ایران و اتریش در سال 1396/ دیپلماسی فعال در جهت شکوفایی روابط

    کد خبر :248738

روابط ایران و اتریش در سال 1396 از پویایی خاصی در زمینه های مختلف برخوردار بود و انتظار می رود در سال جدید نیز با ادامه همین روند، شاهد توسعه بیشتر روابط و گشایش های بیشتر اقتصادی و تجاری و نیز تعمیق بیشتر روابط فرهنگی باشیم

اتریش در سال 1396 پل ارتباطی مهم ایران و اروپا بود و علاوه بر قراردادهای مهم اقتصادی و بانکی ؛ مراودات سیاسی ، فرهنگی و دانشگاهی و همچنین حضور تیم ملی فوتبال دراتریش رنگ و بویی خاص به روابط دوجانبه داد و با وجود چند مناسبت مهم از جمله یکصد و چهلمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک رسمی دو کشور در سال 1397، انتظار می رود در سال جدید نیز شاهد شکوفایی بیش از پیش روابط باشیم.
** حمایت اتریش از برجام
‘سباستین کورتس’ وزیر امور خارجه وقت اتریش و صدراعظم کنونی این کشور، اواخر شهریور ماه در مجمع عمومی سازمان ملل از توافق هسته ای (برجام) حمایت کرد و گفت در صورت بر هم زدن برجام تلاش ها برای حل مساله کره شمالی هم تضعیف خواهدشد. کورتس گفت که به عنوان رئیس دوره ای ( وقت ) سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) می داند هیچگونه جانشینی برای همکاری بین المللی وجود ندارد و توافق هسته ای وین نیز در این چارچوب باید مورد حمایت قرار گیرد. همچنین کورتس و کریستین کرن صدر اعظم سابق از حزب سوسیال دمکرات اتریش اواخر شهریور ماه در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور ، با حمایت از برجام موضع خود را در باره این مساله مهم بین المللی اعلام کردند.
‘میشائیل لینهارت’ قائم مقام وزارت خارجه اتریش اوایل آبان ماه به ایران سفر کرد و وزارت خارجه اتریش در بیانیه ای درباره سفر او به ایران اعلام کرد، در دیدار با مقامات ایرانی ضرورت اجرای کامل برجام توسط تمام طرف ها مورد تاکید قرارگرفته است. لینهارت پس از دیدار با مقامات کشورمان در پیامی توئیتری بر اهمیت اجرای کامل و تداوم توافق هسته ای و گروه پنج به علاوه یک تاکید کرد. لینهارت همچنین سال 2018 / 1397 را که سالگرد چند رویداد مهم در روابط دوجانبه شامل یکصد و چهلمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک، شصتمین سالگرد افتتاح مرکز فرهنگی اتریش در تهران و بیست و پنجمین سالگرد آغاز گفت وگوهای دینی ایران و اتریش است را دارای اهمیت نمادین خواند.
‘کارین کنایسل’ وزیر امور خارجه اتریش اوایل اسفندماه در بازدید از مقر سازمان ملل متحد در وین، ضمن دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و بررسی روند اجرای برجام، بر نقش کشورش در حل اختلافات جهانی با تقویت چندجانبه گرایی، تاکید کرد. وزیر خارجه اتریش در دیدار با آمانو، مسائلی از جمله اجرای برجام را مورد بررسی قراردادوگفت:اتریش نقش مهمی در رفع اختلافات جهانی از جمله در مذاکرات هسته ای ایران و توافق سال 2015 و همچنین در معاهده منع سلاح های هسته ای داشته است.
کنایسل اواخر اسفند ماه نیز نشان طلای افتخار دولت اتریش را به ‘هلگا اشمید’ دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به پاس خدماتش در ترویج دیپلماسی و نقش وی در توافق هسته ای ‘برجام’ اهدا کرد.
** دیپلماسی موفق اقتصادی و قراردادهای بانکی
امضای قراردادهای فاینانس بانکی با بانکهای اروپایی یکی از جنبه های مهم و بارز روابط ایران و اتریش در سال گذشته بود. اولین قرارداد تامین اعتبار بانکی پسابرجام ایران به ارزش یک میلیارد یورو روز پنجشنبه 30 شهریور ماه سال 1396در شهر لینز اتریش بین ‘اوبربانک’ اتریش با 14 بانک ایرانی به امضا رسید که از محل آن امکان تامین مالی پروژه های زیربنایی و تولیدی در ایران فراهم می شود. این اولین قرارداد تامین مالی بانک های ایرانی با بانک های اروپایی پس از برجام بود و در همان روز یک موافقتنامه خط اعتباری 500 میلیون یورویی بین ۱۰بانک ایرانی با ‘دانسکه بانک’ دانمارک نیز به امضا رسید. همچنین یک یادداشت همکاری مشترک با موسسه ‘ای ک اف’ (EKF) یا ‘اگزیم بانک’ ارائه دهنده پوشش های اعتباری نیز امضا شد و بر اساس آن این موسسه دانمارکی می تواند برای پروژه ها در حوزه های متعدد و بخصوص پروژه های زیربنایی منابع مالی را تهیه کند.
** همایش پتروشیمی ایران در اتریش
نخستین همایش صنایع میان و پایین دستی پتروشیمی ایران با محوریت سرمایه گذاری و توسعه اواسط تیر ماه سال گذشته به مدت دو روز با حضور جمعی از مدیران ، کارشناسان ، سرمایه گذاران و صاحبان فناوری ایرانی و کشورهای اروپایی ، با هدف بررسی راهکارهای توسعه صنایع میان دستی و پایین دستی از طریق جذب سرمایه گذاران ملی و بین المللی و انتقال فناوری از طریق همکاری های مشترک با شرکت های مهم بین المللی ، در محل اتاق بازرگانی اتریش در وین برگزار شد. عبدلله مولایی سفیر کشورمان در اتریش دراین همایش با بیان اینکه ایران باثبات ترین کشور منطقه و قطب الهام بخش برای فعالیت های اقتصادی از جمله در بخش پتروشیمی است ، افزود:همکاری پایدار انرژی بین ایران و کشورهای اروپایی هدف بلندمدت و استراتژیک برای هر دو طرف است و چندین شرکت مختلف اروپایی در شرایط مثبت کنونی علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری در پروژه های مختلف در بخش پتروشیمی ابراز کرده اند.
در این همایش همچنین ‘مرضیه شاهدایی’ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حضور شرکت فرانسوی توتال در بخش پتروشیمی ایران با هدایت و تشویق وزارت نفت برای تکمیل زنجیره ارزش و در راستای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی است؛ وی همچنین از رونق صنعت پتروشمی پس از برجام سخن گفت.
** سفر بی سابقه هیات های اتاقهای بازرگانی ایران به اتریش
فعال سازی ظرفیت های بخش خصوصی در ایجاد گشایش های اقتصادی نیز یکی از جنبه های مهم روابط ایران و اتریش در سال گذشته بود. در همین ارتباط ، حدود دو ماه پس از امضای قراردادهای فاینانس بانکی، کشور اتریش میزبان هیات های تجاری از ایران بود. جلسه مشترک روسای اتاق بازرگانی ایران و اتاق های استانی ایران با اتاق فدرال و اتاق های استانی اتریش روز سه شنبه 30 آبان 1396 در محل اتاق فدرال اتریش در وین برگزار شد. سفر این هیات به عنوان نماینده بخش خصوصی ایران در نوع خود رویداد بی نظیری بود که با پیگیریهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین محقق شد. در این جلسه، ‘کریستوف لایتل’ رئیس وقت اتاق فدرال اتریش و رئیس کنونی اتاقهای اروپایی (یوروچمبرز) بر اهمیت روابط اقتصادی با ایران برای اتریش و لزوم بررسی بیشتر زمینه های گسترش همکاری ها تاکید کرد. در چارچوب این سفر ، روسای اتاق های بازرگانی استانی با شرکت در کارگاه هایی با الگوهای شرکتهای موفق اروپایی در زمینه کسب و کارهای نوین و استارتاپ ها و نحوه استفاده از نوآوریها برای ایجاد زمینه های کاری آشنا شدند.
در سال 1396 همچنین یک هفته پیش از سفر روسای اتاقهای بازرگانی سراسر ایران به اتریش، هیاتی مرکب از دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و حدود 30 شرکت ایرانی در سفر به اتریش (و اسلواکی) زمینه های همکاری مشترک و گسترش روابط تجاری و اقتصادی را بررسی کردند.
**بررسی راهکارهای همکاری در توسعه روستایی
‘ابوالفضل منصوری’معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اواخر مهر ماه در همایش ‘روستای هوشمند’ در اتاق بازرگانی اتریش ، پیشنهاد کرد که دو کشور اتحادیه ای در زمینه توسعه روستایی تشکیل دهند و افزود: این اتحادیه توسعه روستایی می تواند به صورت یک سازمان مردم نهاد و غیردولتی (ان جی او) یا بصورت یک سازمان دولتی باشد. رضوی که همچنین ریاست انجمن دوستی ایران و اتریش را نیز بر عهده دارد ، با بیان اینکه طبیعت ایران و بیابانهای مرکزی ایران جذابیت زیادی برای مردم اروپا دارد افزود: ما می توانیم با مشارکت یکدیگر اقدام به تاسیس یک مجموعه بزرگ گردشگری در بیابانهای مرکزی ایران کنیم.
** دیپلماسی فرهنگی و تعمیق روابط فرهنگی ایران و اتریش
حضور پررنگ ایران درنمایشگاه کتاب وین، تاسیس سرفصل های ایران شناسی در دانشگاه وین و برگزاری اولین همایش فلسفه با محوریت ایران بخشی از دیپلماسی گسترده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش در سال گذشته بود.
‘غلامرضا اکرمی’رئیس دانشگاه هنر اواسط آبان ماه سال گذشته از دانشگاه موسیقی و هنر وین بازدید کرد و در دیدار با ‘فرانتس پاتای’ رئیس این دانشگاه زمینه های همکاری را مورد بررسی قرار داد. وی به ایرنا گفت: ما می خواهیم در زمینه های مختلف تبادل دانشجو ، تبادل استاد و زمینه کارهای مشترک ، تحقیقاتی داشته باشیم که بتوانیم سطح دانشگاه را ارتقا دهیم و ارتباط با سایر کشورها هم می تواند در ارتقای آموزش دانشگاه و هم در انتقال فرهنگ و هنر ما به سایر کشورها تاثیر داشته باشد.
‘پیتر کانیگسیدر’ مدیر امور بین الملل دانشگاه موسیقی و هنر اتریش نیز با بیان اینکه امیدوار به همکاری ثمربخش با دانشگاه هنر ایران هستیم ، گفت: معتقدم این فرصت را داریم که همکاری خوبی با دانشگاه هنر ایران آغاز کنیم. ما در وین کارشناس موسیقی کلاسیک هستیم و همچنین مطالب زیادی درباره موسیقی سنتی و فولکلور ایران شنیده ایم . امیدواریم که بتوانیم همکاری بسیار ثمربخشی را با دانشگاه هنر ایران آغاز و کار را با تبادل استاد آغاز کنیم.
**حضور پر رنگ ایران در نمایشگاه کتاب وین
دهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب وین اواخر آبان ماه سال گذشته برگزارشد وجمهوری اسلامی ایران با نمایش 500 عنوان کتاب درحوزه‌های مختلف دراین نمایشگاه شرکت داشت و همچنین در این نمایشگاه مراسم ‘عصر ایرانی’ با حضور شماری از مقامات جمهوری اسلامی ایران و ده ها تن از علاقمندان به فرهنگ ایرانی برگزار شد. مولایی سفیر کشورمان در این مراسم، فرهنگ را وجه ذاتی روابط ایران در چند قرن گذشته دانست و گفت: فرهنگ هم به پیشبرد ابعاد دیپلماتیک و اقتصادی روابط ایران و اتریش مدد رسانده و هم در فهم متقابل و مشترک و احترام مشترک و آشنایی بیش از پیش مردم ایران و اتریش نقش اساسی داشته و خوشبختانه در سالهای اخیر هم گامهای مثبتی در جهت گسترش همکاری و تعامل های فرهنگی ، هنری و ادبی برداشته شده است.
وی افزود: شاید یکی از نقاط قوت روابط فرهنگی ایران و اتریش در سالهای اخیر همکاری های دانشگاهی و آکادمیک بوده است.
‘مارکوس تویفل’ مدیر امور بین المللی نمایشگاه بین المللی کتاب وین نیز ضمن ابراز خشنودی از مشارکت مجدد ایران در این نمایشگاه کتاب وین ، ابراز امیدواری کرد که ایران و اتریش بتوانند از جمله از طریق مشارکت در چنین رویدادهایی روابط فرهنگی خود را تقویت کنند. وی روابط فرهنگی را به علت کمک به شناخت یکدیگر ، پایه و اساسی برای گسترش کلی مناسبات در زمینه های گوناگون دانست. تویفل به ایرنا گفت: ما به دنبال همکاریهای بلندمدت با ایران هستیم و رویدادهایی مانند نمایشگاه کتاب به توسعه همکاریهای فرهنگی کمک می کند.
‘همایون امیرزاده’ مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: تلاش می کنیم از طریق حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب وین نسبت به ایجاد پل ادبی و فرهنگی بین ایران و اتریش اقدام کنیم؛ وی جستجوی ردپاهای فرهنگی 600 ساله ایران در اتریش را نیز از دیگر اهداف این حضور دانست.
جشن تاسیس سرفصلهای ایران شناسی در دانشگاه وین اواخر آذر ماه سال گذشته با حضور عبادلله مولایی سفیر ، محمدرضا وصفی رایزن فرهنگی و همچنین شماری از مسئولین دپارتمان های مختلف دانشگاه وین، اساتید زبان فارسی و ایران شناسی اتریشی و جمع قابل توجهی از دانشجویان ایرانی و اتریشی در دانشگاه وین برگزار شد. در این مراسم پروفسور ‘برت فراگنر’ ، دکتر ‘کارلهاینز مورت’ و دکتر ‘فلوریان شوارتس’ از اساتید زبان فارسی و ایران شناسی توضیحاتی درباره زیان فارسی، تاریخ و فرهنگ ایران و اهمیت راه اندازی مجدد دروس مطالعات ایرانی بیان کردند.
دانشگاه وین از ترم زمستان گذشته ، آموزش دروس ایران شناسی را نیز علاوه بر آموزش زبان فارسی مجددا آغاز کرد و انتظار می رود با استقبال دانشجویان در آینده ای نزدیک جایگاه آموزش زبان فارسی و مطالعات ایرانی در این دانشگاه ارتقاء یابد. مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: احیای سنت آموزش زبان فارسی و مطالعات ایرانی یکی از دستاوردهای فصل جدید روابط دانشگاهی دو کشور ایران و اتریش است.
** حضور پررنگ در نمایشگاه گردشگری وین
نمایشگاه بین المللی گردشگری وین اواخر دی ماه سال 1396با شرکت بیش از 800 شرکت کننده از حدود 70 کشور جهان برگزار شد و ایران در حالی برای سومین سال پیاپی دراین نمایشگاه شرکت کرد که با استقبال گسترده حاضران از جاذبه های گردشگری ایران این بار حضورش پررونق تر ازسالهای گذشته بود وبه پیشنهاد رئیس نمایشگاه وین، ایران قرار است در سال جدید مهمان ویژه این نمایشگاه باشد.
**اولین همایش بین المللی فلسفه، دین و علم در زیست جهان اسلامی با محوریت ایران
درچارچوب همکاریهای علمی، پژوهشی ودانشگاهی ایران واتریش و با هدف تقویت بحث وتبادل نظر ومفاهمه درحوزه های فلسفه وعلوم دینی،اولین همایش بین المللی فلسفه ، دین و علم در زیست جهان اسلامی با محوریت ایران اواخر اسفند ماه سال گذشته در دانشگاه وین برگزار شد. در این همایش با همکاری دانشکده فلسفه و علوم تربیتی دانشگاه وین ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران، انجمن فلسفه میان فرهنگی (آلمان) و انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران، اندیشمندان حوزه فلسفه و دین از جمهوری اسلامی ایران، اتریش، آلمان ، تونس طی چهار روز در خصوص موضوعات متنوع این حوزه بحث و تبادل نظر کردند. قرار است دومین همایش بین المللی فلسفه ، دین و علم در زیست جهان اسلام امسال در تهران برگزار گردد.
** سال 1397 و یکصد و چهلمین سالگرد تاسیس روابط رسمی با نگاه به آینده
سفارت ایران در اتریش در سال ١٨٧٨ میلادی تاسیس شد و امسال مصادف با سال 2018 میلادی یکصد و چهلمین سالگرد برقراری روابط رسمی دیپلماتیک دو کشور با تاسیس سفارت ایران در وین است. البته پیشینه ارتباطات وتعاملات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی ایران و اتریش به صدها سال پیش باز می گردد. سابقه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور به اوایل قرن 16 میلادی یعنی سلطنت صفویه درایران و حکومت خاندان هابسبورگ در اتریش برمی‌گردد. سفارت اتریش در تهران که در سال 1873 میلادی افتتاح شد یکی از قدیمی‏ترین سفارتخانه های اروپایی در ایران به شمار می‏رود و این موضوع نشان دهنده سابقه طولانی روابط دوجانبه است و اتریش به علت سابقه دوستی طولانی با ایران و داشتن سیاست خارجی بی طرف، یکی از شریکان ایران در اروپا بوده و ضمن میزبانی از مذاکرات هسته ای منجر به برجام در وین، در فضای پسابرجام نیز نقش مهمی در توسعه روابط با ایران داشته و مقامات مختلف دو کشور در سفرهای متقابل از جمله در چارچوب کمیسیون مشترک در جهت توسعه روابط گام برداشته اند.
به گزارش ایرنا، کمیسیون مشترکی که بین وزارت صنعت ایران و وزارت اقتصاد اتریش تشکیل شده است و شش کارگروه در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری دارد، نقشه راهی را برای پنج سال آینده ترسیم کرده و کارگروهها هم بسیار فعال هستند. در چنین فضایی انتظار می رود که سال 1397 خورشیدی شاهد توسعه و تقویت بیش از پیش روابط روابط ایران و اتریش و اتحادیه اروپا از دروازه وین باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید