اتحادیه اروپا سفیر خود در مسکو را فراخواند

    کد خبر :249253

رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند که با نخست وزیر انگلیس در مقصر دانستن روسیه در حمله به جاسوس دوجانبه سابق روسیه و دخترش در سالیسبری اتفاق نظر دارند و بدین منظور سفیر اتحادیه اروپا در مسکو را برای رایزنی‌های بیشتر فراخواندند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی کشورهای اروپایی نیز در حال حاضر در نظر دارند تا همانند انگلیس تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشورهایشان اخراج کنند. لیتوانی و فرانسه در بین کشورهایی قرار دارند که تمایل خود را برای واکنش به این اقدامات مسکو ابراز کرده‌اند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس بر اهمیت یک واکنش متحدانه به حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه و دخترش در سالیسبری با گاز اعصاب تاکید کرده است.

پس از گفت‌وگوهای رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان، ۲۸ رهبر اتحادیه اروپا در نشست شورای اروپا در بروکسل حمایت بی قید و شرط خود را از انگلیس اعلام و تاکید کردند که به احتمال خیلی زیاد فدراسیون روسیه مسئول این حمله بوده و هیچ توضیح قابل قبول دیگری درباره حمله به این جاسوس وجود ندارد.

آنها متعهد شدند تا واکنش‌های خود را به روسیه درخصوص این مساله با یکدیگر هماهنگ کنند و نخست وزیر هلند نیز تاکید کرد که این ۲۸ رهبر اتحادیه اروپا با فراخواندن سفیر این بلوک در مسکو برای رایزنی‌های بیشتر موافقت کردند.

در بیانیه شورای اروپا آمده است: در برابر این چالش بزرگ که امنیت مشترک ما را تهدید می‌کند، ما بی‌قیدوشرط در کنار بریتانیا می‌ایستیم.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت: برخی کشورهای عضو این بلوک نیز اخراج دیپلمات‌های روس یا فراخواندن دیپلمات‌های ملی را درنظر دارند.

ترزا می پس از دیدار با رهبران اتحادیه اروپا گفت: حمله سالیسبری بخشی از مجموعه رفتار تهاجمی روسیه علیه اروپا است و مسکو طی سال‌های آینده تهدیدی را برای اتحادیه اروپا به وجود می‌آورد.

وی افزود: این تهدید که روسیه آن را به وجود می‌آورد، هیچ حد و مرزی ندارد و این تهدیدی برای ارزش‌های ما محسوب می‌شود. در حال حاضر ما در شورای اتحادیه اروپا باید برای حفظ ارزش‌هایمان در کنار یکدیگر بایستیم و خوشبختانه اتحادیه اروپا با انتشار این بیانیه کار درست را انجام داده است.

این در حالی است که مسکو دست‌داشتن در این حمله را تکذیب می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید