15میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شد

    کد خبر :249262

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با راه اندازی نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 روزانه 15 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شد.

نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه گاز فاز 13 پارس جنوبی 29 اسفند سال گذشته همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت با تزریق گاز شیرین به خط ششم سراسری به عنوان عیدی این صنعت به مردم ایران با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مدار بهره برداری قرار گرفت.
عملیات انتقال گاز ترش از خط پنجم سراسری به پالایشگاه فاز 13 عصر چهارشنبه، 23 اسفند ماه سال گذشته آغاز و با رعایت همه موارد ایمنی و استانداردهای کار در محیط خطرناک، پس از عبور از واحدهای مختلف پالایشگاه به ردیف اول شیرین سازی ارسال و این ردیف با دریافت هفت میلیون مترمکعب در روز گاز ترش از خط پنجم سراسری و تزریق گاز شیرین به خط ششم راه اندازی شد.
مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی گفت: اگرچه پالایشگاه فاز 13 از 12 بهمن ماه سال 1396 آماده دریافت گاز ترش بود، اما به دلیل نفوذ 2 موج سرما به کشور و افزایش مصارف گاز خانگی، راه اندازی اولیه این ردیف به یک ماه بعد موکول شد.
پیام معتمد به تشریح اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی ردیف اول شیرین سازی پالایشگاه پرداخت و گفت: عملیات شیرین سازی گاز ترش در واحد 101 پالایشگاه فاز 13 در کمتر از سه ساعت به انجام رسید و گاز شیرین شده برای تثبیت میزان رطوبت و جداسازی اجزای آن به واحدهای 104 و 105 ارسال شد.
به گزارش ایرنا، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با تاکید بر تلاش شبانه روزی دست اندرکاران این طرح تا آخرین ساعات کاری سال 1396 افزود: با توجه به آماده بودن واحد صادرات گاز، گاز تصفیه شده در ردیف اول شیرین‌سازی، پس از افزایش فشار تا 90 بار به خط لوله ششم سراسری تزریق شد.

*راه اندازی دومین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 تا یک ماه آینده
معتمد به پیشرفت قابل توجه عملیات ساخت و راه اندازی ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 نیز اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود تا پیش از پایان فروردین ماه سال 1397 این واحد نیز در مدار تولید قرار گیرد.
وی با اشاره به مزایای راه اندازی آزمایشی پالایشگاه فاز 13 با گاز ترش خط پنجم سراسری افزود: این عملیات سبب برطرف کردن موانع و مشکلات واحدهای مختلف پالایشگاه شده و علاوه بر کوتاه کردن زمان دریافت و ارسال گاز دریا به مبادی مصرف، هزینه های توقف چاه های تولیدی طرح به سبب مشکلات راه اندازی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و با ایجاد توانایی تصفیه گاز، پالایشگاه فاز 13 می تواند تا زمان دریافت گاز از دریا، به سایر پالایشگاه ها در تولید گاز کمک کند.
معتمد پیشرفت کلی طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی را 89 درصد اعلام کرد و افزود: پیشرفت بخش خشکی تا پایان سال 1396 به بیش از 92 درصد رسیده است.
وی گفت: پیشرفت ساخت سکوهای دریایی طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی به 85 درصد، خطوط لوله دریا 78 درصد و بخش حفاری چاه های دریایی نیز به 86 درصد رسیده است.
مجری طرح توسعه فاز 13 با اشاره به پیشرفت 92 درصدی ساخت سکوهای بی و دی این طرح در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر، پیش بینی کرد با نصب این 2 سکو تا آذر ماه سال 1397 عملیات دریافت گاز از موقعیت مخزنی این سکوها و ارسال آن به پالایشگاه صورت پذیرد.

*بهره برداری از نخستین ردیف تولیدی فاز١٣ پارس جنوبی، عیدانه صنعت نفت به مردم ایران
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی ایران اظهار کرد: تا پایان سال جدید، همه فازهای دردست توسعه به اضافه بخشی از فاز١٤ پارس جنوبی به بهره برداری می رسد.
علی کاردر افزود: یکی از ردیف های شیرین سازی فاز ١٣ به عنوان عیدانه صنعت نفت به ملت ایران وارد مدار تولید شده و گاز تولیدی این فاز با مشخصات و کیفیت مطلوب وارد شبکه سراسری می شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه روز٢٩ اسفند برای صنعت نفت ایران روزی تاریخی و بسیار تعیین کننده است، افزود: ما در این چنین فضایی است که اکنون ، بهره برداری از این پروژه های بزرگ صنعت نفت توسط متخصصان توانمند ایرانی را درک می کنیم.
وی افزود: بهره برداری از طرح های پارس جنوبی نتیجه تلاش 2 دهه همه متخصصان، صنعت گران و کارگران زیر نظر مدیریت های مختلف عنوان و ضمن تقدیر از این تلاش ها، اظهار کرد: هم اکنون یک تمدن صنعتی بزرگ توسط صنعت گران ایرانی ایجاد شده و امیدواریم با بهره برداری ازطرح های باقیمانده پارس جنوبی، سهم واقعی ملت ایران را از منابع گازی میدان مشترک پارس جنوبی بدست آوریم.
کاردر با بیان اینکه بجز بخش باقیمانده فاز ١٤ و طرح توسعه فاز١١ پارس جنوبی، سایر طرح های دردست اجرای این میدان تا پایان سال 1397به بهره برداری می رسند، افزود: با تکمیل طرح های دردست اجرا ، به سراغ توسعه و بهره برداری از میدان های جدید می رویم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر توسعه میادین نفتی و رسیدن به سقف تولید افزود: تلاش ما این است تا بطور جدی در بخش نفت، به سقف تولید ٥،٢ میلیون بشکه برسیم، البته این یک برنامه یک ساله یاکوتاه مدت نیست، ضمن اینکه ایران توان تولید نفت تا سقف ٦ میلیون بشکه را دارد که امیدوارم در سال ٩٧ این کار آغاز شود.

*توان تولید گاز در فاز ١٣ پارس جنوبی به ٥٠ میلیون متر مکعب در روز می رسد
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: پالایشگاه فاز ١٣ پارس جنوبی در زمستان سال ٩٧ به توان تولید ٥٠ میلیون متر مکعب گاز در روز می رسد.
محمد مشکین فام گفت: طبق برنامه ای که داشتیم، ارسال گاز شیرین این فاز به شبکه سراسری ، از 29 اسفندماه سال 1396 آغاز شد که با راه اندازی ردیف نخست پالایشگاه فاز 13 ١٥ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شده است.
وی اظهار کرد: از شاخص های راه اندازی این ردیف این است که در کوتاه ترین زمان ممکن با توجه به تمهیداتی که پیش بینی شده بود، ظرف مدت چهار روز، گاز شیرین آماده تزریق به شبکه سراسری شد.
مشکین فام افزود: دومین ردیف عملیاتی فاز ١٣ تا پایان فروردین و 2 ردیف سوم و چهارم نیز در فواصل 2 ماه از هم در سال 1397 وارد مدار بهره برداری می شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یادآورشد: با آماده سازی ردیف های عملیاتی این طرح، توان تولید گاز شیرین فاز ١٣ در زمستان امسال به ٥٠ میلیون متر مکعب در روز می رسد.
مشکین فام، وضعیت تکمیل فازهای ٢٢ تا٢٤ را مشابه فاز ١٣ توصیف کرد و گفت: در این فاز هم با تاخیر یک ماهه نسبت به فاز ١٣ اولین ردیف و متعاقب آن سایر ردیف های شیرین سازی وارد مدار بهره برداری می شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهارکرد: حدود ٧٠ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می شود که امیدواریم در سال ٩٧ این میزان به ٨٠ تا٨٥ درصد برسد.
وی تاکید کرد: همه تلاش مجموعه کارفرما و پیکانکاران این طرح ها تولید پایدار و ایمن از پارس جنوبی است تا هیچ دغدغه ای در زمینه تامین انرژی بویژه در فصل زمستان ایجاد نشود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره اینکه در مجموع ١٣ پالایشگاه گازی در پارس جنوبی وجود دارد، ادامه داد: هست پالایشگاه موجود در سایت پارس یک عسلویه تکمیل شده و در مدار تولید است، پنج پالایشگاه نیز در سایت 2 ( سایت کنگان) قرار دارد که تاکنون ٢ پالایشگاه تکمیل و به بهره برداری رسیده و سه پالایشگاه مربوط به فازهای ١٣، ١٤ و ٢٢ تا٢٤ نیز هم اکنون در دست اجراست.
طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا برای استخراج روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز ترش از 38 حلقه چاه دریایی و استحصال روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 2900 تن گاز مایع، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد در دست اجراست.
عملیات احداث این فاز از 25 خرداد ماه شال 1389 آغاز شده است.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد، مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

طرح توسعه میدان عظیم پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و ٤٠ سکوی تولیدی است که از این شمار تاکنون ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢٥ سکو در دریا تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
در مجموع، کار ساخت سه پالایشگاه دیگر در دست اجراست و از ١٥ سکوی فازهایی که باید تکمیل و آماده راه اندازی شوند، هم اکنون ١٢ سکو در کارخانه شرکت های سازنده در دست ساخت است و 2 سکو نیز از طرح توسعه فاز ١١ در مدت ٢ سال آینده و پس از نهایی شدن قرار داد توسعه این طرح ساخته خواهد شد.
از سال 1374 عملیات اجرایی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر آغاز شده و تاکنون از مجموع 24 فاز توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی 18 فاز به بهره برداری رسیده و 6 فاز دیگر در دست اجراست که تا پایان سال 1397 باید همه این طرح ها به بهره برداری برسد.
اکنون از 18 فاز در بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 570 میلیون مترمکعب گاز تولید می شود.
شرکت نفت و گاز پارس مسئولیت اجرا و تکمیل فازهای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی (احداث پالایشگاه ها، سکوهای دریایی، حفرچاه ها، احداث خطوط لوله و دیگر تاسیسات جانبی ) در دریا و خشکی را برعهده دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید