پزشکان و مردم به تولیدات دارویی داخلی اعتماد کنند

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ ۱۳:۴۷
    کد خبر :248669

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شعار «حمایت از کالای ایرانی» که رهبر معظم انقلاب برای امسال اعلام کردند،گفت: پزشکان و مردم به دارو و ملزومات پزشکی تولید داخلی اعتماد کنند،این داروها مورد تایید وزارت بهداشت هستند و کیفیت آنها مشابه نمونه های خارجی است.

ایرج حریرچی روز چهارشنبه با تبریک سال نو به مردم ایران افزود: حوزه سلامت در کل دنیا و کشورما،بخش مهمی از اقتصاد را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: به طور متوسط 10،3درصد اقتصاد دنیا در حوزه سلامت هزینه می شود ،بنابراین اصلاحات در این حوزه می تواند در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ملی بسیار موثر و مهم باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 1،2درصد از تولید خالص داخلی فقط به دارو اختصاص دارد که رقم مهمی است و بنابراین اگر بتوانیم اقدامات مهمی در این حوزه انجام دهیم بسیار با ارزش است.
وی خاطر نشان کرد: قبل از طرح تحول سلامت 98 درصد داروی مصرفی کشور و 60درصد از ارزش ریالی بازار مصرف داروی کشور تولید داخل بود و بعد طرح تحول سلامت این رقم به 70درصد رسید.
حریرچی گفت: در قانون برنامه ششم تاکید شده است که مصرف دارو داخلی و تجویز دارو توسط پزشکان و همچنین مصرف آن در بازار باید مطابق با فهرست داروی رسمی ایران و داروی «ژنریک» باشد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر و بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در بخش استفاده و مصرف دارو باید مصرف داروهای خارجی که تجویز می شود و در فهرست رسمی دارو ایرانی نیست،محدود شود.
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: تجویز داروی خارجی خارج از فهرست رسمی دارو تخلف محسوب می شود، این داروها شامل دو دسته هستند، آنهایی که تاثیراتشان ثابت نشده و آنهایی که در حد تاثیرگذاری و هزینه- فایده کافی نیستند.
وی افزود: وقتی دارویی تولید داخلی دارد و کیفیت آن هم مورد تایید است باید از مصرف داروی خارجی جلوگیری شود. مصرف داروی ایرانی باید فرهنگ سازی شود و پزشکان باید تقاضا و نیاز دارویی مردم را به سمت مصرف دارو تولید داخل ببرند.
حریرچی اعلام کرد: ظرفیت های بزرگی برای افزایش تولید داخلی وجود دارد و می توان در این زمینه قدم های بزرگی را برداشت .
به گزارش ایرنا ، وی در مورد ملزومات پزشکی نیز گفت: در زمان حاضر نیز بخش مهمی از مصرف داخل را کارخانه های داخلی تولید می کنند اما باید به سمت خودکفایی بیشتر در این بخش گام برداریم.
حریرچی افزود: در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، در خرید دارو و ملزومات بهداشتی و درمانی در صورتی که کالایی نوع ایرانی و تولید داخل با کیفیت داشته باشد، حتما کالای ایرانی خریداری می شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1397 سال جدید را سال « حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید