وزیر دفاع آمریکا: ایران در بی ثباتی خاورمیانه نقش دارد/ به‌دنبال افزایش حمایت از عربستان هستیم

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ۱۰:۴۷

وزیر دفاع آمریکا در ریاض با اشاره به نفش ایران در خاورمیانه آن را به ایجاد بی ثباتی در این منطقه متهم و اعلام کرد، آمریکا افزایش حمایت از عربستان در یمن را بررسی می‌کند.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در اظهارات مطبوعاتی در ریاض پایتخت عربستان با اشاره به نفش ایران در خاورمیانه آن را به ایجاد بی ثباتی در این منطقه متهم و اعلام کرد، آمریکا افزایش حمایت از عربستان در یمن را بررسی می کند.

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد، ایران در بی ثباتی خاورمیانه نقش دارد و باید به منظور پایان کشمکش در یمن به نفوذ ایران در آنجا پایان داد و این در حالی است که آمریکا سرگرم بررسی افزایش حمایت از ائتلاف عربی به رهبری سعودی است که در یمن می جنگد.

وی پس از نشست با مسئولان بلندپایه سعودی، در ادامه اتهام زنی علیه ایران گفت: « هرجا مشکلی در منطقه دیده می شود، ایران در آن حضور دارد».

ماتیس تاکید کرد: باید بر تلاش های ایران برای ایجاد بی ثباتی و نا امنی در یک کشور دیگر (یمن) و تشکیل شبه نظامیان شبیه حزب الله لبنان در آنجا فائق آمد و اکنون ما برای تحقق این هدف در مسیر درستی قرار داریم.

وی در بخش دیگری از اظهارات مطبوعاتی خود گفت: هدف ما در یمن رسیدن به راهکار سیاسی از طریق گفت وگو با میانجیگری سازمان ملل برای حل و فصل درگیری در یمن است.

این در حالی است که برخی مسئولان آمریکایی اعلام کردند، آمریکا در حال بررسی تقویت نقش خود در کشمکش موجود در یمن است و در این راه در نظر دارد با ارائه کمک های مستقیم و بیشتر به متحدان عرب خلیج فارس که با حوثی های تحت حمایت ایران در آنجا می جنگند، وارد عمل شود.

این مسئولان که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند در جریان نشست با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و محمد بن سلمان و سایر مسئولان سعودی، اوضاع یمن مورد بررسی قرار گرفت و این مذاکرات شامل ارائه حمایت آمریکا به ائتلاف سعودی از جمله افزایش کمک ها و احتمالا کمک های اطلاعاتی است.

ماتیس همچنین در آغاز نشست خود در ریاض، گفت امیدوار است سفر او زمینه سفر احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهور کشورش را به عربستان فراهم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید