تولید از طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با فناوری بالا صورت می گیرد

    کد خبر :249341

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه و تولید از لایه نفتی پارس جنوبی توسط شناور پالایشی FPSO، برای اولین بار در ایران با فناوری بالا صورت می گیرد.

به گزارش بازتاب به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس علی کاردر در نخستین سالروز آغاز برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی، باحضور در کشتی پالایشگر نفتی FPSO مستقر در لایه نفتی پارس جنوبی افزود: با توجه به اهمیت حوزه توسعه صنایع بالادستی در شرکت ملی نفت ایران شرکت کت نفت و گاز پارس به عنوان یکی از قطب های پیشبرد این نقش است و به دلیل سابقه طولانی در زمینه اجرای طرح های توسعه ای توانسته است در حوزه راهبری طرح های ای پی سی ( EPC ) موفق عمل کند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره اهمیت توسعه میدان های مشترک برای کشور و ضرورت توجه به این میدان ها توسط مقام های عالی کشور ادامه داد: به دلیل این حسن توجه و اهمیت تولید انرژی مصرفی کشور، تلاش بسیاری در زمینه تامین منابع مالی و شتاب در اجرای طرح های بالادستی صنعت نفت صورت گرفت که هم اکنون شاهد اجرای مراحل پایانی طرح های در حال توسعه پارس جنوبی هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه بازدید از منطقه عملیاتی پارس جنوبی و باهدف دیدار با کارکنان سکوهای دریایی مدیریت عملیات تولید، در جمع کارکنان سکوی SPQ1 حضور یافت.
کاردر با حضور در جلسه تشریح وضعیت عملیات تولید سکوهای دریایی، گزارشی از میزان تولید در سال گذشته، وضعیت تعمیرات و نگهداری تاسیسات و چالش های پیرامون منابع انسانی کارکنان شاغل در سکوها توسط رئیس عملیات تولید سکوی فاز یک دریافت کرد.
وی ضمن تبریک آغاز سال نو به کارکنان عملیات تولید سکوهای گازی پارس جنوبی، تامین پایدار و بدون توقف گاز از میدان مشتر را بسیار مهم خواند و افزود: کار و تلاش شما کارکنان، جهادگونه و دارای ابعاد معنوی بالاست و قدردانی زبانی در مقابل این کار عظیم ناچیز است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تلاش کارکنان سکوهای دریایی و نقش آنها در تامین ٧٠ درصد از گاز مصرفی کشور قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، میدان مشترک پارس جنوبی علاوه بر ذخایر بزرگ گازی دارای لایه های نفتی است که در گذشته کمتر به آن توجه می شد اما دولت یازدهم تلاش کرد با استقرار یک شناور پالایشی در پارس جنوبی، تولید نفت از این میدان را آغاز کند.
در زمانی که ایران از پارس جنوبی هیچ تولید نفتی نداشت، قطر گاهی تا 600 هزار بشکه در روز نیز از این میدان برداشت می کرد؛ بنابراین دولت یازدهم، بهره برداری از این میدان را در اولویت کاری خود قرار داد و موفق شد در روزهای پایانی سال 1395 این طرح را به سرانجام برساند.
بر این اساس، نخستین شناور پالایشگاهی خاورمیانه وارد خلیج فارس شد و استخراج نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در 29 اسفند سال 95 آغاز شد.
پس از نصب این شناور پالایشگاهی، نفت موجود در لایه نفتی پارس جنوبی از طریق خط لوله ١٢ اینچی به این شناور وارد و پس از انجام مراحل تصفیه، به نفتکش‌های صادراتی منتقل می شود.
میزان تولید فاز نخست لایه نفتی پارس جنوبی به 35 هزار بشکه در روز ، در فاز دوم به 80 هزار بشکه و در فاز سوم به 150 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
هم اکنون شرکت پتروایران روزانه 25 هزار بشکه نفت از لایه نفتی برداشت می کند و تولید تجمیعی از این میدان مشترک از مرز یک میلیون و 600 هزار بشکه گذشته است.
شرکت توسعه پتروایران از جمله شرکت‌های تایید صلاحیت شده از سوی وزارت نفت ایران برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید