موسوی: سه قوه و فعالان اقتصادی برای حمایت از کالای داخلی عزم جدی داشته باشند

  • سیاسی
  • جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵
    کد خبر :249105

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار عزم جدی سه قوه و فعالان اقتصادی برای حمایت از کالای داخلی شد و بهبود فضای کسب و کار و ارتقای شفافیت اقتصادی را دو الزام کلیدی جهت تحقق شعار سال دانست.

سیدفرید موسوی گفت: امیدوارم امسال کارگزاران اقتصادی از یک سو و فعالان اقتصادی از سوی دیگر با موضوع حمایت از کالای داخلی به صورت شعاری برخورد نکنند؛ زیرا برخورد شعاری با این موضوع باعث بوجود آمدن یک فضای گلخانه‌ای حمایتی برای تولید می‌شود که قطعا مانا و پایدار نخواهد بود، در ابتدا همه اذهان به این امر معطوف می‌شود که برای حمایت از تولید تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان بدهیم و یا تخفیفات کلان مالیاتی و بیمه‌ای در نظر بگیریم که قطعا این اقدامات موثر نیست و ما باید دنبال کار اساسی باشیم و از فرصت جاری حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و اقدامات و اصلاحات زیربنایی را در دستور قرار دهیم.

‏‎وی افزود: به عنوان مثال بازنگری اساسی در سیاست‌های مالیاتی کشور امری الزامی است، باید با تعریف ساز و کارهای روشن و صریح همچون سایر کشورها عمده بار مالیاتی را به بخش های غیرمولد اقتصاد منتقل کنیم تا فشار از روی تولید و بخش مولد برداشته شود. تا زمانی که مالیات بر بخش‌های غیر مولد تعریف و عملیاتی نشود، کاهش بار مالیاتی تولید در حد حرف و شعار باقی خواهد ماند.

موسوی ادامه داد: عزم جدی در بهبود فضای کسب و کار و انجام اقدامات ضربتی در این خصوص و بالا بردن کیفیت اجناس داخلی و بهبود نظام‌های مدیریتی تولید در بنگاه‌ها از اقداماتی هستند که باید در راستای تحقق شعار حمایت از کالای داخلی انجام شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: اصلاح ساختار بازار نیز باید در جهت حمایت از کالای داخلی صورت گیرد؛ زیرا نظام بازار در کشور باعث وجود یک سرباری در قیمت کالای داخلی می شود که کمتر در کشورهای دیگر شاهد آن هستیم، اگر این اصلاح ساختار انجام شود با کاهش قیمت کالای داخلی مواجه خواهیم بود ولی در غیر این صورت کالای ایرانی از رقابت در بازار خارج خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیش از این اقداماتی را در راستای بهبود فضای کسب و کار از جمله اصلاح قوانین نظام بانکداری و اصلاح قوانین مالیات بر ارزش افزوده شروع کرده بود و با توجه دستور مقام معظم رهبری این موضوع به صورت جدی تری امسال پیگیری خواهد شد.

وی همچنین گفت: در ‎راستای حمایت از کالای داخلی باید عزم جدی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا در تمام سطوح اجرایی، تقنینی و قضایی نیز وجود داشته باشد، کمیسیون اقتصادی در سال گذشته بررسی لایحه مبارزه با قاچاق را به اتمام رسانده که امیدواریم در اسرع وقت در دستور صحن علنی قرار گیرد. البته در این مهم نباید بحث فرهنگ سازی در جامعه را نیز فراموش کنیم، امیدوارم رسانه‌ها نیز در سال جاری توجه لازم را به این امر داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال جدید اصلاح قوانین و بهبود وضعیت جاری شبکه بانکی که با هزاران مشکل کوچک و بزرگ مواجه است را نیز نباید فراموش کنیم، چرا که با وضعیت فعلی شبکه بانکی امکان حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان توسط بانک های عامل به صورت اثربخش و پایدار وجود ندارد.

موسوی بر لزوم ارتباط نظام‌مند با تشکلها و گروه‌های تخصصی تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد: در تحقق شعار سال وظایفی نیز بر عهده فعالان اقتصادی و کارآفرینان هست که امیدوارم در سال جدید با همکاری‌های مشترک دولت، مجلس، تشکلها و فعالان اقتصادی بتوان اقدامات مناسب، پایدار و مانا را برای اقتصاد ملی رقم زد.

به گزارش ایسنا ، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای در ادامه با تاکید بر لزوم ارتقای شفافیت در اقتصاد ملی گفت: نباید فراموش کنیم که ارتقای شفافیت در اقتصاد ملی نیز نقش بسزایی در تحقق شعار سال دارد و نبود آن و ادامه وضعیت فعلی انگیزه‌ها را برای فعالیت در حوزه تولید از بین می برد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با بهبود و تقویت بسترهای مناسب باید فعالان اقتصادی داخلی را به سرمایه گذاری در بخش تولید جهت ارایه محصول مناسب به مصرف کننده تشویق کنیم تا ضمن تحقق درون زایی اقتصاد مصرح در سیاستهای اقتصاد مقاومتی، زمینه حمایت از تولید داخلی را به معنای واقعی فراهم سازیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید