مسلح کشور نیز حضور داشتند.
در مراسم امروز نیروهای زمینی ارتش، دریایی، نیروی هوایی، نیروهای یگان ویژه، پلیس، نیروهای مرزی و گروه کماندوهای ویژه (SSG) به همراه افسران زن ارتش نیز رژه رفتند.
گروهی از نیروهای مسلح کشورهای ترکیه، اردن و امارات متحده عربی نیز در مراسم گرامیداشت یوم پاکستان در کنار نیروهای پاکستانی رژه رفتند.
گروه نظامی اردن نیز برای نخستین بار در این مراسم شرکت کرده بود.
در این مراسم جنگ افزارها و تسلیحات ارتش پاکستان از جمله تانک یپشرفته الخالد، ضرار و توپ 25 میلیمتری به نمایش گذاشته شد.
همچنین توپخانه های پیشرفته، پدافند هوایی، رادارهای ضدهوایی، تجهیزات دفاعی مشترک پاکستان و چین در زمینه هوا-فضا، تانک های ضد مین، سیستم های ارتباطی و مخابراتی نیروی هوایی، موشک های خودکار ضدهوایی، سامانه های دفاعی بومی متعلق به نیروی هوایی پاکستان، پهپادهای بومی پاکستان با نام براق، شاهپر، هما و عقاب، موشک های رعد، نصر، موشک بابر از نوع کروز با قابلیت حمل کلاهک هسته ای و موشک های دور برد شاهین 1 آلفا، شاهین 2 و شاهین 3 که بُرد آن دو هزار و 750 کیلومتر و با قابلیت حمل سلاح هسته ای است نیز به نمایش گذاشته شد.
بالگردهای جنگی از جمله جنگنده های اف-16 و جی اف-17 نیز اقدام به حرکات نمایشی در محل رژه نیروهای مسلح پاکستان کرد.
چتربازان نیروهای مسلح پاکستان از جمله اعضای گروه سه نفره چتربازان اردنی نیز قابلیت خود با پریدن از هواپیما و فرود به زمین را به نمایش گذاشتند.
ممنون حسین رئیس جمهوری پاکستان در سخنرانی خود در این آیین تاکید کرد:این کشور برای تقویت صلح و ثبات در منطقه و جهان همیشه آماده همکاری با جامعه بین الملل است.
وی از عناصری که صلح منطقه ای را به خطر می اندازد دعوت کرد دست از خطاهایی برداشته و پیام حسن نیت پاکستان نیز پیشروی به سوی صلح است اما این نگاه پاکستان را نباید ضعف این کشور دانست بلکه پاکستان هر لحظه آماده دفع تهدیدهای داخلی و خارجی است.
رئیس جمهوری پاکستان با هشدار به هند رقیب سنتی و همسایه این کشور گفت: هند در حال افزایش چشمگیر بودجه دفاعی خود بوده و همزمان اوضاع را در نوار مرزی مشترک مشتنج ساخته است.
وی گفت:به هند هشدار می دهیم که نهضت های آزادیخواه از جمله آرمان مردم کشمیر را سرکوب نکند بلکه حل مناقشه کشمیر منوط به اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.
رئیس جمهوری پاکستان با تشریح اوضاع افغانستان نیز گفت:این کشور آماده کمک به افغانستان برای غلبه بر چالش های این کشور است.
وی افزود: پاکستان متعهد به همکاری برای حل مسئله افغانستان است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آخرین مراسم رژه نیروهای مسلح پاکستان در سال 2008 برگزار شده بود که پس از آن به دلیل تهدیدهای امنیتی به مدت هفت سال متوقف شد اما ژنرال راحیل شریف فرمانده پیشین ارتش پاکستان در سال 2015 تصمیم گرفت تا این مراسم در روز یوم پاکستان (23 مارس) از سرگرفته شود.
وابسته های نظامی سفرای کشورهای خارجی مقیم اسلام آباد و مفتی اعظم مصر نیز در این مراسم حضور داشتند.
مردم پاکستان در شهرهای دیگر این کشور امروز سوم فروردین (23 مارس) سالروز تصویب قطعنامه موسوم به ایجاد یک کشور مسلمان با نام ˈپاکستانˈ را جشن گرفته و یاد تمامی افرادی را که برای تاسیس این کشور مستقل اسلامی در شبه قاره هند فداکاری کردند، گرامی داشتند.
به گزارش ایرنا، امروز رادیو و تلویزیون دولتی و شبکه های خبری پاکستان ویژه برنامه های متعددی درباره روز جمهوری از جمله ایثار انقلابیون این کشور از جمله افکار و اهداف محمدعلی جناح بنیانگذار پاکستان پخش کردند.
جمهوری اسلامی پاکستان پس از سال ها تلاش و با انجام آزمایش موفقیت آمیز هسته ای، به عنوان هفتمین قدرت اتمی جهان و نخستین کشور اسلامی دارای قدرت هسته ای در جهان شناخته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید