پیگیری طرح «حمایت فرهنگی و اجرایی از کالای ایرانی» در مجلس

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ ۱۳:۰۷
    کد خبر :248868

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، از ارائه طرح «حمایت فرهنگی و اجرایی از کالای ایرانی» پس از تعطیلات نوروز خبر داد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر  با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۷ با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: قطعاً این مسئله یکی از مهمترین راهبردهای برون رفت از مشکلات فعلی است و اگر در سنوات گذشته مسئولین برای این مسئله یک سری اقدامات اجرایی می کردند، امروز شاهد این وضعیت اقتصادی در کشور نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه برای تحقق شعار سال باید از قالب شعار و حرف خارج شویم و اقدام عملی انجام دهیم، افزود: در همین رابطه طرحی را با عنوان «حمایت فرهنگی و اجرایی از کالای ایرانی» در دست آماده سازی داریم تا براساس آن تمام دستگاه های دولتی و نیز دستگاه های عمومی مانند شهرداری ها ملزم شوند که در خرید امکانات و تجهیزات در صورتی که کالای مشابه داخلی وجود داشته باشد، مجاز به خرید کالای خارجی نباشند و در صورت تخلف، دستگاه های نظارتی ملزم به برخورد با آنها شوند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقدمات این طرح قانونی در دست آماده سازی است تا پس از تعطیلات نوروزی و با همکاری سایر نمایندگان، آن را با قید دو فوریت به هیأت رئیسه مجلس تحویل دهیم تا سریع تر تبدیل به قانون شود.

به گزارش مهر ، پژمانفر با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی دستگاه های عمومی و دولتی باید اقدامات اولیه را انجام دهند، خاطرنشان کرد: بالاترین هزینه ها و خریدها توسط دستگاه های دولتی انجام می شود و لذا اقدامات آنها در این حوزه می تواند برای مردم الگو باشد.

تولیدکنندگان داخلی از فرصت شعار سال برای کیفی سازی تولیداتشان استفاده کنند

وی در ادامه تأکید کرد: باید به تمام تولید کنندگان داخلی هم این نکته را یادآوری کنیم که شعار سال ۹۷ را یک فرصت برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری تولیدات خود قلمداد کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر تولیدات داخلی کیفیت لازم را نداشته باشند، این راهبرد ادامه نخواهد یافت و ناکام می ماند. چرا که به نظر می رسد بیشتر از آنکه مسئولیت تحقق شعار سال به عهده مردم باشد، خطاب به تولیدکنندگان است تا هم انگیزه مردم را برای خرید کالای ایرانی بیشتر کنند و هم زمینه صادرات کالای ایرانی را به حداقل ۱۵ کشور همسایه فراهم کنند.

ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی در رسانه ها

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بُعد تبلیغاتی و رسانه ای طرح «حمایت فرهنگی و اجرایی از کالای ایرانی» گفت: بر این اساس ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی در رسانه ملی، جراید و فضای مجازی در این طرح گنجانده شده و درآمدهای ناشی از جریمه متخلفان نیز صرف فرهنگ سازی برای مصرف کالاهای داخلی در نهادهای عمومی مانند مساجد، مدارس و فرهنگسراها می شود.

پژمانفر تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز باید در ارتباط با خرید کالاهای ایرانی هم در محتواهای درسی و هم در برنامه های عمومی مدارس، ایجاد انگیزه کند تا همانگونه که از ظرفیت و توان دانش آموزان در طرح هایی مانند همیاران پلیس استفاده شده و آثار مثبت آن دیده شده است، در این زمینه نیز از ظرفیت آنها استفاده شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح بخش های دیگری نیز دارد، خاطرنشان کرد: صاحب نظران و عموم مردم که نکاتی را در این زمینه موثر می دانند به سایت شخصی بنده به آدرس pejmanfar.com مراجعه کرده و پیشنهاداتشان را ارائه کنند تا این طرح در ابتدای بازگشایی مجلس به صورت غنی تر و مفیدتر تحویل هیأت رئیسه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید