فیلیپین در نزدیکی تایوان پایگاه نظامی دریایی می‌سازد

    کد خبر :249168

سخنگوی ارتش فیلیپین اعلام کرد که این کشور از ماه آینده در شمالی ترین جزیره خود در نزدیکی تایوان پایگاه نظامی دریایی خواهد ساخت تا وضعیت دفاعی خود را بهتر کند و از مناطق ماهیگیری حوزه دریایی‌اش محافظت کند.

به گزارش بازتاب به نقل از فیل استار، نیروهای دریایی تایوان و فیلیپین، در منطقه‌ای پر رونق برای ماهیگیری با یکدیگر پیش از این مشاجراتی داشته اند. به طوری که در سال 2013 پس از شلیک کشتی فیلیپنی به یک قایق ماهیگیری تایوانی، یک ماهیگیر کشته شد و تایوان و فیلیپین تا مرز قطع کلی روابط پیش رفتند.
«ایساگانی نیتو» سخنگوی ارتش فیلیپین با اعلام خبر شروع ساخت پایگاه دریایی در جزیره شمالی «ماوولیس» در ماه آینده، از لزوم حضور این کشور در آن منطقه گفت.
وی دراینباره بیان کرد: این جزیره همچنان غیر مسکونی است و برای همین ما تجهیزات خود را آن جا بنا می‌کنیم تا از حوزه دریایی فیلیپین دفاع کنیم و جلوی ماهیگیری بیگانگان را بگیریم.
به گفته «نیتو»، این پایگاه در 80 کیلومتری تایوان قرار می‌گیرد و برای تقویت نظام دفاعی فیلیپین نیز خواهد بود.
وی درباره شکل و بزرگی این پایگاه توضیحی نداد اما آن را محلی مناسب برای استقرار ماهیگیران فیلیپینی توصیف کرد.
این پایگاه به نظارت فیلیپین بر عبور و مرور کشتی‌ها از آبراهه «بالینتانگ» واقع در شمال فیلیپین و متصل کننده دریای جنوبی چین و اقیانوس آرام، نیز کمک می‌کند که مسیر عبور کشتی‌های تجاری بین المللی محسوب می‌شود.
تایوان و فیلیپین به همراه برونئی، چین، مالزی و ویتنام، در مناطقی از دریای جنوبی چین بر سر محدوده حوزه دریایی خود، با یکدیگر اختلاف دارند.
تایوان و فیلیپین 20 سال پیش برای حل اختلاف خود قراردادی دو جانبه امضا کردند اما پس از پیروی مانیل از سیاست «چین واحد»، این قرارداد اجرایی نشد.
با این حال فیلیپین در «تایپه» پایتخت معنوی تایوان، جایی که هزاران کارگر فیلیپینی مشغول کار هستند، سفارت خانه‌ دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید