چالش تامین بودجه جاری و ضرورت تشکیل وزارت خزانه‌داری

    کد خبر :248981

یک کارشناس مسائل اقتصادی اعتقاد دارد، سال ۹۷ با توجه به چالش تامین بودجه جاری، بایستی تشکیل وزارت خزانه داری مورد توجه دولت مردان قرار گیرد.

معمول است که ابتدای هر سال افراد امید دارند که سال بعد سال بهتری خواهد بود و طبع انسان سال تازه را به فال نیک می گیرد. حجم وقایع بنیادی ای که از میانه فروردین در مقابل اقتصاد ایران مثل مین ردیف شده است آنقدر زیاد است که شاید در هیچ سال دیگری چنین نبوده باشد. عقبگرد شاخصها ( اعم از رشد و تشکیل سرمایه ثابت) از نیمه دوم 96 واضح است و کسی نمی تواند این حقیقت را مخفی کند.

اما برای مقابله با این حجم سختی و صعوبت هم ابزار داریم و هم “زمان”. به شرط آن که بخواهیم و “جدی بگیریم”.

تیم اقتصادی سه نفره دولت محترم، رییس جمهور گرامی و سایر مسئولان محترم وقت، اگر چه کم، هنوز هست. تا فرصت از دست نرفته موارد زیر را در دستور کار قرار دهید.

*حساب سرمایه را ببندید و پیمان سپاری ارزی را احیا کنید. عدم تحرک بازار در فروردین برای استقرار سیستم به شما زمان خواهد داد.

*با چین گفتگو کنید، برای انتقال بخشی از نقشه ارزی به عمان جدی باشید، بخشی از نیاز ارزی را با تهاتر نفتی روسیه بپوشانید، یک نقشه ارزی موقت بسازید.

*از فاینانس و یوزانس خارجی دل بکنید، حتی یک دلار دیگر ضمانتنامه برای ان صادر نکنید. شکل کسب خدمات های‌تک را به خرید خدمت ارزی تبدیل کنید. تشکیل سرمایه ثابتی که نهاده های ان مگر سرمایه را در اختیار داریم به هدایت اعتبار بسپارید.

*تشکیل وزارت خزانه داری را جدی بگیرید. به زودی دسترسی به بخش مهمی از منابع تامین بودجه جاری دچار مسئله خواهد شد. آن روز یک “مدیر دارایی” دولت را نجات خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید