مناقصه آزادگان در سال جاری به سرانجام می‌رسد؟

    کد خبر :249077

سناریوی وزارت نفت برای توسعه میدان نفتی آزادگان، بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور، یکپارچه سازی قسمت شمالی و جنوبی آن و برگزاری مناقصه بین غول‌های نفتی جهان بود. فرآیندی که از حدود دو سال گذشته آغاز شده و طبق گفته های مسئولان به نظر می‌رسد در سال جاری به سرانجام برسد.

اواسط زمستان سال ۱۳۹۵، فراخوان شرکت ملی نفت برای دعوت از شرکت‌های نفتی بین المللی برای حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان ارائه شد و چراغ برگزاری مناقصه روشن شد. در پاسخ به این فراخوان شرکت‌های مختلف نفتی اطلاعات خود را ارسال کردند و از از ۵۱ شرکتی که توسط شرکت ملی نفت ایران برای مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران تایید صلاحیت شدند، حدود ۱۷ شرکت برای حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان ابراز تمایل کردند و در نهایت از میان ۱۷ شرکت ۱۱ شرکت از محل میدان نفتی آزادگان بازدید کردند.

در این راستا اعلام شد شرکت رس‌نفت از روسیه، شرکت‌های CNPC و ساینوپک از چین، شرکت انی از ایتالیا، شرکت مرسک از دانمارک، شرکت OMV از اتریش، شرکت ONGC از هند، شرکت پرتامینا از اندونزی، شرکت پتروناس از مالزی، شرکت شل از هلند، شرکت وینتر شال از آلمان، شرکت توتال از فرانسه و یک شرکت تایلندی در مناقصه میدان نفتی آزادگان حضور خواهند داشت و در نهایت کنسرسیومی متشکل از برخی شرکت‌های مذکور برای توسعه این میدان تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این راستا، از زمانی که شرکت‌ها تایید صلاحیت شدند، مطالعات فنی خود به تناوب برای شرکت ملی نفت ارسال کردند و شرکت ملی نفت نیز پس از بررسی یا این نتایج را تایید کرد یا این مطالعات را به شرکت‌ها برای تکمیل بازگرداند اما در نهایت اعلام شد که مطالعات فنی ارائه شده از سوی شرکت‌ها رضایت بخش بوده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان بارها بر این نکته تاکید کردند که برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان زمان بر بوده و حتی علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در سومین کنگره کاربردی نفت و نیرو اعلام کرد مناقصه میداند نفتی آزادگان در سال ۲۰۱۷ برگزار نمی شود. بنابراین به نظر می‌رسد چنانچه این مناقصه در سال ۱۳۹۷ برگزار شود، در نیمه پایانی این سال خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید